Gå til innhold

Asberger?

AnneKristin&gullet i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår ble 3 år for en måned siden. Han er en flink gutt, langt fremme med mye, og snakker godt. Det eneste han ikke er så flink til er å ha samlek med andre barn. Det går greit å leke utendørs, men det er vanskelig for han å skjønne at han må vente på tur, og ikke ta fra andre barn bilen, toget etc som de leker med. Barnehagen reagerer på dette, og vil ha han til utredning, men jeg mener at det kan være litt for tidlig. Er det ikke sånn at noen barn ikke knekker den sosiale koden før de nærmer seg 3,5-4 år? Er litt redd for å sette igang et stort apparat med BUP etc, hvis det ikke er nødvendig. Han har ingen andre typiske Asberger trekk, bortsett fra samlek med andre barn. han fører samtaler med voksne og barn, kjente og ukjente uten problemer. Er det noen som kjenner til dette? Er det lurt å gi han litt tid, og heller øve på sosial trening, eller ville dere satt igang en utredning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. Jeg er ingen ekspert på området, men skriver likevel :)

Jeg synes det høres tidlig ut ja. Det er ofte at barn ikke knekker den sosiale koden før de nærmer seg 3.5 -4 år som du sier.

Barn utvikler seg i sitt eget tempo. Jeg mener samfunnet alt for ofte skal sette merkelapper på barna uten grunn. Så jeg hadde ventet med å sette igang utredning. Han er jo helt i startgropa på å skal knekke den sosiale koden, det er jo først i treårs alderen den skal utvikles.

Uansett må man ofte vente til barnet er i skolealder før man kan stille en asperger diagnose.

Skrevet

BUP starter uansett ikke utredning så tidlig!

Skrevet

Det var veldig tidlig for utredning for barn som vokser i rykk og napp. Bhg har ikke kompetansen til å si hverken det ene eller andre. Hadde det vært andre gravende "symptomer". Han går ikke, snakker ikke osv, da hadde jeg gjort noe. Men gutten fungerer tilsynelatende greit i alle settinger. Ingen 3 -4 åring er perfekt på dette området. Ta fra noen leker, er vel strengt tatt normalt..Min mening da..

Gjest Nutta06&Knerten11
Skrevet

Ei mamma i bhg der tuppa går fikk høre av en ansatt at de trodde sønnen hennes på 3/4 hadde asbergers... Alt for tidligå kunne slå slikt fast etter min mening..

Skrevet

Enig med de over. Synes det er tidlig å tenke på utredning, og bhg bør ikke snakke om diagnoser. Synes heller bhg bør fokusere på å gi ham gode erfaringer og "trening". Hvis dere foreldre er veldig bekymret kanskje det kunne være hensiktsmessig med en henvisning til PPT slik at de først og fremst kan kartlegge gutten og veilede bgh på egnede tiltak.

Skrevet

Tusen takk for svar damer :)

Skrevet

Hei, du flinke mamma!

Jeg er enig med mange av disse som skriver om at det er tidlig å snakke diagnostisering mm. Men jeg kjenner en del folk "i systemet" og vet at nettopp det å få en diagnose på sitt barn utløser hjelp (eks støttepedagog i bhg). Det kan hende det ikke er så dumt å høre på erfarne barnehageansatte og ta en runde med utredning. I beste fall finner de som har peiling på dette at det ikke er noe galt med gutten din, i verste fall får han en diagnose, men da vil maskineriet begynne å rulle og hjelpeapparatet vil komme i gang i god tid før han begynner på skolen. Det er viktig! Og uansett vil han fortsatt være godgutten din :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har blitt blitt fortalt at både asberger og adhd sjelden blir stillt før skolestart, men vet ikke hvor vidt det medfører riktighet. Jeg har selv en sønn som ikke er noe flink med det sosiale. Han er snart 6 år, men fortsatt er det for tidlig å si noe får vi beskjed om.

Skrevet

Tusen takk for at dere deler deres tanker og erfaringer med meg :)

Skrevet

Min sønn ble utredet for asberger, han har alle trekk untatt at det var litt senere språkutviking- derfor ble det atypisk autisme, han er så velfungerende at han kan lure øyne som ikke er trent;)

jeg kunne ønske han var utredet mye tidligere, ser jeg tilbake med den kunnskapen jeg har nå kunne jeg sett dette fra han var veldig liten, ble ikke utredet før han var 6 år, ingen tiltak var inne og derfor ble vi alle misforstått og jeg fikk skylden for adferdsproblemene...

ikke vent med utredning hvis det er noe, jo tidligere jo bedre!

Skrevet

Helt enig med hun siste her! Har en nevø med asberger, han fikk diagnosen da han var fire år. Og det er kjempebra at de fant det ut så tidlig, så han blir forstått ut fra sine forutsetninger og får ekstra hjelp! Ikke nøl med å få en utredning. Det er jo ikke noe som er en belastning på barnet. Bare ekstra personer som leker og er sammen med ham i barnehagen, og samtaler med dere selvfølgelig. Ville absolutt fått en utredning!

Skrevet

Først vil jeg kommentere her. Mange barn trenger ekstra oppfølging selvom de både kan gå og snakke bra. Så man burde nok ha en ganske mye lavere terskel enn det før man velger å gjøre noe for å støtte barnet sitt.

Skrevet

Er det barnehageansatte som sier han har asberger? Det er i tilfelle veldig uproft av dem å lage diagnoser på et barn som ikke er utredet! De skal selvfølgelig ytre sin bekymring om et barn ikke utvikler seg i samme tempo som jevnaldrede, men å begynne hinte om diagnoser synes jeg var drøyt.

Men når det er sagt ville jeg sagt jatakk til utredning, selv om det ikke er noe galt og han bare er litt sen med akkurat den sosiale koden kan det være hjelp å få gjennom en utredning. Tips om hva man skal øve på osv.

Ikke vær bekymret, en utredning er bare en spennende lek for barnet samtidig som du og personalet kan få råd om hvordan dere skal hjelpe sønnen din på veien mot å knekke den viktige sosiale koden.

Skulle det vise seg å være noe galt, er det greit å få en diagnose så tidlig som mulig med tanke på hjelpetiltak for å få alt til å fungere så godt som mulig i god til før skolestart.

Skrevet

Det er "bare tull" at man ikke kan utrede barna før langt opp i skolealder! Mye bedre å ta tak i det så tidlig man mistenker noe, enn å bare vente og vente til ingen nytte.

Når det er sagt så burde det vel være litt flere ting bhg har reagert på enn det hi skriver her. Eller at de sosiale vanskelighetene er mer utpreget enn det hi får frem her/ har forstått.

Min sønn ble utredet da han var 5 år. Da hadde vi i flere år tenkt at han var litt annerledes, men samtidig syntes at han var så innmari normal. Derfor drøyde og drøyde det før vi gjorde noe. Noe jeg kan angre som bare det nå!

Jeg husker bhg reagerte på visse ting da han var tre år, men vi så ikke det de pratet om, så vi lot det bare være. Så blind man kan være som forelder...

Skrevet

Det tar ekstremt lang tid å komme til på BUP så jeg hadde glatt satt i gang med henvisning osv. Det er jo bare å avlyse opplegget hvis han viser seg å fungere bra om noen mnd :)

Skrevet

Sett i gang utredning!

Kommer det ikke en diagnose ut av utredningen, så hipp hurra! Men skulle det komme en diagnose, så vær lykkelig for at dere får diagnosen stilt tidlig. Jo tidligere hjelp, jo bedre!

Skrevet

Hadde heller ikke vær redd for utredning. Det er ikke noe farlig i å se om barnet ditt trenger hjelp, utover det det får per i dag. Synes det er bra at barnehagen sier fra til dere når de er bekymret, de vil jo også det beste for barnet ditt. Jeg synes aldri det er for tidlig å sette i gang utredning ved bekymring. Det er mye verre å vente å se!!! Hvis barnet ditt trenger ekstra støtte, så er det jo bedre at dette skjer tidlig, slik at han lettere kan få mulighet til å utvikle seg best mulig ut i fra de ressursene han har!

Hvis det er slik at du tror at det ordner seg med tiden, så er det jo ikke værre enn at du får beskjed om at alt er bra! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...