Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller første menstruasjon etter p-pilleslutt!!! (sluttet helt i starten av januar).

Ventet mensen onsdag forrige uke (ifølge den "syklusen" jeg hadde da jeg gikk på pillen), men den kom ikke, så jeg trodde jeg var så heldig å ha blitt gravid. 3 negative graviditetstester:/

Mistet utfloden helt etter pilleslutt, og mistenkte sterkt at det kom til å gå månedsvis før de kom ut av systemet og kroppen kom i syklus igjen.

MEN, så begynte det å komme litt brunaktig tynt igår, og nå er det såpass med blod (Sorry details), at det er jo bare nødt å være menstruasjon som har kommet.

Til tross for at jeg ikke er gravid enda, så er vel dette et bra tegn, er det ikke??!?!?!

For at mensen skal komme, så må man vel ha hatt eggløsning? og såfall, så betyr jo dette iallfall at eggløsning har kommet tilbake etter pilleslutt? og det er vel et bra tegn, eller..?? (håper).

Tenker egentlig tatt i betraktning at det er flere av dere her inne som skriver at dere gikk månedsvis, årevis før dere fikk mensen tilbake.

Så, har jeg lov å tenke positivt nå fremover? ^__^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Da jeg sluttet på pillen hadde jeg to-tre sykluser på 32-33 dager. Ingen eggløsning. Så ble syklusene rundt 45-47 dager..heller ingen eggløsning. Også ble det bare værre. Sleit i 16 mndr etter slutten.

For min del så skjønte jeg noe var galt da jeg ikke blødde like mye som jeg gjorde før p-pillene (men det var likevel "lovlig" mengde til å ta feil av) og hadde heller lite av menssmerter (som jeg har haugesvis av når jeg ikke bruker prev.) Og fikk aldri ømme pupper, som jeg alltid gjør ved normale sykluser.

Så nei, desverre, man kan ha mensen selv om man ikke har eggløsning.

Du må følge med på evt. el-slim, ta el-tester eller tempe, også sjekke med når du får mensen. Om det går ca to uker etter positiv el-test eller el-slim når mensen kommer, så er du rimelig sikker. De sier også at hvis man har regelmessig syklus under 35 dager, så er man nesten garantert eggløsning.

Den syklusen man har på pillene, er ikke noe bra referanse, egentlig, siden den er direkte styrt av piller og pillefrie perioder.

De færreste får så mye problemer som jeg fikk etter pilleslutten, altså :) Så du må ikke få panikk ;) Tenk at neste 3 mndr. skal du kartlegge sykluser. Blir du gravid i mellomtiden er jo bare det supert, men mens du venter, notér ned utflod, sykluslengde og evt. andre hint kroppen gir fra seg :) Evt. start og tempe. Temping er like sikkert når det kommer til å påvise eggløsning, som blodprøver er! :)

(Står om temping: http://www.pernille.info eller http://www.fertilityfriend.com )

Finner du ikke eggløsning tar du 3 mndr til og ser.

Men lykke til, uansett!! Skal se på det at neste syklus går som ei klokke! Men igjen, ikke få panikk om du trenger et par måneder altså!

Det er heeeelt normalt og er egentlig bare værtst for tålmodigheten vår

:)

Og du må bare tenke positivt! Bare ikke ha det for travelt :)

Klem fra

Skrevet

ååååååå, tusen takk for svar!!

og takk for at du er ærlig!

herregud, det er jo egentlig ganske flaut at jeg ikke visste det der du sa om at selv om man får mensen, så betyr ikke det at man må ha hatt eggløsning..

trodde helt ærlig at en strengt tatt måtte ha hatt eggløsning når en får mensen?

før jeg startet på p-pillen (for 5 år siden), så hadde jeg så ubeskrivelig syke sykluser, at jeg gikk og blødde en hel mnd av gangen. stoppet i hytt og pine, også mensen, igjen, for det aller meste av den tiden jeg kan huske faktisk. dette grunnet et stort myom (muskelknute) som jeg har som sitter i livmorsveggen. med andre ord, en svært ikke-regelmessig-syklus.

så hvis dette kommer tilbake nå, hva gjør jeg da? ja, herregud; hva GJØR jeg da?! :/

kanskje bare ta el-test i perioder med èn gang etter jeg har hatt mensen? (siden den mest sannsynlig kommer raskt tilbake).

Skrevet

og forresten, når du regner syklus, regner du antall dager fra første dag i menstruasjon, fram til første dag i neste menstruasjon??

Skrevet

Du? Hvis du har en sånn muskelknute, så hadde jeg sett det an kanskje en måned til eller to, og hvis det ikke ble noe "system" på det, dratt rett til gyn. Bare med tanke på at HVIS det skulle bli et problem, så er du raskt på saken og under oppfølging hele veien. Dumt og surre i ett år og to, for sååå og dra til legen.. Spesielt når det er noe du vet du har. :)

Kan ikke noe om akkurat dét, men. Det kan du nok sjøl :P

Syklusens dag 1 er alltid første blødningsdag. Så siste dag i forrige syklus, blir da siste blødningsfrie dag før mensen...hvis du skjønner. Hehe...seint på natta dette. Klarer ikke tenke for mye da..hehe.

Skrevet

Ja, jeg var hos legen i går, og hun sa jeg skulle komme tilbake til påske dersom ikke noe hadde skjedd frem til da.

Har også en fast gynekolog som jeg går til grunnet myomet, så jeg tenkte å la det gå en mnd og to nå og se, og hvis ikke det regulerer seg innen det, så går jeg til henne ja.

Men takk for tipset:) greit å ha i bakhodet at jeg er jo tross alt en "special needs-pasient" når jeg må lide av det helsikkens myomet, som har skapt så altfor mange problemer for meg.

Da må det nesten være lov å mase litt ekstra på legen, hehe ^_^

Fikk forresten mensen for fullt i går, med de samme syyyke menssmertene som jeg hadde fra før jeg begynte på p-pillene for 5 år siden. Fikk så mye som en halvtimes blund på øyet i natt fordi det kjentes ut som hele livmoren lå og forvrengte seg inni der.

Men lå der og smilte for meg selv, fordi jeg tenkte at dette må jo nesten være et tegn på at kroppen har kvittet seg med p-pillene innen relativt kjapp tid (litt over en mnd).

Får bare gå og håpe i god tro at jeg får el snart.

Skrevet

hmmm vet ikke om jeg heelt forstod hvordan man teller dager i syklus? :P

altså; starter FRA første dag med mensen, og teller dager helt fram til FØRSTE dag i neste mens?

Skrevet

Hei. Du har halvveis rett der. Du teller fra første dagen du har blødning til siste dagen før du får mens igjen. Slik som jeg hadde min første mens dag 14 jan og fikk igjen i dag. Altså teller jeg fra den 14 jan og fram til i går, som da er 28 dager. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...