Gå til innhold

Hva skjer med snømåkinga egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det jeg som husker feil, eller har det blitt -vesentlig- mindre måking de siste årene? Husker godt at det var masse snømåkebiler som suste rundt når jeg gikk på ungdomsskolen og videregående og sånt. Jeg har nemlig helt angst for dem, så de er inprenta i hodet mitt. Nå, derimot er det jo klin umulig å komme seg frem med barnevogn! Tror jeg har sett type 2-3 måkebiler i hele vinter.

Skulle til legen med minstemann idag, og det var jo ikke måkt noe sted. Måtte skyve vogna gjennom 10-20 cm med snø hele veien, og de stedene det tidligere var måkt lå det jo svære hauger med snø midt i veien. Takk og lov for snille mennesker som hjelper til, for ellers hadde jeg rett og slett ikke kommet frem! Var så sliten halvveis at jeg nesten vurderte å snu og gå hjem igjen, men det hadde ikke akkurat hjulpet så mye det heller. Blir til og med ikke måkt i veiene her vi bor, så det er masse lastebiler og sånt som kjører seg fast, og det blir helt kaos. Vi bor i Oslo, så trodde liksom ikke det skulle være et så stort problem her.

Har vært sånn i hele vinter nå, og merker jeg er -drittlei-. Ikke blir det strødd heller, var en dag her det var skøytebane fra der vi bor og helt til barnehagen. Eldstemann og jeg måtte faktisk skli bortover på huk mange steder.. At det er vinter i Norge kan man liksom ikke gjøre noe med, men det må da gå an å sette inn litt ekstra ressurser i de mest snøtunge periodene. Er liksom ikke noe hemmelighet at det kommer snø heller. Argh, bare en liten utblåsning!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kom det veldig mye snø her i går, og de må faktisk prioritere de største, mest trafikkerte veiene foran småveier og gangveier, beklagelig nok. Sånn er det bare! Enkelte gangveier kan heller ikke taes før selve veien er helt ferdig måka, ellers lander bare snøen fra veien på den nymåka gangveien når de kjører med plogen.

Så er det ulike aktører som måker de ulike veiene, fylkesveier og europaveier av f.eks veivesen, og så er det ofte private som tar de mindre veiene og gangveiene. De kan ikke kjøre hele døgnet med traktoren, så de venter gjerne til det er ferdig med å snø før de måker(med mindre det er rett i arbeidsrush-trafikken), slik at de slipper å ta to turer på 5 timer.

Det er alltid en fast satt cm-grense når de skal måke, noen steder 5 cm, andre 10 cm, alt ettersom type vei. Det kan ikke være strøket hele tida, da hadde de ikke gjort annet...

Skrevet

Jeg var rimelig forbannet på Oslo kommune (eller hvem det nå egentlig er som er ansvarlig for å rydde snø). Først legger en diger barnehage godt nedi ei dump et godt stykke fra det meste av kollektivtransport (Kværnerdalen i Oslo, ikke finn på å søke der hvis dere ikke er forberedt å å kjøre dit det meste av vinteren, angrer som en hund for at jeg ikke takket ja til en annen plass), og så sørger de ikke for å rydde unna snøen der heller. Det er bakker på alle kanter, og det var ikke pløyd noe sted, var ikke pløyd i morges heller. Ikke særlig trygt å måtte kjøre vogn midt i veien for å komme frem. Nå HATER jeg snø, så er vel ikke direkte objektiv i saken ;)

Skrevet

Jeg tror nok det varierer fra sted til sted. Her har de måkt masse de siste dagene og selv den lille veien vi bor i er nymåkt nå. Fortauet blir av og til måkt før veien. Strø gjør de også, så mye og ofte at det er umulig å kunne bruke sparken svigermor stadig prøver å få oss til å ville ha... Jeg savner at de kun strør veien på den ene siden som de gjorde "den gangen jeg var ung";-)

Skrevet

Skjønner selvfølgelig at de må prioritere store veier, men som sagt har det vært sånn i HELE vinter. Det har ligget snø her siden oktober, og jeg har som nevnt i hovedinnlegget sett 2-3 måkebiler til sammen! Det er for dårlig når man bor såpass sentralt og ved store hovedveier, og faktisk ikke kan gå i butikken en gang.. Jeg bor midt mellom flere motoveier og hovedferdselsårer, men ser jo tydelig at selv store kjøretøy sliter, er masse snø i veiene her også.

Skrevet

Helt enig med HI! Utrolig irritert på dårlig snømåking i Oslo! Vi bor relativt sentralt og jeg triller med søskenvogn til barnehagen hver dag. Har flere ganger i vinter måttet regelrett brøyte meg framover, tidvis dra vogna baklengs, og iallfall hive ut 2-åringen slik at hun går selv på de verste stedene. Greit nok at det har kommet masse snø akkurat nå, men det har skjedd flere ganger tidligere også med mye mindre snømengder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...