Gå til innhold

Lokalt vs sentral sykehus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere valgt og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valgt til hva da?

Jeg er FOR lokalsykehus, og det er jo klart at dersom man ikke benytter seg av de tilbudene de har vil jo tilbudene forsvinne. Vårt lokalsykehus bygges sakte og sikkert ned, eller - det er ikke sikkert, det er faktisk helt tåpelig. Fortsatt har vi fødeavdeling, og den er flott, men hvis det blir som foretaksdirektøren vil, kommer denne snart bare til å være fødestue - og hva blir det neste da?

Skrevet

Fødte på lokalt sykehus sist. Og hadde en kjempefin opplevelse. Følte meg godt ivaretatt under fødselen til tross for småkomplikasjoner. Rolige forhold på barsel. Hadde rom og bad for meg selv, og var forsåvidt alene på avdelingen mesteparten av tiden jeg var der. Alle hadde god tid til meg om det var noe, og var hyggelige og greie både natt og dag.

Denne gangen skal jeg føde ved KK i Bergen, og jeg gruer meg. Ikke til fødselen, men til hvordan jeg blir mottatt og behandlet under fødsel og opphold. Hører så forskjellig, så greier ikke helt å være positivt innstilt.

Skrevet

Jeg ville valgt lokalsykehus for mer rutine ting, som enkel medisinsk behandling og selvfølgelig akuttbehandling. Fødeavdelinger bør finnes innen for rimelig nærhet, men mange av landets fødestuer kunne nok blitt lagt ned. Hva gjør man hvis man trenger akutt keisersnitt, men man ikke har leger som kan gjennomføre det?

Det er viktig å få en tung ekspertise innen forskjellige felt, derfor mener jeg at spesialfelt bør være sentralisert. Jeg er glad for at jeg hadde en operasjon (akutt) på Ullevål av nakken, utført av en dyktig neurokirurg og et stort team med god kompetanse, framfor å bli operert på et sentralsykehus hvor man har mindre erfaring med sånn type operasjon.

Det er bra at vi har en utmerket brannskadeavdeling på Haukeland, framfor mange halvgode alternativer plassert rundt om i landet. Når det kommer til spesialfelt, er det for dyrt å ha god kompetanse spredt utover hele landet.

Videre ville jeg at mine barn skal ha muligheten til å fjerne mandler på et sykehus der hvor den type operasjon er rutine, framfor på et sykehus der man opererer bort mandler en gang eller to i måneden.

Ja til enkle ting og akutt behandling lokalt (så fremt den ikke er så avansert at muligheten for å overleve er større sentralt). Ja til spesialfelt sentralt.

Skrevet

Jeg bor relativt sentralt. I byen bor det 30.000 mennesker, med ganske mange mennesker i nærliggende kommuner (100.000 totalt). Vårt sykehus har ikke fødetilbud. Vi må til en annen by i fylket for å føde. Men en gedigen kommune med bare 5.000 innbyggere og nesten folketomme nabokommuner (10.000 totalt)... Ja, de har fødestue. Det høres ut som bra bruk av ressurser.

Skrevet

Alle fortjener å bli godt mottatt, men det er ikke økonomisk at alle fødende skal få eget rom og bad. Da får man heller betale for å ligge på pasienthotellet. Det er bedre å bruke mer midler på behandling av syke mennesker, enn luksus for kravstore fødende.

Skrevet

Sentralsykehus. Bredere og bedre kompetanse innnen flere felt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...