Gå til innhold

Økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det økonomisk med bryllupet? Altså betaling av hele sulamitten...

Jeg er student og sambo har en helt ok betalt jobb. Vi har huslån, billån og alle andre utgifter som hører med til hushold og barn. Med andre ord har vi ikke noe sterk økonomi, og desverre ikke mulighet til å sette av så mye til sparing. Likevel har vi et stort ønske om å gifte oss denne sommeren, noe vi skal. Foreldrene våre bidrar jo litt, men ifølge budsjettet blir det likevel en stor utgift som vi må dekke selv...

Dette fører til at vi må ta opp lån for å kunne gjennomføre bryllupet. Er det mange andre i vår situasjon, altså som må ta opp lån, eller har alle dere andre økonomi til å klare dette selv?

Vi kunne selvsagt ha lagt opp bryllupet sånn at vi akkurat klarer det med den økonomien vi har, men siden dette er en once-in-a-lifetime-opplevelse, har vi ikke lyst at det skal bli noe "spare-bryllup". Budsjettet vårt er ikke noe overdådig, men som sagt stort nok til at vi må ta opp lån...

For meg er det ikke noe problem å måtte ta opp lån, det er et lån jeg gjerne sitter igjen med for å få den bryllupsopplevelsen vi vil ha. Jeg bare lurer på om det er andre som må gjøre det samme...

Student-brud

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri, aldri valgt å ta opp lån for en enkel kveld. Et minne for livet sier du.....jeg vil påstå at du vil få et like fantastsk minne om du velger et bryllup du har råd til. Det er ekteskapet som skal feires ikke bryllupsdagen.

Tror du jeg fikk et finere frieri enn deg siden min mann brukte flere tusen på akkurat dette øyeblikket? Jeg håper du sitter igjen med at ditt frieri var akkurat perfekt for dere.

Du sier du ikke har problem med å ta opp lån - fint for dere:)

Men jeg kunne aldri selv gjort det samme. Vi giftet oss i all hemmlighet - superromantisk og den beste opplevelsen. Sitter igjen med mange minner og angrer ingenting. Men vi er forskjellige.

Skrevet

Om man kjøper ting litt etter litt som f.eks bordpynt,brudekjole og div så blir det ikke så dyrt.Da slipper dere å må betale for alt på en gang.Så får man vel feriepenger og kanskje igjen noe på skatten som også kan brukes på bryllupet.

Så kommer det jo ann på hvordan man vil ha bryllupet,hvilken mat og sånt.Vi skal bestille drikke fra tyskland,noe som blir billigere,brudekjole har jeg bestilt fra kina som ble 1000 kr.

Men det som kan kjøpes i forveien er veldig lurt å begynne med.

Skrevet

Vi kjøper selvsagt det vi kan underveis, derfor har vi ikke mye å sette av til sparing... Vi tar heller det vi kan sånn fortløpende. Men som sagt, uansett blir det mer enn vi klarer.

Det er mye vi kunne ha gjort for å unngått lån (billigere bryllup, utsette det osv), men for oss er ikke det så aktuelt. Jeg undret meg mer på om det er andre også som tar opp lån for å få råd til bryllupet sitt, sånn man ønsker det og når man ønsker det...

Når det er sagt, hvordan fungerer det å bestille drikke fra Tyskland? Det hørtes jo ikke helt dumt ut, for alkoholen er en stor post på vårt budsjett...

Student-Brud

Skrevet

Er det samme som når man bestiller fra sverige.Er mange som kjøper drikke derfra.Men man får jo bare ta en viss mengde med seg inn til norge da.Så det lønner seg jo å få det sendt til sverige også hente det derfra.

Skrevet

Vi tar ikke opp lån. Vi begynte å spare i fjor sommer og gifter oss i sommer. Vi har kjøpt klær og litt diverse underveis og skal ikke ha alkohol i bryllupet vårt av ulike grunner. Vi skal ha tradisjonell, men billig mat og har invitert 100 gjester. Jeg er stolt av å kunne si at vi har og skal betale for alt selv. Budsjettet er på ca litt over 50 000 til sammen, så da har vi spart 2000 til 2500kr i mnd. Det handler jo litt om prioritering også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...