Gå til innhold

egenmelding, sykt barn osv... hvem har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

stemmer dette?

du har rett på 10 fraværsdager med sykt barn i året, 20 dager for aleneforsørgere...

da lurer jeg på.. hvis jeg har rett på 20 dager hjemme med ungen, har far rett på 20 også da? eller 10? eller 0?

eller har det noe med hvor mye han har henne? han har henne aldri... men jeg bare lurer.. om han hadde hatt henne 1 natt i måneden, 1 uke i måneden, 50%... hvordan fungerer dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du aleneforsørger og har fått 20 dager er det kun DU som kan ta sykt-barn-dager. Hvis du ønsker at han skal ha mulighet til å være hjemme når barnet er sykt må du gi fra deg de 10 dagene du "har fått fra han".

Skrevet

ok. er det noe man "får"?

hvordan blir det "registrert" da? er det noe å søke om? har han de 10 dagene sine hvis ikke? hm...

Skrevet

Sykt barn dager følger barnet, altså barnet kan være hjemme i 20 dager. Du får alle dagene om du er aleneforsørger, eller mor og far får 10 dager hver hvis de deler omsorgen.

Hvis du får det samboer som blir en del av barnets nærmeste omsorgspersoner tror jeg evt han også kan ta ut sykedager fra din kvote da.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er.. I fjor var hun syk mer enn 20 dager til sammen. Jeg hadde jo ikke noe valg, måtte jo være hjemme disse dagene..

Nå har hun allerede vært borte 8 dager dette året.. På onsdag var jeg nødt til å gå på jobb, hadde allerede gått glipp av både møte og kurs, og dette møtet var jeg nødt til å gå på. Så jeg sa til han at han MÅTTE være hjemme med henne. "skal spør sjefen" sa han...

Jeg sa nei det skal du ikke. "Du skal si at du må være hjemme i morgen ga sykt barn og det kan ikke han gjøre noe med!"

Så nå har jeg brukt 8 dager og han 1 dag allerede i februar!

Er det nå sånn at han MÅ bruke de 9 siste dagene også? eller kan jeg ha 19 dager hjemme og han 1? Bare det blir 20 til sammen?

Eller blir det registrert en plass?

Liker egentlig ikke at hun er med han en hel dag. På onsdag har jeg kort dag, var kun derfor jeg brukte han da...

HI

Skrevet

Så lenge det ikke er laget avtale med nav om at pappaen skal ha en del av sykt barn dagene kan du ikke kreve at pappaen skal ha barnet da han ikke vil få betalt for denne dagen.. Med andre ord har du bare brukt 8 dager og pappaen vil ikke få inntekt for den dagen han er hjemme, spørs om han blir så glad for det når han finner det ut....

Om barnet er mye sykt pga kronisk sykdom (f.eks astma) kan man søke om utvidete sykt barn dager, dette må dokumenteres av lege/spesialist.. Men DU har i utgangspunktet kun 20 dager og når de er brukt må du bruke ferie, avspasering eller ulønnet permisjon på lik linje med andre enslige eller par hvor alle dagene er brukt opp...

Skrevet

Dette er ikke riktig 14:55.

Når mor har hovedomsorgen kan hun velge å ta alle 20 dagene, eller hun og far kan fordele i forhold til samværsavtalen. Dersom man velger å fordele i henhold til denne avtalen må man ta det i forholde til det, og mor kan ikke velge hvor mange dager far skal ha,

Fordelingsnøkkelen i forhold til samvær finnes i retningslinjene til nav.

Så fars arbeidsgiver skal i dette tilfellet betale far for sykt barn dagen, da far har rett til dette.

Hvor mange dager han har rett på avhenger av hvor mye samvær han har.

Fordelingsnøkkelen er her:

Retten til omsorgspenger vil for en enbarnsfamilie bli som følger, fordelt på de/den barnet bor fast hos og den samværsberettigede:

Foreldrenes status/ omsorgsfordeling

Antall dager på de(n) barnet bor fast hos

Antall dager på samværsberettiget

gift/samboere

10 x 2

Separert/skilt

- delt omsorg

10 x 2

- 40 % samvær

12

8

- 30 % samvær

14

6

- 20 % samvær

16

4

- vanlig samværsrett

17

3

alene om omsorgen

20

0

Hentet fra nav.no:

"Foreldrene skal ikke kunne avtale andre fordelingsordninger på grunnlag av individuelle ønsker og behov enn det som følger forholdsmessig av samværsretten. Dette skyldes administrative hensyn og at den foreslåtte ordning etter departementets oppfatning i de fleste tilfeller vil tilfredsstille foreldrenes behov. Det er arbeidsgiver som i det vesentlige yter omsorgspenger. Hensynet til arbeidsgiver tilsier en ordning hvor arbeidsgivers plikter fremgår klart av loven.

På den annen side går departementet ikke inn for at foreldre som ikke bor sammen, skal måtte dele dagene seg imellom i forhold til faktisk avtalt samvær. I situasjoner hvor samværsforelderen ikke har ønske eller mulighet til å ha omsorg for barnet under sykdom, har den som har den daglige omsorgen var barnet fortsatt rett til omsorgspenger i dobbelt tid. Det vil dermed være opp til foreldrene om de ønsker å benytte seg av den foreslåtte ordningen."

Dersom fars arbeidsgiver ikke godtar å utbetale lønn for dette kan han sende inn kopi av samværeavtalen til nav og de vil utstede en erklæring til arbeidsgivere.

Blir litt oppgitt over at folk som anonym over her uttaler seg om ting vedkommende ikke vet nok om. Vet man ikke helt sikkert i forhold til lover og regler så synes jeg det er best og ikke svare.

Skrevet

Om de skal fordele i forhold til samværsavtalen må de vel ha dette skriftlig i forkant FØR han er hjemme med sykt barn?

Skrevet

Her oppgir jo HI at far ikke har samvær. Ergo har han heller ikke syke-barn dager og AG er ikke forpliktet til å betale.

Skrevet

Dette skal avklares på forhånd ja, på skriftlig avtale. Far har i dette tilfellet vært hjemme uten "gyldig grunn", ergo han kan bli trukket 1 dag i lønn.

Skrevet

Nei, det må man ikke. Dette er en rett far har i henhold til loven, og de fleste arbeidsgivere klarer selv å gå inn å finne dette og betale far for dagene. Kun i få tilfeller har jeg opplevd at arbeidsgiver ikke godtar dette.

Nav anser arbeidsgivere som en profesjonell samarbeidspartner som selv setter seg inn i hvilke plikter de har overnfor sine arbeidstakere.

Men når det gjelder øket antall stønadsdager pga kronisk sykt barn skal det foreligge et vedtak i forkant. For dette er ikke en rettighet alle har, da det må være visse vilkår som skal være oppfylt før man får det.

Fars rett til omsorgsdager derimot er en rettighet han har uansett.

Nav-dama

Skrevet

I slike tilfeller er det jo fort gjort å bruke for mange dager....da man ikke vet hvor mange dager far har brukt. Altså mor bruker kanskje 18 dager og far bruker 4 dager.....det blir 2 for mye. Hvem kontrollerer det?

Skrevet

Som det er ved mange andre stønader i folketrygdloven så er dette basert mye på tillitt.

Enten så har den som har hovedomsorgen alle dagene, eller så er det en fordeling - og da vil arbeidsgiveren som regel være klar over hvordan fordelingen er og hvor mye den enkelte har rett på.

Jeg har jobbet med utbetaling av omsorgspenger i 5 år og har aldri vært borti problemstillingen som du skisserer her. De fleste arbeidstakere er tilsynelatenden ærlige ovenfor sin arbeidsgiver og de fleste arbeidsgivere vet hvilke plikter de har.

Men hvis f eks far har 30% samvær skal han ha 6 dager og mor 14. Fars arbeidsgiver skal betale de 6, mens mors arbeidsgiver bare skal betale 10. De resterende 4 skal dekkes av nav. På denne måten vil jo nav vite at fordelingen er slik som den er, og kan opplyse arbeidsgiverne om dette ved anledning. Men det er selvfølgelig fullt mulig å lure til seg flere dager enn man har rett på så lenge lovverket er som det er.

Forøvrig så svarte jeg på spørsmålet HI skrev i innlegget først. Dersom det ikke foreligge noe samværsavtale er det vanskelig å fordele dagene.

Nav-dama

Skrevet

Kanskje på tide å lese sitt eget lovverk da anonym 16:42 ? Og kanskje også lurt å lese Hi's innlegg litt nøyere???

"Dersom foreldrene ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av samværsavtalen mellom foreldrene. Foreldrene må avgi en skriftlig erklæring til NAV om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger."

Her har pappaen i HI's tilfelle 0 samvær så bare det sier jo at han i utgangspunktet ikke har rett på sykt barn dager, videre foreligger det IKKE en avtale på omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen og Nav har ikke utstedt noen erklæring til arbeidsgiverne om fordelingen av retten til omsorgspenger..... Så hvordan du mener dette skal være ok som Hi har gjort og pappaen skal kunn få betalt fatter ikke jeg...

Kanskje best å ikke ta utgangspunkt i at alle som svarer ikke har peiling når man faktisk ikke har så mye peiling selv???

Hilsen anonym 14:55

Skrevet

Hvis du leser litt lenger ned så presiseres jeg at jeg svarte på det første spørsmålet til HI, og at jeg etterpå skriver at en fordeling er vanskelig dersom det ikke foreligger noe avtale.

Forøvrig så har jeg jobbet med omsorgspenger i flere år, og jeg har opplevd en gang at en arbeidsgiver krever denne erklæringen. I de fleste tilfeller utbetaler arbeidsgivere lønn til den andre parten uten at det må foreligger noe avtale.

Og som du kan se av lovverket så er det ikke krav til at en avtale må foreligge i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...