Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Ei av mødrene i barnehagen har hatt store blåmerker på armer og i ansiktet ved to ulike anledninger. Hun kan jo ha en sykdom der hun lett får blåmerker. Et uhell kan skje, trafikkulykke, eller fall, eller andre ting. Men TO ganger på kort tid? Skjer verken meg eller de andremødrene. Jeg vurderer å ringe barnevernet og fortelle obeservasjonene mine. Ikke bare tenke at barnehagen sikkert melder fra. Hun har barn på samme alder som mine. De har flere barn, noen i skole alder og to i barnehage alder, og jeg tror også at der er minst et eldre barn.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Fordi hun har synlige blåmerker så vil du tipse barnevernet? Du har aldri sett eller hørt noen trusler eller vold?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Bedre å tipse en gang for mye enn en gang for lite da.... Kjedelig å lese om det i avisa om 5 år å tenke på det fryktelige barna kan ha sett elr opplevd... Og vite at du kunne skånet dem for å se mamma få deng..? Tips du!! Å forklar at du er usikker, å la barnevernet avgjøre hva de vil..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Nei, ikke sett vold, ikke hørt trusler. Hun går ut i offentligheten og går med korte ermer om det er vær til det (sist i sommer) skjuler ikke de enorme blåveisene og opptrer som det er helt normalt. Men 2 ganger på kort tid???? Har for 2 år siden hatt blåveiser selv etter en heftig ski ulykke. Men før den tid var nok siste blåveis i ansiktet i barneårene. Ikke har jeg hatt blåmerker etter den gang, og jeg antar jeg skal komme meg igjennom neste 10 årene uten blåveiser også. Er jo mer normalt at sånt skjer helt unntaksvis. Ikke ofte.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 Takk for svar, vi tenker likt. Ingen holdepunkter for at barna blir slått. Så er litt usikker på om barenvernet bryr seg da? Eller om de anser hjemmet for å være såpass skada at det også er skadelig for barna? Vet ikke hvordan de forholder seg til det hele, men om noen vet, så er det fint med litt svar. Hadde ikke likt om mine barn skulle vært vitne til vold, må jo være temmelig traumatisk. Men nå vet jeg jo heller ikke om barna er vitne til det, (om det i det heletatt skjer) eller om det foregår etter de er lagt eller når de ikke er hjemme.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Når mødre rømmer til krisesentret melder de visst ofte fra til Barnevernet der. Men denne mora har jo ikke kommet seg så langt som til krisesenteret, så jeg syns det virker litt som snoking i andres saker. Kanskje hun ikke har økonomi til å bo alene, men planlegger i det stille å flytte ut?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Det er omsorgssvikt ovenfor barna at far banker mor. Men ville tro hun hadde prøvd å skjult det om så var tilfelle. Man kan faktisk være uheldig to, tre ganger på rad. Hvorfor ikke spørre hva som har skjedd? Hadde jeg kommet til å gjort.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Enig med HI, svært skjeldent at folk går rundt med blåmerker uten grunn.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #10 Skrevet 12. februar 2011 Det kan være at hun er som meg. Jeg får blåmerker bare noen gir meg et stygt blikk. Har ALLTID blåmerker på kroppen, og aner ikke hvor de kommer ifra fordi jeg trenger ikke å få noe særlig til sammenstøt før de dukker opp. Min mor har det på samme viset. Jeg vet flere også som får slike lett, så det er ikke enormt uvanlig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #11 Skrevet 12. februar 2011 Barn skal slippe å vokse opp og være vitne til vold. Når det er vold i hjemmet er det en barnevernsak, da dette er supertraumatisk for barn. Spesielt når det er omsorgspersonene deres som blir utsatt for volden. Merkelig som folk her inne hyler og skriker når det kommer frem barnevernssaker i media som skulle vært oppdaget før. Hvorfor brydde ingen seg, folk må bry seg mer og tørre å si fra, skrikes det om da. Mens i praksis viser deg seg likevel at man ikke skal legge seg opp i andres saker. Bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite. Hvis alt er i orden med dama, so what, da er det vel ikke noe problem da??
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 Så lenge du ikke har sett eller hørt vold, ville jeg ikke meldt fra direkte til barnevernet. Men heller spurt dama direkte!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Hvorfor vente? Hvorfor selv leke detektiv, når barnevernet med politiet er aparatet som er best egnet til det? Er jo bare å tipse om at noe muligens foregår. Er det så skadelig å bli etterforsket av barnevernet?
Gjest Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 Jeg er tilhenger av å melde i fra til barnevernet, men jeg er også tilhenger av å snakke med folk. Jeg hadde spurt henne rett ut om blåveisene jeg og avhengig av hvor troverdig forklaringen virker vurdert å kontakte barnevernet. Blir mor denget bryr barnevernet seg. Det er ikke godt å vokse opp med vold i heimen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #15 Skrevet 12. februar 2011 Neu, det er absolutt ikke skadelig. men jeg mener det er sløsing av ressurser at vi alle skal melde fra til myndighetene som enhver liten ting. Mye kan løse seg ved å faktisk snakke sammen!!! Og det beste - det koster ikke samfunnet noen ting:) Kanskje får man noen nye fantastiske bekjentskapet på kjøpet også!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #16 Skrevet 12. februar 2011 Dette kan høres ut som min venninne nesten. Både ang. blåmerkene og antall barn. MIn venninne har en sykdom, og hun har netopp holdt seg masse inne fordi hun har hatt blåflekker overalt. det eneste hun har gjort ute er levering i bhg! Bhg er klar over sykdommen, samme er vennene. Likevel blir mannen beskyldt for å denge kona hver gang han tar seg en tur på byen, og de er blitt meldt til barnevernet ved flere anledninger. derimot er det aldri opprettet sak på dem! Hva sykdommen heter husker jeg ikke, men har noe med blodplater å gjøre;) Barna har også vært på intensiven etter de ble født grunnet dette.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #17 Skrevet 12. februar 2011 Om man f.eks. er aktiv innenfor idrett så er det ikke sjeldent man kommer hjem med blåmerker både her og der. Jeg får blåmerker ukentlig etter treningsøkt! Er du bekymret så meld til bv da. Fortell om dine konkrete observasjoner og la bv ta det derfra. Det er ikke din jobb å konkludere med at mor blir dengt av far fordi hun har hatt store blåmerker på armer/ i ansikt ved to anledninger. Ta også en prat med ped.leder i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #18 Skrevet 12. februar 2011 Hun lever nok antagelig et mer aktivt liv enn deg. Hun kan jo f.eks drive med kampsport for alt du vet. Du kjenner henne jo åpenbart ikke.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #19 Skrevet 12. februar 2011 Hvorfor spør du henne ikke bare hvorfor hun har så mye blåmerker?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #20 Skrevet 12. februar 2011 Jeg går konstant med masse blåmerker, sjeldent i ansiktet, men nesten alltid på beina og også en del på armene. Mannen min har aldri tatt hardt i meg eller slått meg, men jeg har en tendens til å gå på bord, stoler ol og får blåmerker av det og nå har jeg i tillegg mange i fanget fordi sønnen min står og hopper i fanget mitt. Håper virkelig ingen syns de bør melde oss til barnevernet pga det....
Gjest ->>- Skrevet 12. februar 2011 #21 Skrevet 12. februar 2011 Dersom en forelder utsetter den andre for vold, er det absolutt noe for barnevernet, ja. Det å være vitner til vold kan til tider være mer skadelig for barn enn å utsettes direkte. Det er jo vanskelig å si hvorvidt det er noe slikt som skjer her, men de fleste steder er det fullt mulig å ringe barnevernet og diskutere saken med dem uten å oppgi navn i første omgang. Personlig ville jeg vel kanskje spurt denne moren i første omgang. Altså, ikke "får du juling av mannen din, eller?" men mer sånn "Jøss, har du skadet deg?"
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #22 Skrevet 12. februar 2011 Hadde det kun vært blåmerker på armer og bein, hadde jeg ikke tenkt mye over saken. Men blåmerker på armer og i tillegg blåveiser, er typisk for mishandling. Ville ha tatt en telefon til politiet for å få råd i videre saksgang. Synes de at du bør gå videre med saken, gjør du selvfølgelig det. Politiet er et bedre valg for da slipper familien en lang undersøkelses-sak hvis det ikke er grunn for uro. Politiet kan også på eget intiativ gå inn å sjekke om dette kan være familievold.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #24 Skrevet 12. februar 2011 Er vel sjanse for at politiet sender saken direkte over til Barnevernet? Politiet klager jo også over underbemanning. Og dessuten, hvordan skal politiet finne ut på 10 min. om dette dreier seg om vold eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #25 Skrevet 12. februar 2011 Hvem sier politiet bare skal bruke 10 min. Min erfaring med politiet er at de har full snøring på hva som foregår i sitt eget distrikt, og at om det er ting som foregår så har de sine mistanker, også ting som skjer innefor 4 vegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå