Renate :-) Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Prøver å lete litt på nettet... men det står att dette rammer mennesker i alderen 10-25... men mannen min har fått dette, han er over 30, har ligget strak ut i 10 dager med 40 i feber.. huff... Men er dette noe jeg lett kan få, og ikke minst hva med sønnen vår som blir tre nå i mars? Hvilke forhåndsregler kan vi ta?
Vimse + gullene Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 hei, kyssesyken er ikke av det mest smittsomme (dråpesmitte), og hopper gjerne over noen ledd. Å få kyssesyken gir varig immunitet. Jeg har hørt at ca 50% får kyssesyken før de fyller 4, og de får den da svært lett, som en vanlig forkjølelse. Kanskje er det sønnen som har dratt det i hus. Tror i alle fall ikke det er grunn til bekymring overfor han. Du har kanskje også hatt dette som liten? Hadde kyssesyken for noen år siden, og det var fælt, med sykehusinnleggelse og det hele. Har derfor lest litt om det (google mononukleose, epstein barr osv) God bedring til mannen:)
Gjest amandine Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Og for all del ta det på alvor! Erfaringene tilsier vel at de som blir akutt veldig dårlige er de som viser raskest bedring, også, men han skal når han blir bra være forsiktig i lang tid etterpå. Håper dere er i kontakt med skikkelige leger! God bedring!
Serial mom Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Jeg lå på sykehus med mononukleose da jeg var 14, det er det verste jeg noen gang har hatt, var dritsjuk! Klarte ikke svelge mitt eget spytt engang, så mannen din har min dypeste medfølelse, spesielt siden menn blir så mye mer syke enn vi kvinner blir;-) Det er ikke så smittsomt, men dere trenger jo ikke utveksle bakterier og microber via samme glass, flaske, mat, kyss og slikt da. Vask hendene ofte og ellers kan dere gjøre som vanlig. Ettersom mannen din har påvist kyssesyka antar jeg han både får medisin og oppfølging, de bør sjekke at ikke milten m.m er hoven(vanlig ved kyssesyke) og at skal holde seg i ro leeeenge(treningsforbud!) etter han er frisk, milten kan sprekke ved økt anstrengelse. Man blir slapp en god stund etter, jeg var ikke i toppform før et halvt år etterpå. Mulig han bør sjekke hørselen også, det gjorde de på meg, den var nedsatt etter kyssesyka. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå