Gå til innhold

Hvor går grensen mellom Tourette og tics egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som nok har en del tics. Dette har pågått over lang tid. Vi har ikke gjort noe med det, fordi det ikke ser ut til å plage henne. Har også tenkt at det er uvaner, og vi glemmer det i perioder fordi det er lite/vi er vandt til det. Grunnen til at jeg har tenkt mye på det de siste dagene er at læreren hennes lurte på om jeg hadde sett at hun gjør ulike "rare" ting innimellom. Hun er sosialt og faglig meget sterk. Ansvarsbevisst, full kontroll på alt - uten at det er noe unormalt over det. Motorisk meget god - både fin og grov. Er på kretslag i fotball.

Kan man ha Tourettes når alt er på plass og vel så det, eller er det da "bare" tics? På en måte vet jeg ikke om jeg har lyst på svar hvis det er veldig negativt... Men vet jo at jeg må se virkeligheten i øynene også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med noe erfaring omkring dette?

Skrevet

Det kan være bare en uvane som hun ikke legger merke til, men du skriver også at hun har en del tics....Er det mye forskjellig hun må gjøre? Hindrer det henne til å gjøre enkelte ting? Har det bltt mer etterhvert? Det beste man kan gjøre er å få et svar fra en fagperson. Om det er dårlige nyheter, så vil datteren din få hjelp. Jeg kjenner flere med tourette som lever normale, sosiale liv:-)

Skrevet

Hva mente læreren med "rare ting" da? mente hun tics da? eller andre rare ting?

Har hun store kraftige tics? Med lyd?

Skrevet

Bare jeg som har brukt benevningen tics, ikke læreren. Tingene hun gjør har forandret seg. Ikke store med lyd. Liten sbrå bevegelse i skulderpartiet nå. Hun kan tenke om det og da blir det mindre. De hemmer ikke henne i noe.

Skrevet

Hei! :-)

Vi har en gutt som fikk tics for ca 2 år siden.

Begynte med at han måtte nikke/bøye med hodet og strekke på den ene foten ol.

Han er også helt topp motorisk, flink på skolen og i det hele en veldig oppegående gutt!

Da vi oppdaget disse ticsene ble vi selvfølgelig bekymret og gikk til legen som fort fant frem til tics og evt. Tourette, og bestilte time på barnepoliklinikken på sykehuset for sjekk og utredning!

På sykehuset sa dei heldigvis at dette kun var tics fordi det kun var bevegelser!

Har man Tourette må man i tillegg til ticsene også ha vokale utbrudd, si ting/lage ulyder uten mening osv.

Tics/Tourette kommer ofte ved 8 - 10 års alderen og har en topp i 12 - 14 års alderen for det blir bedre, men ikke alle blir kvitt plagene og må ha dette mer eller mindre hele livet!

Gutten vår har blitt nesten helt bra, er er nå 12 år og vi merker bare at det kommer litt når han er sliten/trett, da blir han rastløs og kan få litt antydning til tics, så der er viktig med nok søvn og skikkelig mat, det hjelper iallefall gutten vår! :-)

han har vært til kontroll 1 gang i året og skal dit nå i februar, og det blir kanskej siste kontroll fordi han blitt så bra! :-)

Lykke til med jenta di, håper hun også vokser det av seg og at det ikke blir noe mer en tics hos henne også! :-)

Skrevet

Jeg har sett intervjuer med flere personer med tourettes, og alle sier at ticsene blir _verre_ når de tenker på at de ikke skal gjøre det..ellers har eg ingenting å komme med ;-)

Skrevet

Høres veldig ut som hos oss. Men, hun har forresten hatt en periode med kremting (var det det begynte med tror jeg). Det begynte etter en runde med forkjølelse og masse hosting - som da "aldri" tok slutt.

Skrevet

ticsene/bevegelsene blir IKKE værre om hun er bevisst på å ikke gjøre det. Kan styre det en del når det blir snakk om det. Får heller ikke følesen av at det blir værre etter at hun har tatt seg sammen en stund.

Skrevet

Hei igjen! :-)

Dette med kremting hos jenta di kan j bare ha blitt en uvane pga forkjølelsen?

Og gutten vår ble heller ikke noe verre da han prøvde å kontollere ticsene da han var på sitt verste, som en skriver over her....

Gutten vår ble faktisk selv ble lettet og beroliget over at dette ikke var noe farlig, og han ble faktisk bedre bare av å vite at vi var klar over at at han ikke gjorde disse bevegelsene med vilje....og det virket som at han kunne slappe mer av, og vi kunne merke at ticsene ikke ble så tydelige lenger! :-)

Men merker at så fort han får press på seg og ikke nok søvn så får han litt igjen!

Så for meg så høres det mer ut som om jenta di kun har tics! :-)

Skrevet

Ja, håper (og kanskje tror også) at det bare er tics.

Skrevet

Heisann, nå fikk jeg litt tics av å lese om det. Jeg har nemlig diagnosen tourettes syndrom.

Det er ikke så ille altså, jeg er sosialt oppegående, har mange gode venner. Bor i fin leilighet og ja i det hele tatt jeg har et veldig godt liv.

For å kvalifisere seg til ts må man ha tics vokale eller motoriske over en viss periode. Med vokale trenger hun ikke si stygge ord/utrykk som mange forbinder med ts. Jeg har til tider mye kremting og slike kremtelyder, men ALDRI snakket stygt ukontrollert kun 1% av de med tourettes syndrom banner ol.

Av motiriske tics har jeg veldig få og lite, men må noen ganger ta x antall ganger på saker.. Dette forverres på skolen, det tror jeg er fordi på skoler er det forventet at man sitter stille og følge med. Og enhver med ts som blir påminnet at man skal være stille blir da ekstra bevvist på dette og det motsatte skjer.

Jeg har ært på masse foredrag ol om ts og sier som de sier der "alle" barn har tics dette fordi barn hermer og etterligner hverandre ubevisst.

Og i en klasse på 20 elever vil det være ca 1-2 med tourettes.

Dette var neppe noen stor hjelp, men snakk med datteren deres om hun plages med dette for da er det veldig viktig hun får lov å ticse. Om dete r lov er det ikke så farlig og da slapper hun av og ticser nok mindre enn om hun er bevisst. Jeg skammet meg over å ha ts i MANGE år fordi alle rundt om meg sa ofte "de med ts er gærne ass! De banner jo i hytt å vær".. Det er nemlig ikke slik og det er meget missforstått. Jeg har som sagt et flott liv nå jeg er veldig fornøyd med, men har slitt unødvendig med skolegangen pga lite aksept..

Lykke til! Håper dette bare er en "fase" og det kan godt være det er, de fleste bran har perioder de sier et ord hele tiden, tar mye på saker, ticser... Se ann, og aksepter! Et liv med ts er ikke ille om de rundt aksepterer, men det er helt avgjørende!

Skrevet

Tourette's er så mye mer enn bare tics, selv om det er dem man ser.

Og en får ikke Tourette's diagnose uten verbale tics.........

Skrevet

Kremting er et verbalt tics. Missfrstått at man MÅ si ord for å ha ts,

Jeg fikk diagnosen som 17.

Skrevet

Tourettes er et syndrom som man ikke kan gjøre noe med, med unntak av medisiner som skal dempe "ticsene". Har ingenting å gjøre med om en normal ellers. Har selv en lillebror som begynte å gjøre en del rare ting i 8-årsalderen (var da det var mest synlig i allefall), han gjorde grimaser, måtte gjøre ting om igjen x antall ganger osv. Ble utredet og fikk påvist TS. I dag er han 16 og ticsene kommer i tide og utide, dessverre har banningen tatt mer over. Ofte er det slik at de med TS forverrer seg med alderen, altså ticsene blir tydligere og mer voldsomme.

Be om utredning! Det er en psykisk og fysisk påkjenning for den det gjelder. Om det er TS er det godt å kunne forholde seg til en diagnose slik at vennene og andre rundt datteren deres får en forklaring på ticsene hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...