Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Gutten min har gått i samme barnehage i 2,5 år nå. Han har noen diagnoser som gjør at han trenger ekstra oppfølging (har støttepedagog 3 dager i uken og det er søkt om mere ressurser). Han blir snart 4 år, men går fortsatt på småbarnsavdeling. Vi har nå fått høre at barnehagen ønsker at han skal bytte barnehage, fordi de mener at det vil bli vanskelig å ivareta han på storebarnsavdelingen i den barnehagen han nå går i. Vi som foreldre er sterkt imot dette, bl.a fordi han takler forandringer veldig dårlig. Gutten selv stortrives i barnehagen og har hatt kjempestor fremgang de siste månedene. Kan de presse oss til å bytte barnehage? Noen som vet noe om reglene rundt dette?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 De kan ikke presse dere til det, regner med han har plass frem til skolestart, skal stå i barnehagens vedtekter som dere fikk før start. En annen sak er jo hvorfoe de mener de ikke klarer å ivareta han på storbarn?? Merkelig i mine ører, hadde krevd skriftlig begrunnelse i såfall, så kan vi diskutere da, hvilken diagnose er det snakk om, og hva er deres begrunnelse for å få han til å bytte plass? Hilsen førskolelærer
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Jeg kan ikke reglene, men det tror jeg ikke de kan tvinge dere til!! Stå på for gutten deres og presiser hvor viktig det er for han å gå i den bhg
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Jeg kan reglene og i de fleste barnehager har ungen plassen frem til skolestart når dere godtar plassen og om dere betaler for dere selvfølgelig Synes det virker uprofesjonelt å si slikt til foreldre jeg da, er jo bare å ansette flere pedagoger/ assistenter, barnehagene får ekstra midler for barn med spesielle behov, så økonomi skal liksom ikke være et problem her heller?? Sier barn Hmmm .. Hilsen første her
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Takk for svar:) De har ikke sagt noe til oss enda, er en av de som jobber med gutten min som har "sladret" til oss. Han har bl.a diagnosen barneautisme. Argumentene var såvidt jeg vet at storebarn holder til i 2.etg og at de er redd for trappen, at det er mere "uro" der pga flere barn og at han blir veldig synlig i småbarnsgruppen. Synlig for hvem tenker jeg da? Gutten min har ikke noe negativ opplevelse rundt det å være størst fysisk (utviklingsmessig ligger han på ca 18 mnd, ikke noe talespråk) og de andre barna ser ikke ut til å bry seg om at han er større. Og jeg skjønner at det kan være aktuelt med storebarnsavd etterhvert, men som du skriver så må de bare sette inn flere ressurser på han. Skjønner ikke hvorfor det skulle være annerledes i en annen barnehage. Kjente jeg ble ganske sint når jeg hørte det og ville bare høre hvordan reglene er. Jeg kommer til å si min mening i klartekst til ledelsen i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Høres ut som noe forbannet tull!!! I barnehagen til barnet mitt har vi og en som henger etter de andre og er større. De andre tenker ikke noe spesielt over det, han er en del av gruppen og ferdig med det. Jeg tror jeg ville reagert veldig sterkt på om det skulle bli aktuelt. Mitt barn har godt av å lære seg forståelse og empati ovenfor andre så sånn sett er dette i mine øyne en viktig ressurs. Jeg vet selvsagt ikke noe om hvordan gutten din fungerer i gruppa si, men om barnehagen har gjort jobben sin vil jeg påstå at han for ungene er en like stor selvfølgelighet som de andre barna.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Tror ikke de kan tvinge dere til å bytte barnehage nei. Vanligvis så har man en barnehageplass fram til skolestart, hvis det ikke er noen spesielle regler i akkurat den barnehagen. Da må vel heller barnehagen tilrettelegge for han. Skjønner godt at dere ikke vil bytte hvis han takler forandringer dårlig. Lykke til og stå på krava;-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #9 Skrevet 11. februar 2011 Takk for støtte) Blir bare så oppgitt og forbannet! Det tar liksom aldri slutt... Siden gutten vår var 6 mnd har jeg stått på og mast på diverse instanser for å få den hjelpen vi trenger. Nå er vi endelig ferdig med alle utredningene og gutten har fått et tilrettelagt opplegg som fungerer veldig bra. Vi har en god dialog med de ansatte i barnehagen og føler oss trygge på at gutten vår blir ivaretatt. Så skal vi plutselig flytte på han og bygge opp alt på nytt? Nei takk!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #10 Skrevet 11. februar 2011 Hør med PPT, de vil støtte dere. Har selv en gutt som får hjelp av PPT i bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå