Gå til innhold

influensavaksine ? råd


Tove77

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ta den. Men nå er det så mange som er syke at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg for å ikke bli smittet. Hadde en kraftig influensa i fjor, vet ikke om jeg hadde klart den nå som jeg er gravid...

 

Det er nå i februar til april influensaen kommer for fullt..

 

noen gode råd taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var også usikker....

Men norske helsemyndigheter anbefaler gravide å ta den, for vi er i risiko gruppen, så jeg tok den.

 

Håper du finner ut hva du vil. Begynner jo å nærme seg en grense hvor det kan være for sent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så utrolig i tvil! Men spurt litt rundt, og gyn (som bl.a. er veldig inni fosterskader) mente jeg absolutt burde ta den -måtte ikke bekymre meg for babyen, men kunne bli ille for meg selv pga press på lungene o.l. Legen var også helt klar, ikke noe nøling eller synsing. Hun sa at gravide ofte får det så mye hardere enn ellers.

 

Hadde akkurat hatt en kraftig forkjølelse som var sååå slitsom! Hadde influensa i fjor, og det gikk helt greit. Men kjente også at jeg ikke orket ta en influensa nå! Hadde spysyka sist jeg var gravid, og det var myyyye tøffere enn til vanlig! Så jeg tok vaksina.

 

Har ikke veeeeldig tillit til legen alltid, desverre, men veldig tillit til gyn. Hadde egentlig tenkt å ikke ta vaksinen, men når han sa jeg burde, så ble jeg fryktelig i tvil..

 

Har forresten ikke kjent noe til bivirkninger, og foreløpig ikke blitt syk. Tok den for ca 3,5 uke siden.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med å bli ille for deg med press på lungene ? hvis man tar den eller ikek tar den?

 

har ikke bestemt meg men bør vel ta den selv om jeg ikke klarer å bestemme meg....

 

er redd for etterskader.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de som tok vaksinen for svineinfluensa i fjor er 60% beskyttet i år.

Kilden til dette skal jeg ikke gå god for, men det gjorde det lettere for meg, samt at vi er på hell av den store infl.sesongen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store influensasesongen er fra februar til april, høres litt rart ut, men i år er det seinere enn i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han mente at det er press på lungene når en kommer litt ut i svagerskapet, og med en influensa så kan det føre til problemer, i verste fall (men da er det ille) død. Men en takler sykdom dårligere når en er gravid pga dårligere immunforsvar, og får det ofte tøffere. Så det var beskjedene jeg fikk.

 

Hvorfor jeg tok vaksinen? Vet nesten ikke, he he. Var så mye frem og tillbeke, og er jo tvilen om det kan skade fosteret. Men måtte bare ta et valg til slutt. Var på legekontoret på kontroll, de hadde en vaksine igjen, og der og da ble mannen og jeg enige om at det føltes mest riktig da.

 

Men skal du ta den, bør du ikke drøye, for tar jo litt tid før den virker, og begynner å bli ut i sesongen nå :o) Vanskelig valg, det der, for det er så mange meninger og forstå-seg-påere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...