Gå til innhold

Høgt blodsukker og undersøking for svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme innlegg som på "Gravide slitere":

Var hos fastlegen og tok diverse blodprøvar då eg var 11+0. Prøven viste for høgt blodsukker. Eg tok ny blodprøve (fastande) som også hadde for høg verdi. Legen har mistanke om svangerskapsdiabetes og eg skal ta sukkerbelastningstest på torsdag for å avkrefta eller bekrefta diagnosen.

Er det nokon som har erfaring med svangerskapsdiabetes?

Eg må seia eg ikkje er det minste overraska at eg hamnar i denne situasjonen. Eg har PCO og har lese meg til at kvinner med PCO har mangedobla sjanse for svangerskapsdiabetes (samt også auka sjanse for "vanleg" diabetes). Men hadde ikkje tenkt tanken no når eg endeleg vart gravid (etter 4. innsett med IVF) at dette skulle dukka opp.

Fastlegen sa at det er dei uoppdaga diabetestilfella i svangerskap som er problematiske. Hos meg vert det oppdaga tidleg og me kan gjera tiltak. Reknar med det må gå an å ha kontroll på dette!

Men fyrst må eg ta testen på torsdag og sjå om eg får diagnosen! Skulle ikkje forundra meg mistanken vert bekrefta. Er forresten 12+5 i dag :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her! Jeg har tatt sukkerbelastningstesten, og den viste at jeg hadde for høyt blodsukker - altså svangerskapsdiabetes. Fastlegen sa ikke noe mer, bare at jeg ikke skulle overdrive sukkerinntaket (som jeg ikke har gjort fram til nå heller), og så sa han at han skulle henvise meg til sykehuset der jeg skal føde. Jeg har ikke hørt noe fra dem enda.

Litt lite info syns jeg. Noen her som vet noe som de kan tenke seg å dele med Meg1972 *gravid* og meg?

Skrevet

Jeg skal ta sukkerbelastningstest på torsdag, og fikk beskjed om at hvis det viser seg at jeg har svangerskapsdiabetes blir jeg innlagt på sykehuset og skal få kostholdsrådgivning, samt lære å måle blodsukker selv. Blir sikkert ikke lange sykehusoppholdet, men likevel rart at det er så stor forskjell fra sted til sted da... nå skal det sies at jeg er 25 uker, så må vel settes inn tiltak umiddelbart hvis det skulle vise seg at jeg har sv.sk.diabetes.

Årsaken til at jeg skal er pga litt høy bmi. Hun sa at alle med bmi over 27 skal etter reglene ta denne testen.... hun trodde ikke jeg hadde diabetes, men jeg må for det om. Måtte ikke forrige sv.skap, og jeg hadde da såpass høy bmi da og hvis jeg ikke husker helt feil.

Skrevet

Hei!

I mitt forrige svangerskap fikk jeg kontastert nedsatt glukosetoleranse, dvs "svangerskapsdiabetes light". Så jeg har vært gjennom den samme mølla som du skal.

Det som er fint, er at dette blir tatt tak i på et tidlig stadium og du kan forebygge at det utvikler seg mer.

Det som kan skje når man har svangerskapsdiabetes, er at man kan få en for stor baby som kan være avhengig av insulinsprøyten den første tiden av livet sitt.

Etter glukosebelastningstesten du skal ta til torsdag, får du vite hvordan det ligger an med deg.

Ved for høye verdier, blir du henvist til sykehus. Man blir ikke innlagt, men man får veiledning på hvordan man skal legge opp løpet framover. Du kommer til å gå til jevnlige kontroller på sykehuset. I tillegg får du nok tilbud om en ekstra ultralyd med vekstestimering i slutten av svangerskapet for å se at babyen ikke er for stor.

Du vil mest sannsynlig få et blodsukkerapparat og hjelp til hvordan du skal bruke dette. I mange tilfeller kan man holde blodsukkeret i sjakk ved å regulere kosten. For noen fungerer ikke kostholdsregulering godt nok, så de må bruke litt insulin i tillegg.

Du vil få snakke med en ernæringsfysiolog så du lærer hva slags mat som er greit og hva slags mat som ikke er greit. Samt at du må prøve deg fram med hva kroppen din reagerer på ved å måle blodsukkeret flere ganger om dagen i en periode.

Det er litt å sette seg inn i i begynnelsen, men du lærer det fort.

Også kommer du til å bli veldig sunn!

Bare spør hvis det er noe konkret du lurer på! Man får ganske god peil når man har vært gjennom en sånn prosess.

Dette går bra! Lykke til!

Skrevet

Jeg er også 25 uker, faktisk godt inne i uke 26. Er det sånn at det er "farligere" jo lengre på vei man er når dette blir oppdaget?

Skrevet

Takkar så mykje for svar, alle saman!

Takk Strandloppa, for at du delte av di erfaring! Kjekt å få vita meir om kva konsekvensar diagnosen eventuelt kan få.

Eg er ikkje så bekymra for dette, eigentleg. Reknar med at det går an å ha kontroll på ein evt svangerskapsdiabetes. Fyrst må eg uansett få diagnosen bekrefta etter testen eg skal ta på torsdag!

Eg syns sjølv eg lever sunt og har ikkje stort inntak av søtsaker. Har heller ikkje hatt særleg lyst på det søte no når eg er gravid. Drikk så godt som aldri brus og er normalvektig. Men aktivitetsnivået kan bli betre... Hadde ein periode der eg var småkvalm/uvel i januar og då vart det mykje sofaliv etter jobb... Det er godt å høyra at ein får kosthaldsråd, det kan eg verkeleg trenga for å finna ut om kosten kan bidra.

Spent på korleis testen vert på torsdag! Inntil vidare får eg leva slik eg pleier - og så får eg ta evt tiltak etterkvart som det viser seg å vera nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...