Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Jeg er alenemor, har en baby på 3 uker. Får altså trygdeytelser fra nav. Jeg går på skole på fulltid, og er opptatt av å bli ferdig med utdanningen. Gjennom graviditeten gjorde ikke barnrfar og jeg annet enn å krangle, og det så ikke ut som at vi noen gang skulle komme overens igjen på dne måten vi gjorde før, men har hele tiden vært enige om å holde kontakten og prøve å fungere så godt som mulig for barnets skyld. Etter fødselen og barnefar kom inn på føden, endret alt seg, og vi vurderer å bli sammen igjen. Han har også vært mye med oss nå i barseltiden, men vi bor ikke sammen. Vi er veldig usikre på forholdet vårt akkurat nå, men vi tror at vi vil prøve igjen. Jeg får fortsatt penger fra nav, selvom vi er mye med barnefar og vi leker med tanken om å bli sammen igjen. Vil dere si at dette er snylting, og at jeg burde skaffe meg jobb isteden får å få penger fra nav?? Bare for å si det sånn, det GÅR IKKE. Jeg har ikke permisjon fra studiene, ergo får jeg ikke permisjonspenger. jeg har faktisk en 3ukers baby som krever sitt, og har rett og slett mer enn nok å gjøre om ikke jeg må jobbe også. Ser mange ganger her inne at folk påstår alenemødre burde jobbe fremfor å motta stønadene de får fra nav... jeg betaler fortsatt alt for babyen, og som sagt er ikke jeg og bf sammen og enda mindre bor vi sammen, men er litt spent på hva dere her inne vil si om dette? ... og før dere fyrer helt løs, var jeg nede på NAV senest i går og snakket med dem ang dette, og de sa at jeg ikke gjør noe galt og at jeg fortsatt har krav på os. det har jeg så lenge barnet bor fast hos meg, og bf ikke flytter inn med oss.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Med en gang du og samboeren din bestemmer dere for å satse, så må du gi beskjed til nav. Det finnes også en tommelfingeregel- om dere sover i samme natt 4-7 dager i uken, så bør du vurdere å informere nav.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Fulltidsstudier er det samme som fulltids jobb. Kos deg med babyen, sats på bf og få pengar frå NAV
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Jeg mener vel egentlig ikke at du skal ut å jobbe når barnet ditt er 3 uker. Men om du ønsker det så kan far ta ut permisjon på eget grunnlag om du vender tilbake til studiene dine full tid. Du er temmelig fleksibel som student, i alle fall i forhold til å jobbe. Da har han inntekt som før, og du kan studere.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Men som student får du jo masse masse penger fra lånekassen, vanlig stipend/lån på 6500 og så alt fra 8-11 000 kroner i fødselsstipend! Og så skal du ha OS i tillegg?? Var det derfor du ble gravid da, er det fristende å spørre, så du kan studere og ha så mye penger, i stedet for de andre studentene som sliter ræva av seg for 6500 ?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Nesten samtlige kvinner med nyfødte babyer får støtte fra nav.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Tull! man får ikke både lån/stipend og fødselsstipend. Når man føder, får man lånet omgjort til stipend. Totalbeløpet er det samme. I tillegg kan man få forsørgerstipend (en veldig liten sum). Til HI. Så lenge du oppfyller kravene til å være alenemor, snylter du selvfølgelig ikke. Men er dere sammen så har du ikke krav på stønadene som aleneforelder. Ellers synes jeg at foreldre uansett må innordne seg slik at de kan forsørge barna sine. Når du ahr lev på lån og stipend til nå, vil du vel sannsynligvis også klare det framover selv med en baby. Du har jo også fått engangsstønad og du får forsørgertillegget fra lånekassen. Far skal også betale bidrag Alternativet er jo å jobbe ved siden av eller gå ut i jobb på heltid.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Når du ikke bor sammen med ham, kan du da være kjæreste med hvem du vil. Når han flytter sammen med dere, må han være med på å forsørge både samboer og barn, evt bidra med tilsyn av barnet sitt så du kan jobbe. Lykke til med familien!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå