Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 I anledning morsdag og Valentines så er det sikkert mange som ønsker å bake en kake, og jeg ønsker mange oppskrifter! :-) Her er min beste: (tyvlånt fra kakemonsen.no ;-) ) Ostekake m/hvit sjokolade og blåbærsaus Ingredienser Bunn: 200 g digestive kjeks 100 g smør, smeltet Fyll: 400 g hvit sjokolade 285 ml kremfløte 250 g Philadelphia / kremost 250 g mascarpone Blåbærsaus: 275 g blåbær 50 g sukker 1 ss sitronsaft Slik gjør du Knus kjeksen og bland godt med det smeltede smøret. Smør en 20 cm springform og ha bakepapir i bunnen. Ha kjeksmiksen i formen, bruk baksiden av en skje for å presse blandingen godt ned. Sett i kjøleskapet. Smelt sjokoladen i vannbad og la den avkjøle seg noe. Bland Philadelphia, mascarpone og fløte forsiktig sammen. Bland inn den smeltede sjokoladen til blandingen er jevn. Hell blandingen over i springformen på toppen av bunnen. Ha kaken tilbake i kjøleskapet i minst 3 timer, eller over natten. Blåbærsaus: Ha halvparten av blåbærene i en food processor eller blender sammen med sukker og sitronsaft. Mos til blandingen er uten klumper. Server kaken med blåbærsaus og dryss over hele blåbær. Du kan selvfølgelig bruke andre bær og lage saus av :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Angel foodcake - fordi den er så enkel å lage egentlig Er ikke så veldig flink til å bake... Pisk 8 eggehviter stivt Bland inn 259 gram sukker - en skje om gangen I en annen bolle bland sammen 150 gram mel og 100 gram melis Ha dette i eggeblandingen - vend inn med slikkepott Ta i et par dråper vaniljeessens til slutt. Stekes i en rund form MED hull i midten - 180 grader i 35 til 40 minutter Viktig etter kaken er tatt ut av ovnen henges den opp ned over f.eks en vinflaske, hvis ikke detter den sammen. Derfor den må ha denne spesielle formen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Skal seff. være 250 gram sukker ikke 259 gram
teejay Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Hvorfor ligger denne på anonymforum?? Ser jo god ut, og du burde ikke skamme deg for det:-)
Snømusa2013 Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Ostekaka er nydelig, fikk masse komplimenter når jeg laga den til et jobbmøte en gang :-) Og var egentlig ikke meninga å være anonym, er bare gammel vane ;-) HI
teejay Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Fnis... måtte bare kommentere det. Tror det er et kakeforum her også:-)
teejay Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 ha-ha begynner å bli trøtt tror jeg... Kokebok forum var det visst! Ikke kake. ZZZzzzz Natta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå