Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hvordan klarer noen det? Tenker på det innlegget, Med Valium..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Enkelte tabletter er jo vanedannende i seg selv. Andre er ikke det, men gir deg likevel noe som man vil ha mer av. Det kan også være pga psykiske greier. At man føler det er det eneste som hjelper, bare for å ha noe å "skylde på". Flere faktorer, altså.. Valium er forøvrig vanedannende..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Åja.. Men merklig tabletter virker slik.. Syns egentlig synd i sånne som misbruker tabletter...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Har lest om flere som har blitt avhengige fordi de har hatt store smerter i årevis, for eksempel etter ulykker.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Jeg har akkurat hatt en stor operasjon i nakken, Har fått Tramadol og Paralgin Forte. Begge deler er vanedannende. Hvis smertene ikke avtar, risikerer jeg nok å bli avhengig. Jeg er klar over dette, og vegrer meg for å ta tablettene. Merker at følsomheten for tablettene allerede har avtatt, og det er skremmende. Bruker det ikke hver dag, men 2-3 dager i uka. Det sier seg selv at beroligende tabletter som brukes for angst, lett kan bli vanedannende. Mange har angstanfall daglig, og kanskje flere ganger daglig. Det er visstnok svært ubehagelig, så det er lett å skjønne at man da tyr til beroligende. Gjør man det daglig over tid, blir man lett avhengig. Majoriteten av de som blir avhengige, ønsker jo ikke det. de er i en håpløs situasjon det er vanskelig å komme unna.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Oi! Håper smertene avtar da!! I det inlegget med Valium, veit jeg ikke helt hva grunnen til at h*n tar det.. Men, vet bare at det ser ut som personen trenger tablettene veldig.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Tramadol er det,samme som Tramagetic retard .??? Bruker 75 mg 2 ganger pr dag.Morgen og kveld. Har gått på dem i snart 2 mnd. Har sterke ryggsmerter. Kan jeg bli avhenig? Jeg er ikke gravid,men har barn.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 Kjenner noen som er blitt pillemisbrukere pga flere ting. Den ene opplevde å miste barnet sitt i en ulykke, og i den akutte fasen så forskrev legen store mengder beroligende samt sovetabeletter. Men istedet for å følge opp bruken av disse medikamentene, så foreskrev legen bare nye hele tiden. Da det var gått tre år, begynte legene å sette foten ned, men da begynte bare dette mennesket å oppsøke andre leger andre steder, og brukte familie og venner på veien for å skaffe seg mere. Ingen turde ta tak i problemet fordi man ikke visste hvor omfattende misbruket var, og fordi personen ble stadig mere utspekulert og spurte aldri samme person to ganger på kort tid. Etter fire-fem års misbruk begynte det sånn smått å gå utover jobb og det sosiale, og rusen ble vanskeligere og skjule fordi personen måtte ta nokså store mengder for å få samme psykologiske effekt. Ble snøvlete i talen og kunne sovne midt i en samtale. Personen nektet hardnakket at der var noe som helt problem, og de aller nærmeste virket som om de også neglisjerte problemet. Så kom langtidssykemeldingene og isoleringen. Personen fikk til slutt hjelp via et sjelesørgersenter, som virkelig gikk inn i essensen av problemet. Andre jeg vet er blitt misbrukere, er som dere sier, -smertepasienter. Noen sier man ikke kan bli avhengige så lenge man har smerter, men sannheten er at ja, det blir man. Både i paralgin forte og vival er der substanser som er vanedannende. Det første man merker er at man til stadighet må ta mere for å oppnå effekt, deretter må man kanskje begynne og kombinere andre preparater. Kroniske smertepasienter er bestandig i risikogrupppen for å bli avhengige av medikamenter, men det viktigste man gjør overfor seg selv er å være bevisst på hva enkelte medisiner gjør, og at man søker hjelp dersom man tror man er på vei til å bli avhengig. Det er aldri for sent og få hjelp. Det verste man gjør overfor seg selv er å lyve for seg selv og tro man har kontroll når man kanskje begynner å få tilbakemeldinger fra omgivelsene om at det hele har gått for langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå