bambi på isen Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Min mann fikk tilbud om ny jobb 30 november, han sa opp jobben som han har idag, sånn at han kunne begynne i ny jobb 1 mars. Nå viser det seg at det firmaet som har tilbudt han ny jobb ikke har behov for han lenger pga. nedskjæringer i bedriften, så 1 mars har han ingen jobb å gå til! Han har vel egentlig 8 uker karantene + at all ferien skal være tatt før han får dagpenger siden han har sagt opp jobben selv. Eller er det andre regler når han egentlig har fått ny jobb og de ikke har bruk for han lenger?? Håper jo det ordner seg med jobb før 1 mars, men kjenner jeg blir bitte litt stressa her nå med tanke på at vi kanskje må leve uten hans lønn i noen uker fremover!! Noen som vet?? Fant ikke noe klart svar på NAV, eller kanskje jeg ikke klarer å lete på rett plass.......
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Hvis han har skrevet kontrakt med den "nye" jobben, kan han kreve å bli permittert fra den nye arbeidsgiveren. Enten til de får mere å gjøre eller han finner seg en annen jobb. Da slipper han å vente 8 uker på penger. Det vil variere ettersom hva slags tariffavtale denne bedriften har, hvor lang tid han må vente (ha karantene) på dagpenger under permitteringsperioden.
Gjest Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 En avtale er en avtale selv om det evt. bare er muntlig. Den nye jobben har ansatt mannen din og må dermed ta ansvar for det. Det kan dermed innebære permittering og at den nye bedriften da har lønnsplikt i noen dager før det blir dagpenger. Men hvis jeg var mannen din, ville jeg vurdert å snakke med "gamle" jobben og spørre om de har lyst til å beholde han en periode til, mens han evt. søker andre jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå