Gå til innhold

jeg har dumma meg ut - bigtime .-(

Anbefalte innlegg

Uff jeg eier ikke økonomisk sans i det hele tatt.

Har aldri blitt opplært i det å betale regninger og slik.

Jeg har en samboer som er helt fantatisk til økonomi og alt økonomisk må være 110% hele tiden, og jeg misunner han.

Jeg klarer bare ikke å huske / få meg i gang å betale regninger i tide. Jeg har hatt så mye inkassogjeld de siste årene som jeg har betalt og betalt og betalt på. Har fulgt med på luksusfellen og kjent meg igjen på noen av deltakerne og plukket opp tips fra økonomene.

Når vi kjøpte hus så ble mitt mastercard som aldri hadde vært i bruk, belastet maks for 50.000kr. Jeg betalte for lite i mnd tydeligvis (kun renter tror jeg) så det vokste seg enormt.

Gjorde avtale med inkassoselskapet og har betalt ca 40.000 (kravet er på 71000), men pga jeg ikke kunne betale avtalt sum den ene mnd selv om jeg ringte så ble det sendt til namnsmann som nå tvangstrekker 5.500 i mnd noe som gjør at jeg ikke klarer å dekke alle mine utgifter ellers.

Har sendt brev om han kan senke summen ellers blir det bare enda en negativ sirkel jeg aldri kommer meg utav.

Er forresten kun denne saken jeg har som gjeld nå og det irriterer meg grenseløst at jeg ikke er smartere enn å unngå å skaffe meg slike saker :-(

Men i høst så fikk jeg en parkeringsbot som ble sendt på samboersnavn. Jeg skulle selvsagt betale den. Det glemte jeg og så ble det en purring som ble til purring som ble til inkasso osv

I går kom han hjem og hadde fått et brev. Han har, fordi jeg har selvsagt glemt å betale regningen fått betalingsanmerking :-( Og jeg skammer meg så innmare mye.

jeg har nå betalt regningen men tørr ikke å si at jeg har gjort det i dag, for han sa i morges at han ikke stoler på meg lenger økonomisk.

Jeg er så lei meg, skammer meg så utrolig og jeg vil så gjerne klare å betsale regninger i tide og bli mer økonomisk smart. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til.

Hele fremtiden vår er usikker nå pga jeg er så dum i forhold til regninger, vi har et lite barn på vei sammen, men han har nå valgt å utsette bryllupet og alt pga jeg lot regningen vente :-(

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med noen gode tips/råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142890888-jeg-har-dumma-meg-ut-bigtime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du ikke avtalegiro? Da kan jo ikke regningene glemmes. Er det slik at du ikke har fortalt samboeren din at han har fått betalingsanmerkning? Du bør ordne opp, og sørge for at den kommer i ditt navn. Sett opp budsjett for faste utgifter og finn ut hva som kommer inn og hva som går ut. Kutt ned på unødvendige utgifter, de aller fleste klarer å kutte bra på matbudsjettet et par måneder.

Det beste tipset jeg kan gi deg er: regn ut hvor mye du bruker på regninger hver mnd og sett over summen på hans konto og la han betale ALT! Skjønner godt at han har valgt å utsette faktisk, inkasso er ikke noe man vil ha på seg og mtp at det kom i hans navn hvilke konsekvenser for det da for hans troverdighet innenfor diverse instanser. Nei la han ta seg av det økonomiske.

Jo han vet at han har fått betalingsanmerkning, var han som åpnet brevet og ikke jeg, Og regningen er nå betalt.

Jeg har bra utbetalt i mnd så er ikke budsjett eller utgifter det er snakk om i den forstand. Problemet er de regningene som ikke er på avtale giro som jeg ikke klarer å surre meg til å betale på nettbanken. Jeg legger de til side og så glemmer jeg de, helt til jeg får purring :-(

HI

Skjønner at du er fortvila. Men hvordan kan man glemme å betale regninger?

Kjøp en egen perm til regninger. Når regningene kommer så legger du ubetalte i en perm og betalte i en annen. Så lager du en fast avtale med deg selv om at du betaler alt samme dag du får lønn. Da ser du også etterpå hva du har igjen til mat og kos.

Om du ikke klarer dette så må du vurdere å la samboeren din ta over hele din økonomi, å gi deg lommepenger. Om han gidder det.

Mannen til venninna mi eier ikke styring, så hele hans lønn kommer på hennes konto. Så hun betaler alle regninger og gir han penger ut i fra hva de har igjen etter at regningene er betalt.

Han vil ikke ta over ansvaret for han vil at jeg skal lære meg å det selv.

Men jeg syns det er fryktelig vanskelig å få regningene med meg til dataen, inn på nettbanken og betale de. Jeg legger de til siden og så glemmer jeg de, helt til jeg får purring :-(

Ja skjønner selv at han vil utsette bryllupet men vil ikke miste han pga jeg er så dum at jeg ikke klarer å skjerpe meg og betale ting.

Er ellers ikke en person som sløser med ting, er ikke noe shoppe menneske eller slik så har ingen god grunn for å ikke betale regningene.

Men har ikke blitt lært til det i oppveksten og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til..

Er skikkelig forbanna og irritert på meg selv, men føler at jeg dunker hodet i veggen hele tiden i steden for å komme meg videre :-(

HI

Annonse

Jeg samler alle regninger i en brevkurv jeg har. (Har en del faste trekk jeg har satt opp også, som f.eks barnehage, treningssenter osv)

Den dagen jeg får lønn, setter jeg meg ned og betaler alle regningene.

Du må jo såklart sjekke datoen til regningen før du hiver den i brevkurven slik at du ikke går langt over betalingsdato, da er det bedre å betale den med engang og kaste den.

Eller du kan betale dem med engang du får dem. Legg deg til en god vane som fungerer for deg hvertfall. Å glemme regninger blir det bare tull av, du må bare ta deg selv i nakken nå. Du er voksen og skal ta ansvar.

Hvis det er eneste problemet så skjønner jeg ingenting..

Selv om du ikke har lært akkurat det, hva er så vanskelig med å betale regninger når man får lønn? Man kan jo ikke glemme regninger mnd. etter mnd. Tenkt på alle tilleggsgebyrene du betaler for purringer!

Ikke for å være frekk, men dette skjønner jeg ikke at kan være et så stort problem.

Ta deg skikkelig i nakken, du ser jo selv hva du risikerer om du ikke gjør det.

Her må du bare ta deg i nakken og skjerpe deg. Enten betale regningen med en gang du får den, eller ha en eller to faste dager i mnd hvor du betaler de du har fått til da. Ha alarm på mobilen om du trenger det. At det er vanskelig å få regningene bort til dataen og inn i nettbanken er bare latskap, og slett ingen unnskylding.

Problemet er at jeg glemmer regningen, legger den unna og så er den "borte" i min hukommelse.

Jeg har prøvd det å legge alt slik det er klart for å trekkes når lønna kommer, men da glemmer jeg å sette noen inni systemet :-(

Ofte så glemmer jeg å åpne et brev pga travel hverdag og så finner jeg ikke akkurat det brevet igjen når jeg leter og så blir det glemt :-(

Sambo vil ikke ta over ansvaret, han vil at jeg skal lære meg økonomisk ansvar selv.

Jeg sliter med hukommelsen, sannsynligvis pga add, men det er ikke noen unnskyldning.

Vi har egentlig veldig bra utbetalt i mnd så er ikke noe problem å betale regningene egentlig, og har penger til mat og kos og andre ting, Er bare jeg som ikke får til å skjerpe meg med å få regningene betalt. :-(

Hvis problemet ikke er at du har lite utbetalt hver mnd, så er det jo såre enkelt. Ingen her inne kan hjelpe deg å HUSKE å betale regninger. Seriøst??

Sett deg ned og regn på faste utgifter, lag fasttrekk og legg ubetalte regninger i en egen kurv som du går gjennom med jevne mellomrom. Kjedelig? Jepp, men sånn er det å bli voksen. Det er ikke bare du som må betale regninger.

Dette er helt klart noe alle voksne burde klare å holde orden på selv. Men på den annen side ser jeg ikke hvorfor mannen din ikke kan ta ansvaret for økonomien for dere begge (skulle tro at det meste uansett er felles??).

Hvis han er så flink med økonomi, så fikser han det, og så fikser du noe annet som du er flink til.

Er det ikke det et forhold handler om, da? At hver bidrar med sitt til felles beste?

Jeg vet det er dumt å ikke huske å betale de, har prøvd flere måter å få en rutine på det men jeg får det bare ikke til :-(

Er ikke lett å "skjerpe seg, ta seg selv i nakken og bli voksen" når du faktisk ikke får det til.

Jeg vet ikke hvorfor jeg glemmer regningene, jeg vet ikke hvorfor jeg legger de bort eller sliter med å få de med til dataen. Å samle de i en kurv, eller boks eller perm gjør ting faktisk verre for meg for jeg glemmer det :-(

Har prøvd med faste dager men har ikke alltid vært at jeg har vært hjemme eller andre ting som har kommet opp og da blir det glemt :-(

Jeg har add og er vimsete og surrete. Finnes det noe kurs der folk som meg kan lære eller???

HI

Annonse

Handler ikke om at jeg syns det er kjedelig men jeg får det faktisk ikke til når jeg skal og derfor blir det samme gebyrer og annen dritt.

HAr forklart lenger oppe hvorfor det ikke funker med kurv, perm og slike ting.

Ber ikke om at en av dere skal minne meg på å betale regnigner, men få noe råd/tips på hvordan jeg skal klare det.

Skaff deg en godt synlig korktavle og heng den opp på kjøkknet, do, gangen eller what ever. Får du en regning så heng den der til den er betalt... Skal love deg du lærer raskt å betale regningene fordi alle som er innom ser regningene dere har på utstilling...

Det er veldig skremmende at du bruker disse unnskyldningene. Du husker å handle mat, gå på jobb, lage niste, passordet på pc`en samt div nettsider så husker du ikke noe så enkelt som å betale en regning. Det handler mer om motvilje og det faktum at du tror den forsvinner av seg selv.

Hadde jeg vært i din samboeres sko så hadde du mistet all kontroll over din egen økonomi.

DU må ta tak i dette fordi å ikke betale dem skaper problemmer for dere alle tre, samt det koster sykt mye mer!!

Men HVA er problemet? Hvis du legger dem i en perm midt på kjøkkenbordet må du jo se dem, med mindre du har det veldig rotete. Første prioritet må jo være å betle regninger i tide, og det er det bare du selv som kan huske. Si meg, glemmer du å hente ungene i barnehagen om dagene? Glemmer du spise mat? Du høres jo fullstendig bortkommen ut.

Jeg ble heller ikke lært opp til å betale regninger i oppveksten..

Men da jeg fikk egen økonomi da jeg flyttet hjemmefra som 19åring gikk jeg i banken og fikk meg nettbank og fikk opplæring til å bruke nettbanken der..

Mitt system er slik:

*Regninger som kommer i posten henges opp på korketavla på kjøkkenet

*samme dag som jeg får lønn tar jeg ned alle regningene og betaler dem

*de betalte regningene skriver jeg betalingsdatoen (og kontoen jeg betalte fra) på og legger dem i en plastmappe merket med betalings-måneden.. feks "januar" og setter dem i en perm.

Så enkelt kan det gjøres..

Men tror du tjener mye på å lage et system!

Det med tavlen er en god idè, det skal jeg prøve :-) Takk for tipset :-)

Passordene mine er skrevne ned, mat handles sammen med samboer for ellers glemmer jeg mye av det som skal handles.

Tror ikke regningen forsvinner av seg selv, for jeg vet at den ikke gjør det.

Sambo vil som sagt ikke ta over ansvaret, så jeg vet ikke hav jeg skal gjøre :-(

HI

Nei glemmer ikke å hente barn men ja jeg glemmer ofte å spise :-s

Og nei jeg har det ikke rotete så er ikke noen grunn eller unnskyldning men jeg får det bare ikke til.

Jeg er ikke bortkommen men jeg glemmer veldig lett ting eks avtaler og sånn :-s

HI

Hvis det er ting jeg må huske som er viktige så legger jeg det inn som påminnelse på telefonen med alarm. Vet ikke om det vil fungere for deg, men det er jo verdt et forsøk:) Ville for eksempel lagt inn en påminnelse som ringer fast en gang i uken, slik at ikke regningene blir liggende for lenge.

Lykke til!

Vet du. Hvis det er noe som helst trøst så er jeg litt sånn selv. Jeg tror det er en slags fortrengingsmekanisme av noe slag, kan vel nesten omtales som psykisk sykdom. Sikkert ingen som ville tro det da jeg har god utdannelse og alt virker så fint på fasaden, men jeg klarer gang på gang å fortrenge regninger. Akkurat som jeg tror de forsvinner hvis jeg legger de bort. Veldig tragisk.

Har riktignok aldri hatt noen som har gått til inkasso, men har fått purringer mange ganger. Ofte betaler jeg de noen dager etter de egentlig skal betales så jeg ike får noen gebyr. Har det hengende over meg i underbevisstheten så det er jo bare tragisk og stressende.

Tror vi begge to bare på "face" det. Lage nye rutiner på å betale de fortløpende.

Lykke til til deg, og meg selv.

Hmm, er vel ikke til så mye hjelp for deg, men jeg vil bare si at jeg er ganske lik deg. Jeg har ikke inkassogjeld eller betalingsanmerkninger, men jeg utsetter regninger, legger dem vekk og "glemmer" dem, og ender dermed opp med å betale altfor mye i gebyr osv.

Det er ikke så lett å forklare hvorfor det blir sånn, og "normale" folk forstår ikke at det i det hele tatt går an. Jeg har klart å skjerpe meg endel gjennom at samboeren tar ansvaret for utgifter som angår oss alle direkte, mens jeg sørger for å legge inn alle mine regninger i nettbanken umiddelbart. Har klart det nå i tre mndr, men er konstant redd for at det skal skli ut igjen...

Ikke så mye hjelp dessverre, men som de andre sier handler nok det hele om å ta seg i nakken. I tillegg synes jeg du skal snakke helt ærlig og åpent med samboeren din, be ham ta over kontrollen og prøv etterhvert med én regning som du har ansvaret for å få betalt f. eks.

Lykke til!

Du kan jo ta egne valg kan du ikke? Velger du bevisst å ikke betale regninger. Det er vel ingen som får opplæring i dette, man klarer som regel det på egen hånd. Dette virker veldig dumt, hvorfor i all verden velger du å få masse inkassegjeld, dvs betale tusenvis av kroner i gebyrer?

Sorry, men eneste tipset du får hos meg, sikkert ikke det du trenger å høre akkurat nå men: Sjerp deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...