Gå til innhold

Hvem får gutten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå fra sambo men er liiivredd for å miste skatten min,

Han er 3 mnd. Kan far kreve å ha baby eller blir han min ? Jeg ammer ikke :( Og hvis jeg får 100% nå, kan han kreve å få guttungen mer når han blir eldre ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke av dem som mener mor bestandig er best, men her tror jeg nok du vil få hovedomsorgen. Dette såfremt det ikke ligger noe til grunn som gjør han bedre skikket. Regner med du er hjemme i permisjon nå f.eks+

Selv om du "får han 100%" nå har barnet fremdeles krav på samvær med far. I starten vil det være litt hjemme hos dere, før han etterhvert kan begynne ta han med seg. Samvær vil jo øke med alderen og mange begynner med overnatting mellom 1-2 år. Normalt samvær idag er annenhver helg(fre-man) og overnatting 1 gang i uka. Flere og flere velger 50/50 idag, men det anbefales ikke for barn under 3 år, og retten dømmer det ikke for barn under 7 år.

Selv om du skulle få omsorgen nå kan far når som helst kreve den på et senere tidspunkt. Et punkt som retten vektlegger tungt er at den barnet bor hos er med på å opprettholde samvær med den andre forelderen.

Skjønner at det er mye tenke på nå, og at du vil ha gutten mest mulig hos deg, MEN det samme vil nok faren. Prøver du la han få ha gutten minst mulig kan det slå hardt tilbake på deg.

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for kjempe fint svar :)

Vil over alt på jord at skatten skal få et godt forhold til sin far.. (kom ikke så godt fram i 1. innlegg) Men nå som han er så liten blir jeg litt stressa.. Bare jeg trener 1 time savner jeg og tanken på å ikke se han på flere dager !!! *grøss* Syns bare han er altfor liten til å ikke være sammen med mamman sin

Men kjempe glad for svaret jeg fikk :)

Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn her, men du mister absolutt ikke hovedomsorgen for en baby på 3 mnd selv om du ikke ammer. Er en hel del jeg kunne skrevet om dette, men det er bedre om du kontakter familievernkontoret og gå på bufetat.no. Der kan du selv lese ;) De første årene er det som oftest mor som får hovedomsorgen, men etterhvert får faren også mer omsorg.

Skrevet

Han er verken din eller hans. Han er deres. Deres felles barn.

Om du får 100% nå så har likevel far krav på samvær og gutten har krav på å bli kjent med sin pappa. Etter tilvenning og når gutten er over året så kan far begynne å ha vanlig samvær. Og så kan dere eventuelt ha 60/40 eller 50/50 når gutten blir større.

Du må huske på at det er ikke bare ditt barn og at alle barn har krev på å kjenne BEGGE sine foreldre og alle barn har krav på å få tilbringe tid sammen med BEGGE sine foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...