Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Jeg har har ei jente som er 3 uker gammel. Fikk henne med keisersnitt, og var sengeliggende med smerter av forskjellig slag, kraftig bekkenløsning, sårsmerter, luftsmerter som gikk hardt utover ryggen og en hypermesis som har vart en stund etter svangerskapet. Fikk altså ikke i meg mye mat på sykehuset. Fikk derimot mye hjelp av bf, og mormor på sykehuset med pass av baby. Alikevel så prøvde jeg så godt jeg kunne å amme, og gi omsorg til baby. Det tok noen dager før melka mi kom, og pumpet og brukte mme de første dagene. Jeg fikk gjennomgå skikkelig fra jordmødrene på barsel på grunn av dette. De sa at jeg ikke ønsket å amme, og var forvirret ang. dette. Jeg har en diagnose på shizofreni, jeg har falt i psykiatrien noen ganger i løpet av livet mitt. Men jeg er ikke crazy nå, jeg er oppegående og klarer meg fint idag. Sykehuset har tilgang på legejournalen min og hadde meg under observasjon på grunn av min diagnose. Før jeg ble skrevet ut fra sykehuset annmeldte de meg til barnevernet og skrev i brevet til dem at jeg ikke var istand til å ta meg av min nyfødte datter på grunn av mine tydelige fysiske og psykiske plager. Jeg hadde derimot kommet meg noe da vi ble skrevet ut og var istand til å være oppe og gå og ta meg av lille jenta uten hjelp av bf eller mormor. De noterte dette også, at de siste dager hadde jeg vært litt flinkere, men at de anbefalte streng oppfølging av meg og min datter på grunn av mine fysiske og psykiske problemer. Føler meg så fordømt og stigmatisert. Behandlet som ett ikke menneske. Kommer folk nesten hver dag hjemme hos meg nå. De legger merke til absolutt alt. Siste kritikken ifra dem var at jeg ikke pratet mye med baby da jeg ble filmet av dem mens jeg skiftet på henne. Og at jeg holdt henne alt for mye i armene og ikke mye inntil brystet mitt. Det er heilt sjuke tilstander her. Kjønner ikke at noen skal forvente at du skal synge og putre til baby mens noen overvåker deg med trusselen av å ta baby ifra deg. Mennesker med shizofreni diagnoser blir behandlet som hjerneskadede. Samfunnet har ikke endret seg mye de siste 100 årene. Vi får ikke en hammer i hodet eller lobotomert lenger og d er jo BRA! MEN, hadde det vært opp til disse menneskene så hadde de sikkert sterilisert meg like etter at diagnosen ble satt. Jeg får komentarer fra barnevern og legen min om tvangsmedisinering for å forebygge mere shizofreni eller psykoser. FAEN jeg er jo frisk. Prinsesse Marta Louise kan snakke så mye om engler som ho bare vil, men om jeg gjør det får jeg medisiner som doper meg ned helt. Schizofreni er ett psykisk sammenbrudd man får når man opplever stort press i livet. Og man oppsøker flukt inn i fantasiverdener og eksitensielle spørsmål og rare virkelighetsoppfatninger. Det er ikke en hjerneskade. Og klart det fins folk som ikke kommer så lett utav sine psykoser og sliter med dette og trenger kanskje medisiner i større grad. Men jeg klarer meg fint og er ett ressursterkt menneske.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 du snakker om fy faen så frekke folk er!!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Jeg klarer ikke helt å ta ditt pari her.. Du skriver at er frisk, men også schizofren?! Du må nok innrømme for deg selv at schizofreni faktisk er en alvorlig diagnose... Det er bra at barnevernet er på plass. De hjelper der det trengs, og om du ikke trenger hjelp så ser de til slutt det også. Psykiske lidelser kan være ustabile, og komme brått. Vær glad folk rundt deg bryr seg og er på vakt!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Nå er det slik i psykiatrien at diagnoser blir stående selv om man forlengst er friskmeldt fra sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Du er ikke anmeldt.......din situasjon er meldt til barnevernet, sikkert fordi de ønsker at du og barnet ditt skal få best mulig start. Hvis du kommuniserer bra så ser dem straks at du mestrer dette selv og de trekker seg ut. Hvis du velger å være taus og tilbaketrukket så kommer de til å henge over deg til du modnes Ditt valg med andre ord.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Diagnosen blir endret når du er helt frisk. Hvertfall når du fortsatt er så ung som du er, i schizofreniens "trivselsperiode"...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Uavhengig av denne saken, skal vi ikke være glad barselavd. tar kontakt med barnevernet hvis de ser noe urovekkende?? Når det er sagt, så er det nok mer til denne historien enn det du klarer å se. Vær glad de tok kontakt - barnevernet kan hjelpe deg hvis du faktisk trenger hjelp, la nå de avgjøre dette i samarbeid med deg!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Hmm...tror nå det er mer til denne historien som du hverken kan se eller innrømme. Sannsynligvis ser du ikke ting selv. Sorry, men vær glad barnevernet er der.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Du vet jo helt åpenbart svært lite om sykdommen din. Ta imot hjelpen du får med åpne armer og vær SJELEGLAD for at vi bor i et land hvor vi faktisk har et barnevern.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 HI, du virker som ei oppegående og velartikulert jente. Greit nok, du har slitt psykisk og barnevernet er koblet inn. Det kan skje med de beste av oss, og det er for barnet sin skyld at de følger med. Det DU må gjøre er å bruke din veltalenhet og intelligens for alt der er verdt. Bruk alle krefter du har til overs til å fremstå som ei stabil, omsorgsfull og ressurssterk mor. Ikke la deg provosere eller fremstå som apatisk fordi de er urimelige. Bare bit irritasjonen i deg og hold målet ditt i syne; å bli ei frisk og uavhengig mor!! Men vær heller ikke redd for å be om hjelp hvis du får problemer senere... så lenge du får i gang en positiv dialog nå, vil du og bv ha en god dialog senere også lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Det høres ut som en forferdelig situasjon å være i. Helt grusomt med tanke på hvordan hormonene hjerer med både kropp og sjel etter en fødsel. Jeg mener alikevel sykehuset gjør det rette. Dette fordi det er bedre p koble inn barnevernet om en er usikker, enn å la være. De på sykehuset er usikker på om du er frisk nok til å ta deg tilstrekkelig av babyen. Da er det faktisk godt at vi har barnevertjenesten som kan hjelpe de barna der det faktisk er grunn til bekymring. Håper ting ordner seg fort for dere slik at dere kan slappe av og begynne å kose dere.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 Det er nok ikke lett for deg å se at din schizofreni kan gå utover barnet. Du føler kanskje ikke at det er behov for å få hjelp, men det er godt vi har et system her i Norge som er tilstede og hjelper når omsorgspersoner trenger litt starthjelp. Hvis barnevernet ser at du er en omsorgsfull og stabil mor så vil de henlegge saken om 3 måneder. Frem til da får du vise deg fra din beste side :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 Barnevernet er til for å passe på at barn får en god oppvekst. Greier du å bruke dem til en ressurs som kan hjelpe deg å gi barnet ditt det? Prøv å se det slik at de ikke er ute etter å ta deg, men å hjelpe deg. Barsel så at du strevde, er det ikke flott at de vil det beste for barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 Jammen... er ikke far til barnet oppegående nok da? Har han også problemer? Hvorfor angripe fordi du har en diagnose, dersom far er uten? Og en kan da fint være god forelder selv med diagnose. Og jeg har tatt KS selv, så jeg VET hva det kan gjøre både med tilknytning og amming i starten. Jeg vet godt hvordan psyken kan være, da jeg har diagnose der selv. Men jeg har da aldri hatt problemer med barnevernet pga dette. Selv om de vet om det. Det kan ha med at de kjenner meg godt, men likevel.......
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 Ja, det er rart hvordan personer som er under utredning gjennom barnevernet tror at det er en enkel grunn/eller diagnose som gjør at barnevernet er ute etter å ta fra dem barnet. Kanskje på tide å innse at det er helheten som avgjør at barnevernet blir involvert og at barnevernet ikke er ute etter å ta fra noen barna...de ønsker at barna skal ha en trygg og god oppvekst...helst sammen med biologiske foreldre der det er mulig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #18 Skrevet 11. februar 2011 ...og der ble det vel ganske klart hvorfor bv er inne i bildet... Det er ingen som har ønsket noe vondt over deg, men har prøvd å nyansere bildet og vise deg at det er en god ting at bv går inn og sikrer seg at oppvekstforholdene til babyen din er gode. Om du er så frisk psykisk som du sier i hovedinnlegget ditt, så blir du nok fortsatt stresset av dette, men burde allikevel være i stand til å se at de gjør det FOR barnet og ikke MOT deg.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #19 Skrevet 11. februar 2011 Har meldt dette til moderator. Om det er du HI, så ser jeg sykdommen lyse gjennom her...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #20 Skrevet 11. februar 2011 Ta Valiumen din, du trenger det - NÅ!
Gjest Skrevet 11. februar 2011 #21 Skrevet 11. februar 2011 Sender deg en trøsteklem. Det er synd at verden er så fordomsfull!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #22 Skrevet 11. februar 2011 Jepp, der avslørte du seg selv, HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #23 Skrevet 11. februar 2011 Nå skal vi ta det punktvis her! - Schizofreni er en diagnose som de fleste oppgående psykologer, psykiatere og andre behandlere har gått bort fra å bruke de siste årene. Det heter nå schizoaffektiv lidelse. - Har du først fått en slik diagnose vil du etter all sannsynlighet ha opp og ned turer resten av livet. I de gode periodene vil du fungere helt normalt, mens i dårlige perioder vil du ha vansker med å klatre deg oppover selv. - De aller aller fleste med en slik diagnose blir ikke bare behandlet en periode i livet. Men blir fulgt opp og de med kraftigst grad vil også bli innlagt over kortere og lengere perioder når de er dårlige. - Grunnen til at barsel varslet barnevernet på bakgrunn av din diagnose er fordi at de vet at mennesker med slike diagnoser kan få større knekker enn det som er bra. Det er bedre å være der i starten og hjelpe slik at du ikke blir sikkelig dårlig igjen, enn å komme inn på et senere tidspunkt. - Barnevernet er der for å hjelpe deg!! Føler du at de bare kritiserer og er negative, ta det opp med dem. Vær positiv til hjelp. Det er mange som trenger litt råd og veiledning i starten. Og når du har hatt så mange komplikasjoner som du har hatt i forbindelse med svangerskap og fødsel så bør du ta i mot hjelpen med åpne armer. For barnet ditt sin skyld. Bedre med hjelp og veiledning nå enn at du om noen månder får en kraftig depresjon e.l. og må bli innlagt?! Tenk positivt! Du er en ressurs og den beste moren barnet ditt kunne fått.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #24 Skrevet 11. februar 2011 Fy skam dere som kommer med negative kommentarer! Hvor gamle er dere egentlig? Jeg har selv slitt psykisk med angst og depresjoner, fikk til og med gjennom gå av bf og hans familie der de anklaget meg for at det var MIN feil at jeg hadde angst og depresjoner, det er jo helt sinnsykt at noen faktiskt tørr og si sånnt høyt med tanke på at alle vet at psyken er ikke noe man selv kan styre! Jeg hadde en tøff start etter fødselen og tilknyttnings prossesen. Selv om du har en diagnose betyr ikke det at du automatisk er dømt til og være en dårlig mor, men mange i dette syke samfunnet her er veldig dømmende mot folk som sliter psykisk, hev deg over det! Jeg heier på deg! Jeg skjønner godt at du ikke liker at bv er koblet inn, men bit tenna sammen mens de er der, ha en god dialog så ser de jo ettervert at du er et oppegående menneske og en god mor for barnet ditt Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #25 Skrevet 11. februar 2011 HI la ut et svar som er blitt slettet av moderator. Hadde du rukket å lese det, hadde du faktisk forstått at HI ikke er psykisk frisk! Jeg ønsker henne selvfølgelig alt godt og synes det er trist og leit å høre om hennes problemer. Men barnevernet er her faktisk for å se til barnet!! Og på slike forum som dette får vi som regel bare høre en side av saken. Husk at en sak alltid har to sider! Men enig i at man ikke trenger å være unødvendig frekk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå