Gå til innhold

Foreldrepenger og feriepenger i permisjonstiden


M-M-M-mamma

Anbefalte innlegg

Hei :) Dersom noen har funnet ut av alt dette NAV-styret vil jeg gjerne ha svar :)

 

- Hvordan beregner de foreldrepengene? Dersom man tjente 550 000 kr i fjor (inkludert feriepenger, overtid osv.), bruker de da den summen eller seks ganger grunnbeløpet? Det er jo nesten 100 000 kr mindre :(

- I år får vi vel feriepengene fra arbeidsgiver? Eller gjør vi ikkje det? Den har vi jo selv spart opp. Men hvordan blir det neste år?

 

Syns dette er skikkelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer an på om du får penger fra NAV eller arbeidsgiver når du er i permisjon.

Det man får fra NAV er maks. 6xgrunnbeløpet. Ofte er det arbeidsgiver som betaler ut pengene og da er det mange arbeidsgivere som dekker det som er over 6G. Det gjør i hvertfall min arbeidsgiver.

De feriepengene du får i år er de du tjente opp i fjor (da var du jo i jobb) og de får du fra arbeidsgiver uansett. Neste års feriepenger betales ut av den som har betalt ut foreldrepengene. Får du fra NAV får du kun feriepenger av de 12 første ukene du har permisjon. Dersom det er arbeidsgiver som betaler er det opp til dem om de vil gi deg feriepenger for mer enn de 12 første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror rbeidsgiveren min betaler meg i permisjonstiden, men NAV betaler vel noe til arbeidsgiver? Trodde jeg hadde alt under kontroll, men så leser jeg på NAV sine sider og blir forvirret igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det er litt forvirrende dette her. Det er riktig at hvis arbeidsgiver betaler til deg får de refundert fra NAV. Da refunderer NAV inntil 6G, og det er da opp til din arbeidsgiver om de vil betale deg det som er over 6G. Og når det gjelder feriepenger refunderer NAV kun feriepenger for 12 eller 15 uker (avhengig av om du har 100 eller 80%) og det er da også opp til din arbeidsgiver om de vil betale deg feriepenger for resten av permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...