Gå til innhold

Mating og rutiner på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min begynner snart å jobbe igjen, og da må jeg vel ta det meste av nattstellet selv. Tvillingene mine er 4 uker og får kun flaske. Mitt spørsmål er da om noen av dere har noen tips til hvordan jeg håndterer dette alene om natten? På dagtid bruker jeg vippestoler, men bruker dere dette også om natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg matet dem i senga, liggende på ammepute. (Jeg ammet da, men kan ikke se at du ikke kan det selv om du gir flaske?)

Men vippestoler funker sikkert også bra, jeg hadde da latt det vært mørkt i rommet.

Skrevet

Jeg brukte også bare flaske til mine tvillinger.

Noen tips til å gjøre det enklest mulig.

- Har du oppvaskmarskin som kan stilles på 65 grader eller høyere så kan du kjøre flaskene i oppvaksmarskina og kutte ut kokingen. Dette fikk jeg tips om på sykehuset.

- Når barna er over 4 mnd tåler de litt mere bakterier og de kan drikke vann rett fra springen. Du kan da halvblande koktvann og kaldt vann sklik at du får grei temperatur.

- Selve matinegen gjorde jeg slik at jeg satt meg opp i sengen med veggen som støtte for ryggen. Du kan legge barnet med hode mot knærne dine. Hvis du legger barna oppå dyna bligger de mykt og godt. Legg noe oppå barnet slik at det ikke blir kaldt. Trekke føttene til deg slik at barne ligger med hode høyest. Dette var en god og lite anstrengende matestilling synes jeg.

(Det ambefales jo også at du ikke tar barna ut av soverommet om natta)

- En annen ting jeg gjorde var at jeg ga barna smokken i stede for flaska første gang de våknet. Andre gangen de våknet fikk de selvfølgelig mat, men på denne måten ble periodene de sov lenger og lenger.

Om du etterhvert nå også flytter barna på eget rom, hender det ofte at det hjelper til å få dem til å sove bedre om natta.

Lykke til.

PS: Forvent at mannen din i alle fall hjelper til av og til. Du har også behov for litt sammmenhengende søvn. :o)

Skrevet

En ting til.

Hvis en av tvillingene sover bedre og lenger enn den andre, så er mitt råd at du bare lar den tvillingen sove. Noen sier at de vekket begge to så begge fikk mat. Men målet er jo at de etterhver skal sove natten igjennom.

Dette er tips, så bruk det du føler deg bekvem med, men finn alltid ut hva som passer best for deg.

Skrevet

Tusen takk for gode tips :-) Har kjøpt oss to flaskevarmere slik at vi slipper å gå ut av soverommet om natten for å hente flasker og varmt vann. Tror jeg skal prøve å la være å vekke begge to for mating hvis bare èn våkner. Til nå har de våknet omtrent på likt.

Vi må nok ha de på soverommet vårt en lang stund, da tvillingenes soverom ligger 1 1/2 etasje under vårt, og det blir tidlig å legge de på eget rom når det blir såpåss "langt unna". I tillegg har vi totalt bare 4 soverom så tvillingene blir nødt til å dele soverom i framtiden (vi har to barn til..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...