Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Lille skal døpes om en mnd, og er ennå usikker på hvor vi skal ha selskapet. Vi har sjekket ut noen klubbhus i nærheten, men føler at det blir litt stort for 20 mennesker... Så er saken at vi har hus med plass nok, men jeg ser for meg endel stress med bord, stoler, tallerkener/bestikk og hele pakka. Noen som har hatt dåpen hjemme som har gode tips til løsninger? Ville dere hatt dåpen hjemme om dere kunne valgt på nytt?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 V i hadde dåpsselskapet hjemme, vi var 13 til bords. Vi hadde nok hatt det hjemme om vi var 20 stk også. Er veldig greit å ha det hjemme. Vi serverte middag, kaker til dessert. Funka fint, og mye mer personlig enn å ha et lokale. Var ikke så mye stress med servise og bestikk da vi har nok til å ha det. Vi satte opp et ekstra bord så vi hadde et langbord til alle, men kunne fint ha hatt oppdelt i flere bord. Vi også har god plass.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Vi hadde det hjemme med 15 til bords, pluss to babyer. Det gikk fint og jeg hadde nok valgt det igjen. Vi hadde buffet på kjøkkenbenken, stor sett koldtbord + litt varme ting som karbonader og råstekte potetbåter. Og selvfølgelig kaffe og kaker etterpå. En veldig koselig dag.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 hei,. vi har hatt det to ganger. dåpen til begge ungene.. vi var i dåp 1 30 stykker,. i dåp 2 var vi 23. vi bor i en liten leilighet på 63kvadrat. trangt ja men utrolig koselig. vi hadde lang bord begge gangene. jeg,min mann, og fadderne satt ved eget bord da det ikke var plass til lengre bord. vi satt da nærme kjøkkne og hadde mulighet til å gå frem og tilbake der. vi har en del små og store personer i familien så vi plaserte litt anhver så det ble bedre plass. vi hadde koltbord og kaker.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Vi hadde selskapet ute i hagen hos mine besteforeldre i beg. av september og krysset fingre og tær for fint vær.. Det var over 60 gjester, så var mye mas med talerkner og bestikk etc ettersom at vi valgte å ikke bruke papp/plast.. Om dere har plass til 20 stk inne så tror jeg nok det skal gå helt greit Lag kaker og mat som kan varmes opp på dagen så slipper du stress rundt maten på selve dagen, og så lærte vi at det kan være godt å ha en serveringshjelp så gjestene slipper å ta oppvasken (min stakkars tante gjorde mesteparten :S ).. MEN siden det "bare" er 20 stk, så trenger det jo ikke bli noe problem.. Litt verre med 60, så når minsten skal døpes i sommer skal vi ha med serveringshjelp for å si det sånn..! Vet ikke om så mange gode tips annet enn at dere bør gjøre klart så mye som mulig av mat, drikke og kaker dagen før slik at dere kan nyte dagen når den kommer. Og så synes i hvertfall jeg det er ekstra koslig å feire slike dager hjemme.. Det blir liksom ett hakk mer personlig? (mulig jeg vil anbefale dere å hyre inn en eller to som kan hjelpe til litt med servering uansett.. Du har ikke en venninne eller en lillesøsters venninne eller noe som kan stille opp litt?) Da får dere enda mer pause til å fokusere på gjester og dåpsbarn på selve dagen
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Vi hadde det også hjemme. Var 15 stk, og det gikk kjempebra. Fikk plass til alle rundt samme bord, men hadde bare delt inn i 2 bord hvis vi hadde vært flere. Serverte tapas og kaker etterpå. Ferdiglaget all maten dagen før, så kun oppvarming etter kirken. Eneste tips som alltid ved selskaper, sørg for at oppvask maskinen er tom, så ordner det seg så fint med tallerkner/bestikk... Kake opprydning etter gjestene har dratt hjem... Eneste jeg skal huske fremover er å ordne noe form for underholdning for barna, ble litt mye bråk av fotballspilling innendørs...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Takk for svar alle sammen! Ser at det har gått veldig bra for dere, så ble litt mer positiv til å ha det hjemme nå. Tror ikke vi har nok bestikk osv, men mangler ikke mer enn at min kjære mor sikkert har til å fylle på resten. Om ikke alt er likt så er det jo ingen krise. (Vet jeg er litt autist:p) Eneste jeg er usikker på er om vi skal flytte litt på sofaen så vi kan ha langbord i stua (spisestua står på kjøkkenet, har stort kjøkken men ikke stort nok til 20). Er vel egentlig ikke annet alternativ som jeg kommer på. Hadde vært lettere om sommeren gitt, men mars er ikke sååå varm:p HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 Jeg trodde det var mest vanlig å ha slike selskaper hjemme jeg. Vi har hat både dåp og konfirmasjon, samt større fødselsdagsselskaper (70 årslag for min far med 40 gjester for eksempel) hjemme. Hvert år har vi juleselskap med 20-30 gjester og omtrent like mange kommer 17.mai. Det er ikke så mye stress. Hadde ikke nølt med å ha dåpene hjemme omigjen. Vi har kjøpt mange (30-40) glass og talerkner av billigste nøytrale type på IKEA. Blir vi flere suplerer vi med det vi ellers har og låner litt. Vi har 4, hvite, like, relativt billige duker ("teflonduker" som ikke trenger stryking). Vi varierer bare servieter, lys, blomster og annen pynt ut fra hvilken anledning det er. Når det gjelder bord bruker vi det vi har til vanlig pluss at vi har to sammenleggbare bukker med løs bordplate. Det tar nesten ingen plass når det ikke er i bruk. Vi bruker også hagebordet som er lett å flytte på, men da har vi en voksduk under den hvite duken for at glass ol skal stå støtt. Stoler bruker vi det vi har til vanlig + at vi har noen klappstoler på loftet som taes frem. Trenger vi fler låner vi av venner og fammilie. Ellers er det viktig å sørge for at kjøkkenet er tømt for rot og nips før selskapet begynner. Der trenger man god plass til å sette fra seg fat, glass, brukte talerkner, kaker, kaffetraktere osv. (Lån gjerne en trakter eller to ekstra om dere drikker mye kaffe og sjekk på forhånd at sikkringene tåler den ekstra belastningen. Det er også lurt å ha tenkt gjennom hvor man gjør av yttertøy og helst ha en god del ledige kleshengere. Vær enige om hvem som gjør hva i forhold til matlaging, borddekking, kaffekoking osv. Sett gjerne gjestene i arbeid om dere ligger litt "bak sjema" når de første kommer. De siste forberedelsene tar bestandig lengre tid enn man tror ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 Vi har hatt fire barnedåper hjemme og det går helt fint. Ene gangen lånte vi bestikk og tallerkner i kantina på jobben til mannen, andre gangene sørget vi for nok selv. Har kjøpt inn noen billige hvite middagstallerkner til 10 kr stk (tror det var på Sparkjøp, men mulig Nille, Europris, Smartclub osv har noe av det samme). Veldig greit å ha 20 ekstra tallerkner på lur.. Har servert middag og hatt kaffe og kaker som dessert.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Vi hadde det hjemme begge gangene, og det ville jeg gjort igjen. Vi ordnet alt klart kvelden før, med pådekking og pynting, bestilte mat (snitter ene gangen og koldtbord andre gangen) og hadde alt klart. Gikk helt strålende det, syns ikke det var så mye mer stress enn en familiebesøk når ungene har bursdag for å si det sånn;-) Vi var 17 stykker (inkl. dåpsbarnet)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 Vi hadde selskapet hjemme. Det gikk helt fint - jeg var ganske syk, men med litt hjelp fra foreldre og bestilt mat så gikk det så fint at!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå