Gå til innhold

Downs Syndrom ikke oppdaget v UL?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg lest mer el min tilfeldig en del om DS, mange fine blogger av foreldre til DS-barn etc. Det slår meg at det kom som en overraskelse på de aller fleste. Er dette fordi de ikke har tatt UL i uke 12, der det vises best? For min del har jeg hatt både uke 12 og uke 18 UL, i tillegg til uke 20 og 25 (pga blødninger). Alt har sett fint ut...men så tenker jeg: Kan det hende de velger å ikke si noe, dersom de ser slike "ufarlige" "feil" ved fosteret? Ikke nødvendigvis DS, men andre ting også? En venninne av meg fikk et barn med dysmeli (manglet litt av den ene foten), og dette hadde altså ikke blitt oppdaget til tross for flere UL. Eller velger de å ikke si noe?

 

Ble litt rotete dette, og mange spørsmål og tanker...vil presisere at alle barn er velkommen i vår familie - og at jeg er klar over at man ikke kan garantere noe som helst før barnet er født...

 

Noen som har innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror ikke de lar være å si noe.

Skrevet

En rutine UL er kun for å stadfeste termin, og måle, ikke for noe annet. Tilleggsopplysninger som kjønn osv gis kun med velvilje fra den som holder ultralyden, og det avhenger veldig på hvilken kunnskap de har. En tykk nakkefold i uke 12 KAN være tegn på DS men også kun tilfeldig. Det er heller ikke alle som oppdager dette oga varierende kunnskap. At en fot mangler, og dette ikke er oppdaget ved ultralyd kan ha med å gjøre hvordan barnet lå. Hvis man ikke kan se et bein på et barn ved ultralyd, pga at man tror at grunnen er stillingen barnet ligger i, blir du ikke kallt inn til ny ultralyd. Det samme er guttenes penis, hvis den ikke synes ved UL (kan ligge navlestreng foran eller barnet ligger feil vei) blir du ikke kalt inn til ny sjekk, personalet regner med at det er "noe" der.. Tenk litt sundt fornuft så forstår du hvorfor ting kan skje...

Skrevet

Det går jo an å svare folk ordentlig, 14.00, du kan jo bare la være å svare HI i steden for å være ekkel. Synes ikke det er rart at hun spør, og det er ikke alt som gir seg selv bare man "tenker fornuftig".

Jeg tror forøvrig ikke på at det bare er velvilje fra den som gjennomfører UL som avgjør om man får vite om sykdommer osv. Jeg tror de sier fra om det de finner.

Skrevet

TAKK, Pingo80 - utrolig at noen har en slik trang til å være halv-frekke... veldig mye slikt her inne! Man må liksom passe seg for hva man sier, nesten uansett.

Skrevet

HI går langt i å "lure på " om helsepersonell ikke gjør jobben sin : dsv melde fra om avvik funne ved UL. Jeg vet ikke hvem som er mest frekk her jeg.. SELVFØLGELIG melder helsepersonell ifra om avvik funnet ved UL, noe annet er uetisk og rett og slett tjenesteforsømmelse. Jeg er enig med anno 14-00 over, med sunt fornuft kommer en langt..

Skrevet

14.31, la HI lure på hva hun vil, hun antyder ingenting. Ta med deg den bedritne holdningen din inn på kranglesiden, er du snill. Vi trenger ikke nettmobbere her.

Skrevet

14.31: veldig tydelig at du er 14.00. fint at du er enig med deg selv ;)

 

"sunt fornuft..."

Skrevet

 

Hei! :-)

 

Hvis du tok UL i uke 12 og dei hadde oppdaget noe unormalt så tror jeg at dei hadde vært forpliktet til å si dette!

Nå vet jeg ikke alderen din men jeg har vært tatt duotest og utvidet UL pga alder nettopp for å utelukke Downs ol.

Det er riktig at man best kan se etter avik som downs mellom uke 11 og 13 men har babyen downs så er det også stor annynlighet at den har bl.a hjertefeil og i tilleg så ser dei det på ekstra lite lårbein!

Så tror du kan være trygg på at babyen dinm ikke har dette da hadde dei vært forpliktet til å si dette iallefall på den ordninære UL i uke 18 og serere også!

Selvfølgelig så er det ingen garanti før babyen er ute, men dei er svært flinke på UL nå og ser utrolig mye så tror du kan slappe av og nyte resten av svangerskapet! :-)

 

Klem fra

Skrevet

1) Det heter verken "sundt" ellet "sunt" fornuft, men "sunn fornuft". Det er tydeligvis forbeholdt de som har det å kunne skrive om det.

2) Det er fullstendig misforstått å tolke HI dithen at hun kritiserer helsepersonellet! Det er da umulig for oss å vite hva som er vanlig praksis og hvorfor? Det kan jo være de unnlater å kommentere enkelte tegn overfor en vordnende mor, fordi det ofte slett ikke nødvendigvis er tegn på noe galt, og at det bare blir en unødig bekymring.

Skrevet

 

Mente ikke å være anonym....

 

Klem fra

Skrevet

Jeg tror ikke de velger bevisst å ikke si noe, men den ul alle får tilbud om (uke 18) skal kartlegge 3 ting iflg norsk lovgivning: Termin, morkakens plassering og om det er flerlinger. Det har blitt mer vanlig at alle viktige organser også sjekkes; hjerte, hjerne, blære, magesekk. Statistisk sett finner de ca 30% av de "feil og mangler" som faktisk viser seg hos fødte barn i Norge. Jeg har venner og venners venner som har fått barn uten hender og føtter, hareskår og DS og som ikke har visst om det på forhånd, mens andre har hatt samme "feil" og fått vite om det på forhånd. SÅ da handler det kanskje om holdninger og tiden en har til rådighet samt fosterets plassering den aktuelle dagen?

 

Jeg tok morkakeprøve i London da jeg var 11 uker på veg fordi vi ikke ønsker et barn med DS. Svaret fikk vi dagen etterpå. Jeg er 39 år og synes at muligheten for å få det sjekket i Norge (fostervannsprøve i uke 15-16 hvor svaret foreligger først 3 uker etterpå), er altfor seint i fht å velge abort så sent. Over 80% av dem som får vite at fosteret har DS i uke 17-19 i Norge velger abort, men for meg ville en eventuell abort vært lettere å gjennomføre i uke 11-12 enn i uke 20...

Skrevet

HI her.

 

Nei, det er ingen selvfølge at helsepersonell melder ifra om avvik. Hva med de som er sterkt imot "utvelgelsessamfunnet", er sterkt religiøse, abortmotstandere etc. etc. Såfremt fosteret ikke har avvik som gjør at det ikke vil overleve, kan det vel godt hende de velger å ikke si noe?

 

Jeg mente ikke å kritisere noen for å ikke gjøre jobben sin, jeg ville bare høre andres tanker/erfaringer om dette. Spesielt om noen har tatt uke 12 UL og likevel fått et barn med DS e.l. uten å være klar over at barnet de bar på hadde dette...

Skrevet

TAKK, 1 rosa og 4 blå gravid!

 

:)klem

Skrevet

Jeg var på 5 UL, to før uke 18 (6 og 8) og to etter. Da jeg var i uke 18 bemerket hun at han hadde veldig liten nese, og hun var usikker på hjertet og ville ha meg inn igjenn for å se på det en gang til. Neste gang var hun fornøyd med hjertet men styrte fælt med å måle lårbeinet.

Senere i svangerskapet tok de meg inn fordi han hadde dårlig vekst, styrte også da fælt med lårbeinet, men kom frem til at alt var såre vel.

Mini kom et par uker etterpå, vel tre uker for tidlig, med Downs og hjertefeil...

Skrevet

Hei

 

Jeg hørte av ei som er gynekolog at private UL klinikker ikke har lov til å si om noe er galt med barnet på ultralyd.

 

Så om legen ser at det er noe galt med barnet og følger rettningslinjene, så har han/hun ikke lov til å fortelle foreldrene det.

 

Om dette følges vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...