Gå til innhold

Dere som har peil på bostøtte;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor måtte i høst flytte, og ble sagt opp fra jobben. Vært mye krøll.

Altså, hun fikk bostøtte i høst, men nå har det seg sånn at hun plutselig får mindre bostøtte selv om hun nå tjener mye mindre enn i fjor.

Hun får bare dagpenger nå, på ca 6000 i mnd. Husleia er på 2500. Hun sa i dag at årsinntekten hennes er godt under 100 000 nå... Men nå i år er tydeligvis minstefradraget regnet inn som inntekt, sånn at hun "tjener" ca 124 000, altså litt mer enn i fjor.

Minstefradraget hadde ikke blitt regnet med i fjor.

Er så fortvilet over situasjonen hun har kommet i, uten utdanning, førerkort og bor nå utafor et sentrum og det er ikke kolektivtransport i nærheten i det hele tatt.

Grunnen til at dette har skjedd er den dustete faren min som bare stakk for snart ett år siden og har ikke gitt lyd fra seg. Mamma flyttet da fordi det er pappa sitt hus, og de er ikke gift. Var dessuten like utafor et sentrum det også.. Nå har mamma iallefall familien sin i nærheten.

Altså; skal minstefradraget også regnes som inntekt, eller bør mamma klage på vedtaket? Hun har jo mye mindre å rutte med nå enn i fjor når hun fikk mer bostøtte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke sett innlegget.... Typisk dib... :(

Skrevet

nå er ikke jeg noe spesielt god på bostøtte. sånn bortsett fra at jeg har det selv.

men jeg forstår ikke helt hva minstefradraget har med bostøtte å gjøre?

bostøtten som hun fikk i fjor, ble den regnet ut fra der hun bor nå eller dere hun bodde? for det kan jo ha mye å si.

har hun bare en husleie på 2500? eller har hun lån ved siden av?

for det er jo begrensett hvor mye bostøtte det kan bli ved så lav husleie.

og i mars ser det ut til at hun får 2500 kr ekstra til å betale strømregningen med: http://husbanken.no/Toppmeny/Presse/Pressemeldinger/Du%20kan%20fa%20bostotte%20til%20den%20hoye%20stromregningen.aspx

Skrevet

Hun har fått bostøtte der hun bor nå fra i sept tror jeg.

Joda, det er ikke store husleia hun har, men med bare 6000 utbetalt i dagpenger er det ikke mye til overs som skal dekke mat og strøm osv når husleia er betalt... Vet at det er en egenandel, hun fikk ca 800 kr i mnd i bostøtte før nyttår. Det er mye penger for henne nå, og uten utsikter til jobb så trenger hun de ekstra lappene hun kan få dekket.

Jeg skjønner ikke hvorfor minstefradraget blir regnet som inntekt rett og slett.. Det får man jo ikke inn på konto.

Skrevet

ja. selvsakt er 800 mye penger når man har 6000 i intekt.

og jeg vet heller ikke hvorfor minstefradraget regnes med, det har jeg aldri hørt om før.

men om minstefradraget regnes med så må hun ha fått vurdert bostøtten etter ligningen? kanskje hun burde søke på nytt og få bostøtten vurdert etter nåværende intekt. for da går de jo ut i fra hva hun faktisk har utbetalt

Skrevet

Ja, det er mulig de har vurdert ut fra ligningen. Vet ikke om hun søkte på nytt etter nyttår heller. Skjønte det sånn på nettsidene i går at man måtte sende inn nye papirer ved hvert årsskifte.

Må nok ringe henne igjen i morgen for å få vite litt mer om dette tror jeg.

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...