Gå til innhold

Vi som har fødselsangst er IKKE redde for smerte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så ufattelig mange av dere som tror at smerte er det verste med en fødsel, og at det er det vi er redde for. Der tar dere grundig feil.

Fødselsangst er så mye mer komplisert og altomfattende, og det er ytterst få som har nok forståelse, kunnskap og empati til å kunne sette seg inn i det.

Hadde det bare vært sinbsyke smerter, for så å få en baby i armene, ja da kunne jeg også taklet tanken på å føde. Men det er alt det fysiske rundt det; undersøkelser, uante mengder med folk i føderommet hvis noe skulle stoppe opp, instrumenter, revning, og sying. Jeg takler ikke nakenhet og har et anstrengt forhold til kroppen min. Og hvis noe skulle gå galt med meg eller babyen, hvordan ville jeg taklet det? Det ER faktisk flere alvorlige ting som kan skje med babyen under en vaginal fødsel (hvor ofte sitter en baby fast og får oksygenmangel unde et ks??).

Jeg forventer ikke masse støtte her, fordi jeg har forlengst forstått at robot-svaret blant mange er; En fødsel er naturlig, vi er skapt for å føde. Vel, jeg har kommet fram til at jeg ikke er skapt for å føde, ihvertfall ikke psykisk. Jeg vil ikke utsette meg selv eller babyen for et svangerskap fylt av søvnløse netter, gråting og angst. Jeg vil heller ikke risikere i gå inn i en depresjon etter fødsel dersom noe går galt.

Og før noen kommer med ondsinnede kommentarer om at man ikke burde bli gravid hvis man ikke tør føde ( absolutt det ekleste man kan si til en kvinne) , så vil jeg poengtere at legen min og sykehuset hele tiden har sagt at fødselsangst ikke er en god nok grunn til å velge bort barn, fordi KS er er fullgodt alternativ til vaginal fødsel og det viktigste er at mor og bsrn er friske (både mentalt og fysisk). Ellers er jeg ressurssterk og intelligent, jeg har bare fødselsangst!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fødselsangst ligger i tanken på komplikasjoner, tenk om det skal skje noe med meg eller ungen under fødselen, ungen sitter fast og får varige skader av det, jeg forblør osv osv. Største skrekken er om det går så galt at jeg ikke får se ungen vokse opp, alle rundt meg ler av denne "latterlige" tankegangen min, men den er der likeså, og det er såpass å tenke på, at jeg har sagt til samboeren at om jeg går bort under/etter fødselen, så må han love å elske barnet like høyt som om jeg var der, at han ikke legger noe skyld på ungen vår. Det er også en skrekk ved å føde, og måtte se de stormer bort med ungen, fordi den ikke puster, og vi ikke får se h*n før lenge etterpå.

Har panikk ved tanke på at det fort kan bli mange folk i rommet om det skjer noe, og der ligger jeg med sprikende ben og i det heletatt! Har virkerlig komplekser ved egen kropp og andre mennesker, da jeg ble voldtatt som barn.

Det er mye å tenke på, og jeg føler meg som et nerve vrak, men har på tross av dette valgt bor KS, har avtale på det: om jeg får for store problemer, så blir det haste KS, men vil prøve normal fødsel, i håp om å overkomme angsten.

Skrevet

Hva er dette for noe tull Chupa chups???

Du kanda ikke generalisere hvordan fødselsangst oppleves for den enkelte??

Min angst ligger i å ikke ha kontroll. Jeg kan ikke kontrollere det som skjer under fødselen, hvordan kroppen reagerer osv. Jeg har også fødselsangst, og JA - jeg er redd for smertene. Derfor er jeg også livredd for KS også. Da kan jeg iallefall ikke kontrollere noe som helst - kroppen min er lammet (eller under narkose i værste fall) og jeg er absolutt overlatt til andre mennesker. På en mye mer dramatisk måte enn under en ordinær fødsel!

Jeg skalv så ille under forberedelsene til KS at de nesten ikke klarte å sette spinalbedøvelsen. Har også ett KS bak med i narkose, og da måtte de fysisk holde meg fast i sengen for å kunne og meg narkosemasken!

Vet du at under KS er man også naken fra livet og ned? Hvis nakenheten is eg selv er et problem, hvordan kan du da si at KS er bedre enn vaginal fødsel. og i forhold til antall menneske ri rommet? Det er mange flere tilstede ved KS enn ved en vaginal fødsel.

Instrumenter og sying er jo i høyeste grad tilstede ved KS også!

Mye kan gå galt med barnet under KS også. Det er større fare for komplikasjoner for både mor og barn under KS enn under en ordinær fødsel!

Skrevet

Du må ikke rokke ved verdensbildet til enkelte nå da. Det er klart smerter er hovedårsaken til de med fødselsangst! De er jo så pysete :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...