Gå til innhold

Bekkenløsning..


MEWH

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan noe om bekkenløsning her? Hva symptomene er og hvor smertene sitter..Og om det er noe man kan gjøre for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertene kan sitte litt her og der. Sist hadde jeg bare bak i rumpa, på en måte. Denne gangen sitter det i tillegg i lysken, skambeinet og hoftene (om alt det er bekken i seg selv, har jeg ikke fått helt svar på).

 

Man kan ikke unngå det, for hvis man får det så er det pga hormonene. Bekken skal "løsne" mot slutten for å bli klart til fødsel, men ikke vondt og gangproblemer for alle. Men man kan unngår å gjøre det verre, og forebygge så godt man kan. Det gjør man med å unngå å overbelaste bekken. Gjør noe vondt i bekken, så ikke push det! Er det vondt å gå, så gå heller kortere. Det å løfte tungt er ikke bra. Unngå å sitte med beina i kryss, gå med små skritt, og gå ut/inn i bil med samlede ben.

 

Om natta kan en pute under rumpa være godt hvis du sover på ryggen. Sover du på siden, kan en pute mellom beina avlaste.

 

Det kan være bekkenløsning, eller låsning. Ved det siste kan kiropraktor gjøre underverker, visst nok. Men uansett ville jeg tatt en tur til legen og ¨fått henvisning til fysioterapaut. Da kan du også få øvelser som kan styrke området rundt bekken og hjelpe på med stabiliteten. Det er også viktig å ikke være så i ro at du stivner til, så det er også greit å vite hvordan du kan bevege bekken riktig.

 

Hmmm, det var det jeg kom på i farta. Men viktig å ikke pushe det -lytt til og ta hensyn til smerten! Det blir bare verre hvis en ikke tar det rolig med bekkenløsning.. :o(

 

Det var det jeg kom på i farta. Hvis det er dette du kjenner på, så håper jeg du får god hjelp og unngår at det blir ille! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk "Gulda".

 

Jeg begynte nemlig å kjenne det veldig i høyre hofte og "rompeballe"! Greier lissom ikke å legge vekten over på den siden, men det kommer å går veldig..Reise seg etter å sittet, ligget og sittet på do har vært en plage til tider. Konfronterte legen i dag, skulle bare følge med på det!

 

Dette er jo første svangerskapet, så det er ikke så lett å vite alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som slik jeg hadde det sist, utenom hoften, da. Ser jeg skrev i stad at man gjøre noe å unngå at det blir verre, men ble litt feil -blir som regel verre selv om man er forsiktig. Men jo mer man kan unngå det som gjør at det blir vondt, jo bedre.

 

For meg var det heller ikke vondt hele tiden sist i begynnelsen. Men holdt meg i jobb lenge, og ble bare verre og verre og var vondt hele tiden etterhvert. Det å reise seg eller skifte stilling i senga var en stort prosjekt.

 

Denne gangen kjente jeg det i bekken fra første stund, men ble også sykemeldt raskt pga masse blødninger. Så vært heldig og fått holdt det mer i sjakk. Jobbet så før legen fant ut at det var best å sykemelde. 2-3 timer på jobb gjorde at jeg slet med å gå få meter. Men nå som jeg tar det masse med ro har jeg mange gode dager, og det er en annen verden!

 

Så tipset er virkelig å lytte til kroppen! Fysio sier også det at bekkenplager er den eneste plagen hun råder folk til å sykemelde seg mest mulig med, fordi belastning gjør det bare så mye verre.

 

Nå sier ikke jeg at du bør få sykemelding med en gang, for kjenner hverken smertene dine, jobben eller muligheten for tilrettelegging. Men poenget er bare: vær snill med deg selv og unngå det som forverrer plagene mest mulig!

 

Skulle bare svare kort, men klarte visst ikke det.. ;o)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...