Gå til innhold

Var på Ordinr UL i dag og fikk vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

at vår lille jente har leppe/kjeve spalte. De kunne ikke si noe om ganen ennå da den enda var litt for liten til det. Er nå 17+4 og skal tilbake på ny UL om 13 dager.

Er det noen her som har erfaring med dette ?

Som legen sa er dette en "bagatell" i forhold til mange andre ting, men som foreldre blir man alltid urolig... Vi har vært og tatt duo test hvor resultatene var meget bra og alle andre organer så veldig bra ut i dag. Legene mente derfor dette kun var en isolert leppe/kjeve spalte.

Man gleder seg masse til UL da det alltid er spennende osv, men mye kan også være uventet... Vi har vært på 5 UL tidligere pga sterke blødninger, så på en måte kom det som ett lite sjokk. Må bare tenke positivt og se det som mannen min gjør at dette går bra og at det faktisk egentlig er en "bagatell" i forhold til masse annet som også kunne ha vært. Man har aldri noen garanti for lille spiren som vokser inni magen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ikkje opplevd det samme som deg, men av ein eller anna grunn har eg tenkt mykje på "tenk visst.." akkurat det. Kanskje fordi det er som du seier - ein alvorlig beskjed å få samtidig som det på mange måtar ikkje er så ille?

Uansett, har sett at det er ein tråd om dette på mai-klubben. Trur det er tre som har fått samme beskjed som deg der inne og som har snakka litt ut om det der. Anbefaler deg å gå inn der og lese:)

Skrevet

Hei Ays. Det var trist å høre. Skjønner att det var uventet da dere vart på flere UL.. Men kanskje det ikke er så ille? Jeg vet dessverre ikke så mye om det. Ønsker jeg gjorde det, så jeg kunde sagt noe bra nå.

Men høres ut som mannen din, og du, har en veldig fin måte å se det på; tenk så mye annet som kunde vart feil..

Skal lese om det nå. Skriv gjerne til meg senere om hva du finner ut av og hva som skjer, hvis du vill.

Mine varmeste tanker til deg, mannen din og er lille mirakeljente:)

Skrevet

Man har aldri noen garanti for noe som helst. Og dette er en av de tingene på lista jeg også har vært litt forberedt på med mitt knøtte, just in case.

Men ja, det er en "bagatell" i forhold til andre ting. Man får nesten tenke slik.

Og det er jo forskjellige grader av dette. Noen har bare leppespalte, andre kjeve og/eller gane. Etter hva jeg har skjønt. Og kun leppespalte fikser de lett som en plett. Kjeve/gane tar litt flere operasjoner, men etter hva jeg har lest så fikser de dette også. Det tar bare litt lengre tid.

Ingen ønsket situasjon, selvsagt, men det går sikkert bra!

Masse lykkeønskninger deres vei!

Og gratulerer med prinsessa! :-)

Skrevet

Takk for omtanke :)

Fant faktisk en artikkel her som jeg akk har lest igjennom.

Det finnes 3 forskjellige typer av spalte åpning.

1. Leppe/kjeve spalte

2. Gane spalte

3. Leppe/kjeve og gane spalte

De to første kan man ha enten venstre eller høyre eller begge sider.

Våres lille jente har kun på venstre side og ble målt til 3 mm noe de mente var meget liten spalte slik det så ut nå i forhold til at jeg er i uke 17+4.

Legger ut linken om artikkelen jeg akk fant. enne herlige gutten i artikkelen har "tosides"/"dobbelsides" leppe, kjeve ganespalte. Se så herlig og nydelig gutt :)

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article614997.ece

Skrevet

Utrolig hva de får til, altså... Jeg er helt imponert!

Og han gutten var jo helt über-herlig! :-)

Skrevet

heisann :)

vi har ei datter som er født med isolert ganespalte i 2008, dvs ho hadde "bare" ganespalte. det er ganespalten som i fleste tilfeller fører til at ammingen ikke går pga at den lille ikke greier å lage vakum. du må isåfall ha spesial flasker som du kan kjøpe på akgrieg.no som er en sort flaske som funker slik at du klemmer på flasken så den lille får i seg melken, å så har du spesialflasker fra medela (habermann) som er en sort ventil i som gjør at babyen får i seg maten selv :)

ville kontaktet føden å hørt hvilke tilbud de har ang. flasker på barsel. du har rett på å få dekt opp til 2500 for pumpe når du får ett barn med spalte.

leppe spalten blir lukket ved 3 mnd alder, ganen når de er ett år og kjeven er litt forskjellig men rundt 8-10 års alder.

vi visste ikke at datteren vår var født med spalte, fant d ut etter ett døgn da jm glemte å sjekke ganen hennes. så etter ei natt med skriking da ho ikke greide å få i seg melk kikket vi inn i munnen hennes å så spalten.

ett tips er å melde seg inn i LGS forbundet for der er d forum med mange som sitter i samme situasjon.

vi skal på ekstra UL i uke 24 for å se om babyen kan ha spalte da det er 5% sjanse for å få enda en med spalte om du alt har en med spalte.

synes mange bagatelliserer dette med spalte for det er ikke en bagatell for den som står oppi dette.....

når den lille er 1 mnd vill du bli innkalt til dagskurs på enten riksen eller haukeland der spalteteamene er.... der vil du få møte rundt 10 andre med babyer med en eller annen form for spalte :)

du kan godt sende meg en pm om du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne :)

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...