Gå til innhold

Nå har også fagfolk uttalt seg om tepper foran barnevogner


MissAntrop

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har flere advart mot tidligere. Ikke minst sommeren 2009 som var ganske varm flere steder! Folk driter i det virker det som. Selv har jeg snakket til folk som har gjort det (som er helt ukjent for meg!) når de går inne på kjøpesenter med tepper over vognen til babyen sin. Rimelig hårreisende at folk ikke fatter det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, syns det er helt fælt å se. Tenk på å skulle ha ligget nedi der selv.

Skjønner ikke poenget jeg heller. Har nemlig vent på barna mine å sove allikevel om det er lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mye rart man kan gjøre pga uvitenhet, meg selv inkludert, er ikke alltid man husker på å bruke hodet...

 

Men akkurat teppe foran vognåpningen er helt uforståelig for meg, det er ikke vanskelig å tenke seg at luften der inne må bli tett. Selv myggnetting stopper for mye av luftsirkuleringen, vi har vel alle stukket hodet inn i et telt som har stått i sola med "bare" myggnettingen dratt igjen foran åpningen? Blir ikke mye anderledes under kalesjen på en vogn i sola!

 

Mange sier det jo er hull i helseteppet, men alikevel er det såpass tett vevet at det blir liten sirkulasjon, og hvorfor i alle dager gjøre det i første omgang? For en dum uvane..

 

Med stormtrekk på vogna og sol/vindskjerm på kalesjen stopper en mer enn nok vind på de kalde dagene, og sola snur man da bare vogna vekk fra.

 

De fleste vogner er i dag både vind- og vanntette, eneste luften barnet får å puste med er den som kommer gjennom åpningen i kalesjen, også støter man på folk som har hengt alt fra ull- til fleecepledd foran denne åpningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare så synn at uansett hva forskere seier og uasett hva som blri skrevet kommer disse mødrene til og fortsette og henge det teppe forran vogna !

 

Det må vel ett dødsfall til før di våkner.....

 

Jeg har ALDRI hatt teppe forran og kommer heller ALDRI til og gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være hverken rakettforsker eller barnelege for å skjønne at det er helt idiotisk å henge tepper foran kalesjen..

 

Dette er for øvrig gammelt nytt, da det har stått artikler om det i Aftenposten for maaaange år siden.

 

Man skal være passe tett om man ikke skjønner at luften blir ekstremt dårlig om man dekker åpningen på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje disse forskerne skulle komme på banen med reelle forskningsresultater og ikkebare synsing ... at det er teppe foran vognen er ikke ensbetydende med at det er hermetisk tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i dette med tykke tepper, men det står jo faktisk i denne artikkelen at myggnetting er greit.

 

Det ER forskjell på å dekke til med tykke tepper, og å ha myggnetting over vogna.

 

Er forøvrig litt enig med ei over her som nevner at dette ikke er forskning, og man skal alltid være kritisk til artikler som ikke er vitenskapelig skrevet. Kilden skal alltid vurderes! (Og nå sikter jeg ikke spesielt til denne artikkelen, da jeg personlig tror at tykke tepper vil hindre den naturlige luftgjennomstrømningen;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fagfolk uttaler seg om, men som ikke bunner i fakta, men selvfølgelig skal man ikke gjøre vogna tett!!! Det sier jo all fornuft :)

 

MEN bare husk å se etter åpning da hvis dere sier i fra ;) Ei venninne hadde fått med seg dette forrige gang jeg gikk hjemme med baby (jeg også forsovidt) og sa fra til meg i det jeg tok helseteppe for å skjerme for sola. Når jeg tok helseteppe den gangen så hang det bare halveis ned og hun var overbevist om at det var det farligste man kunne gjøre. Åpningen på vogna var større enn på regntrekket som følger med, og med all respekt så sier min sunne fornuft + min kjemi utdannelse at det på ingen måte finnes farlig. Husk å nyansere folkens. Det er ikke alle vogner som har like bar solskjermer, og med 20 min å gå i oppoverbakke hjemmover, triller jeg ikke baklengs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har brukt helseteppe foran på sommern. men det er bare fordi de fikk så mye sol på seg... men hadde det bare sånn halveis ned så det var jo masse åpninger. osm hun over skrev, åpningen var jo på samme størrelse som åpningen på regntrekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forskjell på hvor stor åpning det er. Simovognene er jo så lune at det kun er 10 cm sprekk i kalesjen, jeg syns det er litt lite jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, har tenkt på dette mange ganger selv! Tykke fleecepledd over vogna på sommeren når resten av familien bader. Helt forferdelig! Dette ble også praktisert i barnehagen der jeg jobbet en stund. Var noen av de ansatte som mente det måtte være sån. Jeg gikk alltid å sjekket ungene etter en liten stund, og løftet på teppene slik at de skulle få frisk luft. Så er dessverre ikke bare foreldre som gjør slike "dumme" ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i tankegangen at man IKKE skal hermetisere vogna med tjukke tepper.

 

Men det er faktisk forskjell på luftutskiftinga på en varm sommerdag og en kald vinterdag. Termodynamikk er en av naturens lover :) Forskjellen i temperatur mellom varme fra kropp/pust og kald uteluft vil sette lufta i bevegelse...

 

På sommeren vil jo temperaturforskjellen være minimal og luftutskiftinga tilsvarende dårlig

 

Irriterte meg nemlig at dette ikke ble nevnt i artikkelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du deler din kunnskap. Dette irriterte meg nemlig også! Jeg kjenner jeg blir kildekritisk når det mangler nyansert informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så innmari glad når dette nå har kommet fram!!! :) hvis dere klager over at ungen får sola i øynene når de ligger i vogna, hva med å kjøpe parasoll??

 

Er dere klar over at den ungen som døde i barnehagen i fjor sommer hadde teppe foran vogna???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at bhg hadde gjortdet i dag. Og de hadde til og med sovet inne. Jeg ble veldig sint inni meg, men jeg er dessverre så sjenert og mild av natur at jeg klarte ikke si noe. Hadde lyst til å buse ut med at; har du ikke lest avisa de siste dager?!? Hvorfor gjorde jeg ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...