Gå til innhold

Ang. felles foreldreansvar, noen som kan hjelpe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gått fra hverandre og har felles foreldreansvar.. lillegutt bor hos meg og er hos sin pappa onsdager og annen hver helg.. jeg lurer på når han er syk osv, og må ha medisiner, skal vi dele på dette? hvordan er det... jeg holder jo klær, vogn og det som han trenger men ved sykdom osv er jeg litt usikker..

Han har vært veldig mye syk de 2 første leveårene, masse medisiner, sykehus og lege.. dette er noe jeg har måttet ta alene. Synes det er litt dumt at han ikke kunne hjulpet litt på det med lege osv.. jeg må jo ta veldig mye fri fra jobb.. men han sier at han ikke har krav på disse sykt barn dagene lenger og han får ikke lønn, men mine 20 dager har jo vært brukt opp innen vi kommer til mars. og da må jeg ta fri uten lønn resten av året..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke forpliktet til noe, rent sånn juridisk.

Om barnet har kronisk sykdom kan du få utvidet antall dager med omsorgspenger. Du kan også velge å overføre noen av disse dagene til far, om dere blir enige om det.

Skrevet

Stemmer det at han ikke har rett på fri når du har hovedomsorgen.

Men siden gutten din er ofte syk, inn og ut av sykehus osv, så kan det være du har rett på utvidet egenmelding. Dvs at du kan ha rett på 30 dager. Men det kommer ann på sykdomstilstanden osv. Dette må du søke om.

Medisiner er det den med hovedomsorgen som skal betale for. Men hvis gutten din har behov for visse medisiner over tid så får du disse dekket. Så da skal du ikke ha noen utgift på disse medisinene. Men da må han ha behov for de i 3 mnd eller mer.

Skrevet

Takk for info jenter :o)

Skrevet

Bare en ting ekstra itillegg til det du allerede har fått beskjed om.

Det er du som har krav på alle sykt barn dagene fordi at barnet har fast bosted hos deg, MEN du kan fritt overføre inntil halvparten av dagene til faren om dere er enige om det.

Dette er også en regel som er gjeldende om man har samboer man har bodd sammen med i mer enn 12mnd. Jeg har akkurat fått overført 8 av mine 20syktbarn dager til min samboer som ikke er barnas far. Man sender ganske enkelt et brev til NAV fovaltning og skriver hvor mange dager hver skal ha og har med personnummer på alle (i ditt tilfelde deg, faren og barnet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...