Gå til innhold

igangsetting i kveld:) Erfaringer fra andre 1 gangs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

9 dager på overtid og var til kontroll på sykehuset i dag formiddag. Fikk den etterlengtede beskjeden om at jeg blir igangsatt i kveld kl 9 med modningspille. Gjett om jeg ble glad:) Hadde "deadline" til tirsdag så de kunne ventet til da men nå blir det endelig. Jippi!!

Spent på det som venter da jeg har fått beskjed om at det kan bli mye maserier og ta lang tid. Er 1 gangs og fikk beskjed om at det vanligvis tar 12-14 timer fra riestart til fødsel. Er det noen andre 1 gangs som også har blitt igangsatt og hvor lang tid tok det? Var det behov for vakum etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble igangsatt 1 uke over termin.

Jeg fikk modningspillene om formiddagen i 11 tiden(jeg var helt umoden).

Ble sjekket av jordmor i 16 tiden jeg var da moden og hadde 1-2 cm åpning. Så da strippet jordmor meg, og jeg fikk klyster. Begynte å kjenne murringer ca 1 time senere(i 17-tiden). De tok seg hyppig opp, og kl 19 kom de med 2 min mellomrom, og kom i det intervallet resten av fødselen.

Riene var helt overkommelige. Trengte ingen smertestillende, og klarte fint å jobbe meg gjennom riene med effektiv pusting.

Hadde nesten full åpning ved midnatt, men babyen stod for høyt i bekkenet, så fikk ikke begynne å presse til tross for trykketrang.

Gikk 1 1/2 time før jeg fikk begynne presse. Presset 1 time til ingen nytte. Lege tilkalles og det konstateres at babyen er stjernekikker(har ansiktet opp) og sitter litt fast.

Så må forløses med vakuum. Og gutten min ble født 9 timer etter at jeg kjente de første merkbare riene.

Syns fødselen var helt grei. Kan se litt dramatisk ut når, men det gikk altså helt fint. Man takler det utroligste når man er midt oppi det.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg ble satt i gang med nr to en uke på overtid. Fra den første modningspillen ble satt (av fire) tok det fire timer fra vannet gikk og første ri satte inn. Deretter tok det 2,5 timer før gutten var ute. Nå var jeg riktignok andregangs, men jeg fikk også beskjed om å innstille meg på at det kom til å ta laaaang tid før noe skjedde.

Håper du får en like god opplevelse som meg! Og vær oppe og gå om du klarer det. Har stor tro på å få hjelp av tyngdekraften :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble satt igang 3 uker før termin med førstemann fordi vannet gikk og fødselen ikke startet av seg selv. Så lenge før var det ikke antydning til at noe var modent, og de klarte ikke sette igang fødsel med modningspiller. Fire døgn etter vannet var gått fikk jeg drypp, og da kom riene som perler på en snor, ganske vonde, men absolutt overkommelige. Men de var korte og ga liten fremgang, så legen bestemte ks for å få ut ungen så fort som mulig i og med det var så lenge siden vannet gikk. Hadde det ikke vært pga vannavgang ville jeg nok fått født vaginalt, men han sa at igangsetting ofte endte i lange og vondere fødsler.

Skrevet

Har ingen erfaringer med dette, men vet at det ikke finnes noen fasit. En venninne ble igangsatt og fødte i løpet av fire timer, mens en annen venninne brukte hele 36 timer... Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg ble igangsatt med Gel..... Den funka som fadern ihvertfall! ;) Fikk den kl 18.40, kl 20.10 fikk jeg de første småriene, masse masse stormrier i flere timer, fikk sprøyte for å stoppe fødselen, epiduralen fungerte ikke pga for mange og sterke rier, fra 6 cm åpning til full åpning--4 min... 13 min senere var datteren min født! :) kl 04.13 :)

Men men.... :) var en sinnsykt hektisk fødsel, men var i toppform etterpå og er gravid nå igjen, så så ille var den nok ikke allikevel! ;) heheø..... :)

Skrevet

Har hatt to igangsatte. Første 15 dager over, fikk pille i 13-tiden, vannet gikk med en gang, deretter rier, drypp, lystgass og fentanyl til jeg begynte med pressrier før midnatt og fødte 0030. Var lang fødsel og veldig slitsomt, hadde ikke mye krefter igjen etterpå, og synes absolutt ikke smertene forsvant etter hun var ute. Kasta opp på hver rie de siste timene.

Andre gangen 14 dager over, fikk jeg en tablett på formiddagen, ingenting skjedde, deretter ny tablett i 17-tiden. Halv åtte begynte riene skikkelig, kl 23 hadde jeg 6 cm, fem minutter etterpå full åpning, så var han ute rett før halv tolv. Mye mer intense smerter, men ikke så slitsomt, ingenting oppkast og klarte å snakke mellom riene. Bedre med kort og dødsvond enn lang og utmattende fødsel spør du meg.

Spent på hvordan det blir tredje gangen, drømmen er at det starter av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...