Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #26 Skrevet 9. februar 2011 Jeg tror du får det til hvis du går inn for det... Nå som mannen din har utsatt bryllupet og alt står det litt på spill for at du SKAL klare dette.... Jeg har en korktavle på kjøkkenet hvor alle regninger henges opp. Hvis du skriver en lapp som henger på speilet eller en annen plass du ser ofte, får du konstant påminnelse om at regningene må betales. ADD eller ikke, dette MÅ du bare klare
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #27 Skrevet 9. februar 2011 Skjønner ikke hva problemet er. Jeg kunne ha lært opp 4 åringen min til å betale regninger......
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #28 Skrevet 9. februar 2011 Du går til postkassa, det ligger en regning i den. Gå hjem, åpne dør, ta av sko, ta regningen og heng den på tavla. Én kveld i uka (mandag?) går du til tavla, ta alle regninger derfra og legger inn i nettbank. Må du forskyve regningskvelden ta du det kvelden etterpå, ikke i helga. Du har barn, noen kvelder i uka er du hjemme. Legg det inn i mobilen. Hvor mange regninger er det egentlig vanlig å få? Vi har det meste på avtalegiro. Får kanskje 5-6 regninger i posten i måneden, ingenting av det er virkelig viktige. Lån, barnehage, strøm, telefon, kommunale avgifter, tv-lisens, avis - alt dette går automatisk slik at vi bare passer på at det er nok dekning ved forfall. Hvor mye mer og viktige regninger kan må få?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #29 Skrevet 9. februar 2011 Min bror på 35år har også add, og han sliter skikkelig virkelig med å betale regninger. Han tjener rått i mnd, men skyver regninger unna seg og "glemmer" dem. Han har tilogmed hatt gjeldsanering! Så vet ikke om det er dette du kan se noe likt med? Men jeg mener seriøst at mannen din burde hjelpe deg ettersom du glemmer, det går jo utover dere alle tre etterhvert. Han kan vel sette seg ned med deg og få til en ordning som gjør ting litt lettere. Min mann kan skyve regninger unna seg også, og jeg maser for at han skal betale osv. Kjenner det kan være utrolig stressendes å være den motsatte part og hele tiden passe på, for jeg har nok selv generelt å huske. Men det er alltid lov å spørre om hjelp
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #30 Skrevet 9. februar 2011 Jeg skjønner at man kan glemme, men ett eller annet sted må jo regningene bli av? Kaster vel ikke alt i søpla? Papiret kan ikke havne overalt heller, blir da oppmerksom når det plutselig ligger på do?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #31 Skrevet 10. februar 2011 Du åpner postkassa, oppdager at du har en regning, går inn døra og setter deg foran data'n og betaler. Tar deg 5 min! Hvis du ikke har 5 minutter til rådighet så tar du en sikkerhetsnål og fester regningen til deg selv slik at du ikke bare glemmer den.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #32 Skrevet 10. februar 2011 HI skriver: Men jeg syns det er fryktelig vanskelig å få regningene med meg til dataen, inn på nettbanken og betale de. Ser du selv hvor idiotisk det er? Når du får regningen, legger du den til forfall med en gang. Hvis du vet at du ikke får tid når du kommer hjem og henter posten, lar du rett og slett være å hente posten før litt senere på dagen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #33 Skrevet 10. februar 2011 Da kan hun feste regningene til seg når hun henter dem i postkassa!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #34 Skrevet 10. februar 2011 HI her Jeg skjønner at mange av dere ikke forstår hvordan det er mulig, og jeg er ikke dum, tilbakestående, ressurssvak eller psykisk syk. Jeg har prøvd med kurv og perm, men jeg er flink å legge de inn der men så glemmer jeg de rett og slett :-( Jeg har prøvd å legge alt inni nettbanken med engang, går bra de første gangene så blir de glemt :-( Nei jeg hiver de ikke i søpla, legger de på bordet, som blir rydda og da havner de i skapet sammen med andre ting. De blir glemt. Jeg snakket med samboer i går. Jeg skammer meg skikkelig og ba han om hjelp. Jeg har heldigvis kun 2 regninger fremover som ikke går på avtalegiro, så han skulle hjelpe meg, og hjelpe meg med å få et system på det. Jeg er redd for å miste han, men han sier at jeg ikke kommer til å gjøre det men skjønner at han får problemer med å stole på meg når jeg har dumma meg ut med å ikke betale boten som ble til inkasso og betalingsanmerkning på hans navn. Jeg sier takk til dere som har kommet med konstruktive råd / tips men jeg syns ikke det var noe koselig å lese de som var litt spydige men jeg tar det til meg og kommer til å fortsette å prøve.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #35 Skrevet 10. februar 2011 Er du helt sikker på at han har fått betalingsanmerkning? Man får nemlig et brev fra Lindorff f.eks, en måned før man får betalingsanmerkningen, om at en sak står i fare for å bli en betalingsanmerkning hvis ikke saken blir oppgjort innen en gitt tidsfrist. Betaler man før får man ingen anmerkning, og ingen skade har skjedd!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #36 Skrevet 10. februar 2011 Hei, vi har selv vært i samme situasjon, bare omvent. Han gjemte unna regninger og lot være å betale, sa han glemte det. Penger var aldri noe problem så det var ikke at vi ikke hadde penger, men en form for fobi fra hans side. Måten vi har løst dette på er at all posten vår kommer i postboks. Jeg har full kontroll over alle hans kontoer og jeg har fått ham sperret slik at han ikke kan ta opp kreditt eller låne penger. Mulig dere bør finne en lignende løsning, det var enten dette eller skilsmisse for vår del, jeg kunne ikke stole på ham etter han hadde laget rot flere ganger for oss. Psykolog har heller ikke fungert her, han er ellers på alle måter en fantastisk fyr, utdannet, god jobb, kjærlig far og en kjekk og snill ektemann, men økonomisk er han en katastrofe.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #37 Skrevet 10. februar 2011 Jeg har det på samme måte som HI, uten å ha add eller andre problemer. Jeg ganske enkelt fortrenger regninger, legger dem i en haug på kjøkkenbenken, så jeg ser dem flere ganger hver dag, til ingen nytte. Akkurat som om det gjør meg godt å ikke betale dem, men så kommer det brev fra namsmannen og jeg får litt småpanikk, tar tak og rydder opp. Grusomt å ha det sånn. MEN, nå er alt blitt bedre. Jeg kom frem til at å legge regningene, etterhvert som dem kommer, oppå tastaturet på laptoppen var smart. Har en avtale med meg selv om at ligger det regninger når jeg løfter opp skjermen skal disse betales i nettbanken FØR jeg gjør noe annet på dataen. Smart? For meg fungerer det hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #38 Skrevet 10. februar 2011 Jeg skjønner deg veldig godt hi og jeg har det akkurat som deg. Dvs, heldigvis har min samboer de første seks årene våre sammen vært den som styret økonomien. De gangene jeg prøvde meg ble alt bare tull. Jeg glemte noen regninger, jeg surret på alle mulige måter. Nå siste året har jeg tatt over ansvaret og nå klarer jeg det veldig godt! Men om min samboer hadde sagt at jeg fikk klare meg selv før så hadde det gått ille. Ca som deg antakelig. Jeg kan ikke svare på hva det er som gjør at jeg surrer slik, glemmer og syns det er tungt. Iblant kan jeg tenke på regningene som skal betales, ha tid til å betale dem, men likevel klarer jeg bare ikke å få meg til å gjøre det. Jeg mistenker forresten at jeg også har add/ evnt asperger (tatt første del av utredning som viste at jeg burde fullføre utredningen pga høye resultat), så det har garantert noe med det å gjøre. Har lest at mange sliter akkurat med det å betale regninger, merkelig nok. Ellers vet jeg ikke hvilke råd jeg har til deg, jeg vet ikke hvorfor det plutselig løsnet for meg. Kanskje fordi jeg i mange år har sett og lært av samboeren. Jeg syns faktisk at din samboer burde hjelpe deg litt i dette. Vil han virkelig heller at du ruinerer deg istedetfor å gi deg litt ekstra støtte? Man kan jo egentlig si at det blir som tilrettelegging pga din funksjonsnedsettelse, selvom det kanskje høres drastisk ut.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #39 Skrevet 10. februar 2011 jeg skjønner faktisk åssen du har det...vi har det på samme måte selv...spør om mannen din kan overta ansvaret for en periode for å få litt orden på ting og at han da gradvis gir deg ansvaret tilbake...få ham til å hjelpe deg med å lage et system på det....kanskje det hadde vært en ide å lage en avtale med deg selv i kalenderen f.eks. den dagen du får lønning om å betale regninger - gjerne enten på telefonen eller kalenderen på dataen så du får en automatisk påminnelse om å gjøre det?
Sessan <3 apriljente Skrevet 10. februar 2011 #40 Skrevet 10. februar 2011 Hei du ) Helt seriøst, hev deg over det mange skriver her som er så forferdelig nedlatendes!! Skjønner ikke hvordan i all verden folk kan være så utrolig FREKKE!?! DET SKAL GÅ ANN Å SKRIVE INNLEGG HER UTEN Å BLI HETSET, SIER BARE LITT OM DERE SOM FOLK!? Ta dere sammen! Godt å høre at du har snakket med mannen din, det er det beste du kan gjøre alt går ann å fikse vettu klem
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #41 Skrevet 13. februar 2011 Ja er 100% sikker :-( Var nemlig pga det brevet han fant ut at jeg hadde glemt å betale regningen og når jeg ryddet i skapet med alle papirene så fant jeg det varselet om at det ble sendt til namnsmann og betalinganmerkning :-(
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #42 Skrevet 13. februar 2011 Takk til dere to anonyme og takk til deg Sessan :-) Jeg fikk som sagt snakket med samboeren min om det. Fortalte han at jeg var veldig lei meg og skammet meg. Regningen er betalt og jeg har tatt en kopi og sendt til namnsmannen i posten sånn at betalingsanmerkningen blir slettet. jeg har skrevet brev til namnsmann og bedt om å få lavere beløp trukket av konto sånn at økonomien blir litt lettere, jeg har kun 2 regninger i mnd som ikke er på autotrekk eller efaktura og de skal jeg klare :-) jeg var veldig redd for å miste min kjære og sa det til han (han har nemlig sagt at uansvarlighet med penger ikke er aktuelt og det orker han ikke), men da sa han at jeg aldri kom til å miste han <3 Så nå har jeg lagd en avtale med han. ALL post skal åpnes, regninger skal henges opp på kjøleskap/nettbank så ska han sjekke at det faktisk er tilfelle før de kastes. Så nå ser verden litt lysere ut :-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #44 Skrevet 13. februar 2011 Sier ikke at gubben min er rotete, men her i huset er det jeg som er økonomisjef....(og vi er gift!) Jeg betaler regninger når jeg får lønn, (og litt innimellom) .... Jeg disponerer alle kontoer... I praksis går huslånet (fast sum går over til en annen konto, der det er autogiro på lån og noen forsikringer) ut fra hans konto, ergo betaler jeg de fleste regninger fra min... så når jeg har fått lønn ordner jeg regninger og vet dermed størt sett hva vi kan rutte med... Kan ikke mannen din få ansvaret med å betal regninger i tide?? Det går jo utover dere begge, 0m du "glemmer??"
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2011 #45 Skrevet 13. februar 2011 Ikke at jeg syns det har så mye med saken å gjøre men jeg er 27 år HI
ConsuelaBananaHammock Skrevet 13. februar 2011 #46 Skrevet 13. februar 2011 Du får legge reningene i en kurv rett ved siden av pc'n din da. Da ser du dem, og du sitter 2 tastetrykk unna for å betale regningene på nett. Du kan heller ikke unnskylde deg med at du glemmer dem, da du har dem rett i synet. Det er ikke så mye mer av tips enn du allerede har fått her inne, som kan hjelpe deg til å huske. Ta tran kanskje, skal visst hjelpe på hukommelsen. Og jo, det er "bare" til å ta seg selv i nakken. Hvis du ikke har noe fysisk/psykisk som gjør at du glemmer.
HTC Skrevet 13. februar 2011 #47 Skrevet 13. februar 2011 Opprett en kurv el.l som står ved siden av pc. Så skriver du en lapp på kurven der det står "Sjekkes den 01 og 15 hver mnd". Hver gang du mottar en regning, legger du den åpen eller uåpnet i kurven, da har du iallefall kontroll på hvor regningene er, selv om du ikke har tid til å ta tak i det akkurat når de kommer. Rundt den 1 og den 15 hver mnd, betaler du de regningene som ligger i kurven. Det spiller ikke så stor rolle om du betaler akkurat på dagen, de fleste har minimum 14 dagers betalingsvarsel. Får du innarbeidet rutinen med å betale det som ligger i kurven 1-2 ganger i mnd, får du i allefall ingen inkassokrav. Be mannen minne deg på regningskurven ved hver mnd skifte. På denne måten bør du klare å opprettholde kontroll på betaling. lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå