Gå til innhold

Svart arbeid, hva mener du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er greit, eller ihvertfall forståelig, at småbarnsfamilier sper på inntekten med svart arbeid dersom mor eller far er håndtverker eller på annen måte kan utføre arbeid på kveld / helger som er svart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noeimot dette, så lenge meg ikke jobber 100% svart. men å spe på inntekten ser jeg ikke noe problem med..

Skrevet

Helt okey,så lenge pengene triller inn i vår lommebok ;)

Er mange ganger det har reddet oss den gangen vi etablerte oss.

Skrevet

Det er noe jeg overhode ikke legger meg opp i...

Skrevet

Det er ikke greit, i min bok.

Jeg betaler min skatt og andre burde snaske seg til å betale sin del ettersom de er flinke til å bruke av felleskassa så får de være like flinke til å putte litt tilbake!

Her sitter man og ser på at sykehus blir lagt ned, fødeavdelinger blir lagt ned, politiet blir nedbemannet, brannvesen som ikke lengre har råd til å rykke ut på natta, skoler som blir lagt ned osv osv. Og hvorfor det?? En av grunnene er at folk ikke gidder å betale til fellessamfunnet, folk som svindler, snyter og snusker til seg penger. Ærlig talt!! De burde skamme seg!

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit.

MEN, mye verre med dem som mottar uføretrygd eller annen stønad fordi man ikke er i stand til å jobbe, og så jobber man svart ved siden av.

De som jobber 100% og betaler skatt i tillegg til litt svart jobbing er liksom ikke så ille, selv om ingen av delene er ok;-)

Skrevet

Forståelig, forståvidt. Men ikke sympatisk eller ok å gjøre det. Så vi kjøper ikke svart arbeid.

Skrevet

Ja, jeg synes det er greit. Men dessverre er jeg selvsagt dobbeltmoralsk - her også. Jeg bruker selv svart arbeidskraft til barnepass, vasking og div håndverkstjenester. I øyeblikket er det vinn-vinn, de som arbeider hos oss fåt godt betalt, og vi får perfekt utført arbeid av folk vi liker og stoler på. Jeg har ingen betenkeligheter med det moralske i forhold til staten, vi jobber hardt og tjener godt og betaler vår meget høye skatt med glede. Med unntak av fødselspermisjon, barnetrygd (og det som subsidieres av staten i forhold til barnehageplasser) har vi aldri mottatt en krone i trygdeytelser el.l.

Det som plager meg, er at jeg ved å bruke denne arbeidskraften bidrar til å danne en sosial underklasse i Norge uten rettigheter. Jeg følte stort ubehag da vaskehjelpen ble gravid, og ikke vil motta en krone i forbindelse med fødsel og permisjon. Jeg like veldig dårlig at den skjønne dagmammaen vår ikke har rett på pensjon.

Dette siste punktet gjelder imidlertid ikke for ditt eksempel - dersom det svarte arbeidet utføres på siden av en vanlig "hvit" jobb. Altså at familiene er skattebetalere og medlem av folketrygden, og ikke ramler utenfor? Det hadde ikke plaget med ett sekund la dem jobbe svart. Unner dem noen ekstra kroner rett i lommen - det er ikke alltid greit å få endene til å møtes.

Skrevet

Men man kan jo tjene 4000 eller hva det nå er fra en arbeidsgiver/familie uten å måtte betale skatt, så da er det ikke lenger småmynt det er snakk om når man jobber svart.

Gjest Antarctica
Skrevet

De stjeler fra andre som har mindre, gjennom at deres skattekroner skulle ha finansert bedre velferd for alle. Har ingen forståelse for det i det hele tatt. Jeg er selv i en posisjon der jeg kunne ha tjent en masse svart, men aldri i livet om jeg vil. Noe man også skal huske er at svart arbeid gir ikke rett til sykepenger eller pensjon...

Skrevet

Når lokalsykehus og fødeavdelinger legges ned i alle fylker, kan dere sende en vennlig tanke til skattesnylterne, som bidrar til å minke den samlede summen vi skal opprettholde velferd med i landet.

Til neste år er det kanskje nettopp DU som ligger i en ambulanse på en fire timers tur til neste sykehus, fordi vi gradvis desimerer våre fellesgoder gjennom blant annet svindel. Så ser du at JO, alle forbrytelser har et offer!

Skrevet

Helt enig med 11:49. Nå skal det heldigvis også slås hardere ned på dette, ikke bare mot dem som jobber svart, men også mot dem som får utført svart arbeid.

Skrevet

Jeg forstår at det er fristende, men synes det er forkastelig. Jeg har ikke høyere tanker om disse enn om dem som driver bevist trygdebedragerei. Bagge stjeler fra samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...