Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Har født vanlig en gang tidligere, og har termin nå i april med nr. 2. Sist gikk det vel fint, i den forstand at jenta var frisk og jeg ikke har fått varige mén. Jeg ble likevel klippet, og i følge barnets far var det tilløp til dramatikk, siden lillemor ble sittende "fast" litt for lenge. Altså hadde hun kommet langt ned, men jeg hadde null pressetrang, og følte ikke det hjalp uansett hvor mye jeg trykket. Til slutt klippet de altså, og fikk dratt henne ut. Da var hun lang i hodet og blå ganske lenge. Er det ikke akkurat i disse tilfellene at det kan oppstå surstoff-mangel som kan føre til div. problemer for barnet senere?? Når foretas de såkalte haste-keisersnittene? Er dette kun når barnet ikke har begynt å bevege seg nedover, og begynner å få dårlig hjertelyd, eller?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men hadde selv tilløp til dramatikk og sugekopp pga at det hastet. Da hadde babyen dårlig fosterlyd (mlm 90-80), som varte over fem minutter. Det er når barnet ikke får noe surstoff at hjerneskader kan oppstå. Da må de ut asap. Be om å få gjennomgå fødselen din, så duvet hva som skjedde!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Dersom babyen har kommet godt ned så ønsker som oftest fødselslegen å heller bruke tang, klippe og/eller sugekopp. Det er fordi at dersom et ks skulle gjennomføres må babyen slås opp igjen, og medfører en mye større risiko enn å klippe opp og ta babyen med tang. Jeg tok hastesnitt, var kommet til 6 cm åpning da baby hadde ekstremt høy puls, og hodet til babyen var ikke kommet skikkelig ned. Mitt ks var ganske udramatisk, selvom det skjedde fort. Jeg ser for meg sinnsykt mye dramatikk og redsel dersom babyen min måtte bli slått opp igjen for å så dras ut av magen..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Ofte kan far (eller mor) føle at det er "tilløp til panikk" uten at det nødvendigvis er det. Det er svært sjelden at helsepersonell får panikk under en fødsel. De vet hva de skal gjøre, de er alle trent på hvem som har hvilke funksjoner osv. Det at ting skjer fort, at det hastes litt rundt osv. er absolutt ikke dte samme som at det oppstår panikk på fødestuen! Når de bruker vakum for å hjelpe barnet ut, så blir man rutinemessig klippet. Barnet vil bære litt lang i hodet og gjerne litt blå - det er helt naturlig. Barnet klarer seg lenge i fødselskanalen. det at barnet er der, vil absolutt ikke si at barnet ikke få oksygen!. Årsaken til oksygenmangel er som regel at barnet får navlestrengen i klem eller at den er rundt halsen på barnet. Fosterlyden vil da synke. Synker den mye eller ikke kommer opp igjen mellom hver rie, så kan man begynne å snakke om mulig oksygenmangel! Hastesnitt kan gjøres ganske sent. Jeg hadde hastenitt da barnet var godt nede i fødselskanalen. Hun satt bom fast, og hadde ikke mulighet til å komme ut på egenhånd. Fodi hun kom med ansiktet føst, kunne de ikke sette vakum, og hun ble derfor forløst med KS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå