Gå til innhold

Hvorfor skal man egentlig legge ned dolokket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge det er rent og fint i skålen, finnes det vel ingen grunn til at det lokket skal ligge på?

Jeg mener det lukter jo ikke, porselenet er hvitt, vannet er rent....

Ikke for at det betyr så mye, men jeg har vel for god tid siden jeg sitter og lurer på det..... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste grunnen jeg kan komme på er at faren for å miste ting ned i toalettet er større om lokket er oppe, ellers er jeg helt enig med deg.

Skrevet

Man skal legge ned lokket for å holde bakteriene der!

Når man spyler ned i do, fyker bakteriene opp...

(fragmenter av bæsj og tiss)

Skrevet

Den eneste grunnen jeg kan komme på er at kjerringa må ha et eller annet å kjefte på mannen for.... kanskje de har en kjedelig hverdag og må ha noe å lage bråk om.

Skrevet

hehe da er du nok lurt, det er alltid slikt på toalettet om du nå tar ned lokket aldri så mye....

Skrevet

HI her

Ja, det aspektet med å miste ting har jeg ikke tenkt på. Er nok fordi vi ikke har noen små barn hjemme, og da er oddsen for at det skal skje mye mindre.

Bakteriefloraen i badrommet tror jeg nok er relativt på det jevne uansett, og i og med at sitteringen dekker utover kanten på porselenet, så tror jeg sprutungen er minimal.

Jeg opplever også at den bedre halvdel er mye flinkere til å vaske skåla etter seg HVER GANG når lokket står oppe. Så vi krangler ikke om det: det får lov til å stå.

Skrevet

Mannen min har "lært" meg å legge ned dolokket fordi han mener det ser ryddigere ut på badet på den måten. Må egentlig si meg enig ettersom jeg ikke liker det hvis en skapdør eller skuff blir glemt åpen på kjøkkenet. Å legge ned dolokket etter seg, er også likestillende: Begge kjønn må gjøre en "innsats" for å få satt seg/stilt seg til, he he...

Skrevet

Selv om det ikke spruter synlig når man trekker ned så vil det virvle opp bakterier.

Skrevet

Liker best å ha lokket oppe..så slipepr jeg å ta på lokket hver gang. det ligger jo nedpå doringen osv. sikkert like mye bakterier ja. Her i huset er det både oppe å nede, mye fordi jeg bruker å sitte på doen mens lokket er på mens f eks jentungen bader, jeg skal ta på sokker osv

Skrevet

Jeg lukker dolokket fordi jeg ikke liker tanken på at det virvler opp dovann når jeg trekker ned.

I tillegg har jeg den samme "åpen skapdør"-følelsen som beskrevet over.

Når samboer ikke lukker lokket, lukker jeg det bare. Gidder ikke lage oppstandelse av den grunn.

Skrevet

Bakterier i do i hus med vanlig renhold er da ingenting å bekymre seg for! Vi vasker jo hendene etter dobesøk... Det er like mye bakterier i kjøkkenvasken, om ikke mer :-S

Skrevet

Enig med 14.15. Bakterier i bet bad som holdes normalrent er ingen ting å bekymre seg for.

Og jeg er da også enig i at all berøring av dolokket vil føre til minst like stor bakteriespredning.

For ikke å snakke om når "mor" konstant springer og lukker lokket etter andre. Da er det nemlig ikke så mye automatikk i å vaske fingrene (mistenker jeg).

Skrevet

Kjøkkenvasken tørker faktisk inn i mellom. En tørr overflate har dårlige grobunn for bakterier. Doen er konstant en fuktig bakteriebombe. Vi vasker hendene etter dobesøk, men bakteriene som virvles opp når vi spyler ned puster vi inn. Det er noken god del bakterier i kjøkkenvasken også, men det er nok færre tarmbakterier enn i do.

Skrevet

Tja, selv bruker jeg mye mer klor og annen desinfeksjon i doen enn i kjøkkenvasken.

Og hva skjer hvis mor nå springer frem og tilbake mellom doen for å legge på lokket etter mann og junior og kjøkkenet for å lage mat?

Ingen fare hvis hun husker å vaske hendene hver gang, men......

Skrevet

Jeg lukker dolokket etter andre hvis jeg ser det står åpent, men jeg vasker ALLTID fingrene etterpå. Uten unntak!

Skrevet

Det ser litt mer ryddig ut uten en gapende do, og her i huset må vi også lukke den for at ikke katten skal bade oppi der.

Skrevet

Mange problemstillinger her.

Poenget med å springe å lukke dolokket etter at det er spylt ned er nesten minimal. Men nå er vel diskusjonen om hvorfor man skal legge ned dolokket. Det er enkelt og greit for at det ikke skal virvle opp bakterier NÅR MAN SPYLER NED. Etter at man har spylt ned kan dolokket likegodt stå oppe. De kravler ikke over kanten selv.

Skrevet

Jeg så et program på TV en gang, hvor det ble sagt at bakterier kan sprute opp til 6 meter når man skyller ned. Hvor mange av dere har tannbørster stående innen 6 meter fra toalettet????? Jeg bare spør!!!!!!

Skrevet

Lukker det så ikke min 5 åring glemmer å lukke døra, og tvillingene klyver oppi do.

Skrevet

Jeg har dusjveggen rimelig nært toalettet. Jeg kan love dere at det spruter fra toalettet når man trekker ned. Ser det veldig godt på glasset i dusjveggen om det er glemt.....

En annen ting er mannfolk som står og tisser. Det er tiss på omtrent hele badet etter de- ikke fordi de bommer på doen, men fordi det skvetter opp igjen fra do. ÆSJ ÆSJ ÆSJ.... Mannen min nekter å sitte, og det er stor forskjell på hvordan dusjveggene ser ut når han er hjemme og i nordsjøen....

Skrevet

Derfor er det så bra å ikke ha do på badet.

Skrevet

Det er bevist at det er MEGET uhygenisk å ha lokket åpent når man skyller ned, dette p.g.a at bakterier, urin og avføringspartikkler spres i hele rommet hvis man ikke gjør det! Kun svinete mennesker som skyller ned med lokket åpent! Isj!!!

Skrevet

Jeg legger ned lokket av to grunner. Nei, tre når jeg tenker etter.

1. Det er ekkelt med dovann som spruter når man skyller ned, som flere har nevnt.

2. Jeg vil ikke miste ting i do - jotakk, kan være rimelig slepphendt med både hårbørste og mobiltelefon.

Men, viktigst av alt:

3. Så ikke kattene mine drikker av doskåla. Tanken på at de vandrer videre på husets flater med dobakterier er ekkelt. I sofaen, evt på kjøkkenbenken, på bordene, gulvet (...) og der de ellers finner det for godt å tråkke rundt.

Vil bare slenge med en slik en, er så typisk katt:

http://simonscat.com/thebox.html

Skrevet

Har lest at man skal lukke for å holde bakteriene borte, det er ikke så altfor rent i toalettet. Vanlig kaldt vann klarer ikke få bort bakteriene som er der. I tillegg skulle man heller ikke ha tannbørster så nær.

Jeg synes nå uansett det er greiest å ha det igjen, så slipper jeg å måtte fiske opp sutter og diverse duppesingser :)

Skrevet

Vi skulle altså vært døde for lenge siden så mye bakterier som vi utsettes for daglig.

Men det merkelige dere er at vi aldri er syke selv om dolokket stort sett alltid står åpent, vi aldri bruker klor noe sted og ikke vasker vi do hver uke engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...