Gå til innhold

Pappa overta mamma sin perm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanskelig å få til?

Jeg har en kronisk sykdom som har blusset opp under svangerskapet, og er veldig dårlig form nå(babyen er født). Pappaen har brukt litt ferie osv for å være hjemme med oss, men nå skal han tilbake på jobb og jeg føler meg ikke i form til å være alene med barnet.

Har bestillt legetime for å snakke om dette. Er det legen som søker til NAV om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoveddelen av permisjonen kan dere jo dele mellom dere som dere vil, så det er jo i prinsippet ikke noe problem at han skal overta den, annet enn at da må du ut i jobb igjen. Et alternativ er at du blir sykemeldt, da kan far overta permisjonen. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er dere som søker til nav. Søk på nav.no for å se om det står noe der, evt ring ditt lokale navkontor og spør.

Skrevet

Jeg er sykemeldt i permisjonen min pga gipset arm, og ingen mulighet til å ta vare på barnet alene. Det vi gjorde var å få en legeerklæring på at jeg ikke kunne ta hånd om barnet alene, fylte ut skjema på nav (heter noe med utsettelse/gradering av foreldrepenger) og da kunne pappa ta ut "mine" uker uten å måtte bruke sin fedrekvote.

Jeg mottok sykepenger og far foreldrepenger.

Skrevet

Takker for svar :)

Er det vanskelig å få igjennom? Kan NAV overprøve legen sin anbefaling?

HI

Skrevet

Dine uker er kun 3 uker før fødsel og 6 uker etter. Resten, utenom fedrekvoten har jo begge lik rett til.

Skrevet

Som 18.52 sier, så er det jo bare 6 uker etter fødselen som er mor sine, så kan far ta resten om dere vil. Da skal mor tilbake i jobb, evt sykemeldes.

Skrevet

Det er ikke nok at du er syk, du må være så syk at du ikke kan ta vare på barnet.. Stor forskjell... Nav kan overprøve legen ja, slik de kan ved alle typer sykemelding.. Hvorvidt det skjer ofte skal jeg ikke uttale meg om, men det viktige her er om du er så syk at du ikke kan ta vare på barnet - ikke hvilken sykdom du har som sådan...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...