Gå til innhold

Dine meninger om kosthold,vekt og trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting, er det ingen her som har klart å gå ned i vekt uten å legge helt om på kostholdet?

F.eks bare ved å kutte ut godteri og brus?

Jeg har en egen mening om at man kan spise det meste man vil når det kommer til mat, men alt med måte såklart..

Og har en grei tro på at jeg kommer til å gå ned i vekt ved at jeg har kutta ut brus og godteri. (mulig det blir motbevist, men det finner man ut, hehe).

Må vel legge til at jeg er helt avhengig av godteri og det har blitt til tider myyye siste årene, og nesten hver dag.

Når det kommer til mat, så trener jeg meg på å spise oftere og mindre osv, men spiser ennå det jeg føler for å spise. Teller ikke kalorier eller unngår diverse ting.

Og så har jeg begynt å trene, etter å ha vært ganske lat siste året.

Har tilogmed merket det på vekten og føler meg i bedre form.

Så hva er deres tanker rundt alt det slankehysteriet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke hvorfor folk er hysteriske,.

har aldri brydd meg veldig om dette med å spise bare sunt eller slike ting,.

jeg spiser variert mat, allså både sunn og usunn. jeg trener litt.

prøver å ikke spise for mye godis. men fungerer ikke helt,.

men for meg er det bare å trene litt så går jeg ned i vekt,. trenger ikke kutte på mat eller slikt,.

jeg spiser det jeg vil ha, og hvor mye ejg vil ha,. men det blir skjelden alt for mye.

tror ikke det er bra og være over hysterisk for å spise sunt og tenke på kalorier hele tiden.

Skrevet

Selv om jeg har gått på xtravaganza (sats sitt slankeprogram) har jeg ikke troa på sånn "quick fix" slankekurer. Jeg gikk ned nesten 20 kg og tror jeg hadde klart å holde vekta nede (har hatt stabil vekt i sikkert 5 år, var bare alt for tung) om jeg ikke hadde blitt gravid før jeg var ferdig.

Gikk 2 mnd på shake, gikk ned 15 kg, og 4-5 mnd etter det holdt jeg vekta ved å spise mye salat, kylling, knekkebrød med magert pålegg osv, såkalt lavkarbo mat.

Men mener at den beste måten for kroppen sin del er å trene samtidig som man spiser mindre og sunnere mat enn før. Det er bare fordeler ved å trene, uansett alder! Muskler trenger man til alt, man får bedre blodsirkulasjon, mer muskler = høyere forbrenning.

Skrevet

Et normalt sunt kosthold og trening/bevegelse daglig (helst trene seg varm minst 3 ganger i uka) holder for de aller fleste.

Å lage seg et kosthold som ikke passer for "normalen" av det du får servert rundt omkring, er bare å lage problemer for seg selv og vil ikke holde på lang sikt.

Og generelt vedr. godis osv - for mye av det gode er nå en gang for mye av det gode....

Skrevet

Jeg spiser ikke godteri, drikker ikke brus, spiser sundt og trener....

MEN jeg går ikke ned i vekt. Så jeg tenker at jeg da må spise noen store måltider, men jeg gjør jo ikke det heller.

For meg fungere alt eller ingenting under slankeperioder. Jeg har tidligere slanket meg 18kg ved å gå på streng diett (milkshake). Og er nå i runde 3 ved å ta av de siste 13kg (har tatt av 3kg denne uken). Passer ikke for alle - men passer for meg. Jeg tar av og legger ikke på meg igjen. Så kan alle rundt meg kutte ut sjokolade og gå ned i vekt på den måten. Jeg klarer bare ikke å gjøre det på den måten.

Så man finner mange meninger der ute. Du må gjøre det du synst er best for deg og din kropp.

Et tips på veien; Kromtabeletter hjelper godt på søtsug!

Lykke til!

Skrevet

Trening er jeg med på, uansett om det er for å slanke seg eller for å holde seg i form.. så det er greit nok (så lenge ikke folk tar helt av, er ikke bra det heller.)

Men det med maten har jeg ikke tro på..

Joda, man burde være sunn og ikke trykke i seg junkfood hele tiden.. Men for min del, så vil jeg heller beholde mine kg for mye, enn å leve på mat jeg egentlig ikke vil ha/liker, bare for å holde vekta nede, hehe.

Og jeg vet også at folk sier at man blir vant til den nye livsstilen og det nye kostholdet, men nei takk.. jeg vil spise variert og det jeg har lyst på, selv om det kan bli en dag eller to med pølser eller burger :P

Virker bare som at "alle" som slanker seg, nesten sulter seg for å spise lite, aldri koser seg med maten og alt bare er slit.

Og om det hadde vært eneste måte å gå ned i vekt på, så får jeg heller (somsagt) beholde mine "kjære" kilo, hehe

Skrevet

Hvorfor trenger du ha stadige runder med slanking hvis du tar av og ikke legger på deg igjen???

Skrevet

Takk for svar dere :)

Såklart, alle er forskjellig og det som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for noen andre.

Blir bare så oppgitt (og faktisk lite motiverende) når hver gang man skal finne måter å slanke seg på, så dukker det opp dietter og strenge regler.

Klart man må jobbe litt for det for å gå ned i vekt (noe jeg vil påstå jeg gjør under treningsprogrammet mitt), men jeg har tenkt å nyte livet litt også, ikke sulte meg i hjel eller bli i dårlig humør fordi jeg ikke får spist skikkelig møkkmat en gang iblant, hehe.

Hadde bare vært fint å høre at andre faktisk holder seg i form ved å spise "normalt" og ved trening, og det virker jo som om det faktisk er noen av det og ;)

Nå er jeg ganske "heldig" oppi alt, og det er at uansett hvor mye jeg spiser (av både mat og godteri), så går jeg ikke mer opp i vekt hvertfall.. den har liksom stått bom stille i ganske lang tid..

Men det fikk meg til å lure på en annen ting..

Kan det med at vekten ha stoppet opp, være at kroppen min på en måte har "vent" seg til alt godteriet og mitt kosthold?

Mulig jeg er heeelt ute på viddene nå, men lurer fælt på hva som gjør det. Kan vel legge til at jeg veier ca 9 kg mer enn jeg "bør".

Skrevet

Fordi jeg skal ta av en visst antall kilo og gjør det i etapper.

Det er ikke de samme kiloene jeg tar av:)

Har tatt av 18kg og har nå ca 9 kilo igjen.

Veide 88kg - veier nå 69kg - og skal ned til 60kg.

Skrevet

Tja, kommer an på hva du mener med slankehysteri? Jeg spiser ketogent og liker det. Etter svangerskapsdiabetes så var det ingen andre kosthold som fungerte. Jeg ble bare feitere og feitere på tross av såkalt sunt kosthold og trening.

Nå har jeg mistet over 20kg og spiser hovedsaklig ketogent fordi det føles fantastisk. Jeg har ikke lyst på godteri, jeg spiser masse grønnsaker og kjøtt, fisk og fugl. Og jeg er mett. Jeg har ikke sultet meg et øyeblikk, har masse energi og liker maten jeg spiser.

Jeg tror folk må finne en livsstil som passer dem, om man trives med godteri og usunn mat innimellom så er vel det greit?

Skrevet

Jeg har alltid vært overvektig. Snop og slike ting spiser jeg bare til fest, og trene har jeg alltid gjort. Men dessverre hjelper ikke dette på vekta mi. For meg er det kun å være nazi på kosthold som har effekt, og da er jeg fremdeles overvektig. Lavkalori alla Grethe roede gjør meg ikke tynn, men streng lavkarbo holder vekta mi noenlunde nede.

Jeg har mye muskler, god kondis og er sprek. Men dessverre sitter det et godt fettlag utenpå, og dette gjør at mange antar jeg har for vane å ligge på sofaen og spise godteri. Mannen min kan bare trene litt ekstra så kan han spise akkurat det han vil av godsaker. Broren min kan spise akkurat hva han vil og sitte på ræve uten å gå opp i vekt. Venninna mi blir tynn hver gang hun dropper chips, godteri og junkmat i ukedagene. Vi er forskjellige.

Skrevet

Jeg var litt smålubben frem til i fjor sommer, sånn etter å ha født fire barn. Dvs like under 80 kg fordelt på 172,5 cm. Jeg klarte å gå ned litt med å bare kutte ut snop. Brus drikker jeg ikke. Og tenkte som deg, at alt med måte. Men det stoppet liksom rett under 80 kr. Enda jeg turer og alt og var i mye aktivitet. Til slutt krøp jeg til korset og logget meg inn på vektklubben.no (den er gratis) og begynte å veie maten for en periode, sånn bare for å se. Og jeg skal love deg at jeg fikk sjokk.

Det er jo så mye man egentlig vet, men som man ikke tenker godt nok over. Ta f.eks at man kjøper en pose med småboller. Ungene får, alle får, du tar likesågodt en selv. Joda, litt sukker og smør i, men so liksom? SÅ ille er det jo ikke med bare en bolle. Eller en liten is. Eller bare en vaffelplate i besøket. Eller pizza, den er jo hjemmelaget og har mye sunt på seg. Men tro meg , det er MYE kcal i dette, og i veldig grove trekk kan man si at det var ikke rart vekten min ikke gikk mer ned når jeg rent matematisk fikk i meg like mye/mer kcal enn jeg forbrente. Så jeg brukte et par mnd og lærte meg litt mer om dette, og vekten raste nedover når jeg la meg på ca 700 kcal under det jeg forbrenner på en dag. Etterhvert telte jeg ikke kcal lenger, det er ikke nødvendig, for nå vet jeg sånn ca hvor mye jeg bør spise på en dag.

Jeg siser snop, og pizza, og is og boller og vafler. Men jeg vet hvor mye jeg kan spise, og prøver å spise det sjeldent nok og regulere det etter resten av dagens inntak. Jeg veier ca 65 kg nå og har lagt og vippet rundt her siden november, så vil si jeg har funnet ut av det for min del.

Så jeg tror at man selvsagt kan gå ned en del i vekt ved å kun kutte snop og brus, men at man gjerne kommer til et punkt der dette ikke lenger er nok, og man må bli bevisst rundt hele kostholdet sitt. Om du en dag f.eks spiser 2 skriver med ost til frokost + en frukt, 2 skiver med leverpostei til lunsj + 1-2 frukt, ca 1 potet, grønnsaker og en god dæsj med fiskegrateng til middag, og så f.eks en skål med havregryn og melk til kvelds... ja, da har man faktisk fått i seg mer enn nok kcal på en dag (altså for mye) selv om dette høres veldig fornuftig og sunt ut. Så å skape en bevissthet rundt dette kan være greit :-) Og trening hjelper så klart på!

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke aner hva ketogent er, hehe.. men jeg var ikke ute etter å rakke ned på folk som faktisk går på dietter eller noe sånt.

Bare lite motiverende for MEG at det virker som at det er eneste løsning for å bli slank.

Så når alt kommer til alt, var jeg bare ute etter å høre om noen andre hadde gått ned i vekt bare ved å kutte ut godteri og begynne å trene, uten å endre kosthold noe særlig.

Flott at du har funnet en måte som funker for deg og som du trives med :)

Skrevet

Ketogent betyr at jeg spiser så lite karbohydrater at kroppen forbrenner fett veldig effektivt, kroppen er i en tilstand som heter ketose. Jeg tror helt fint man kan gå ned i vekt ved å kutte godterier og brus OM man generelt tåler de fleste matvarer godt.

Skrevet

Takk for langt svar :)

Har også gått opp i vekt etter to ganske tette barn, og en stund etter sistemann var vekten på 80.. nå har jeg kommet meg ned til 77, og det uten å kutte ut godteri, så blir spennende å se om jeg merker noe forskjell nå som jeg gjør forandringer og følger strenge treningsprogram.

Har også meldt meg inn på vektklubben nå nylig, men synes det er vanskelig å føre opp alt (alt skal jo måles i gram osv), kompliserte greier for meg, hehe.. og det fører nok bare til at jeg blir for fokusert på det med kalorier og det vil jeg ikke.. men klart, litt oversikt er jeg enig med deg at man bør ha :)

Jeg får vel starte i det "små".. kutte ut godterier og fokus på treningen, så får man se hvor langt ned jeg kommer ;-)

Skrevet

Jeg begynte å telle kalorier og være veldig obs på å spise sunt etter barn nr to og etter å ha lest her inne at det var veien å gå for å klare å ta av de ønskede kg. Det gikk helt galt, og jeg endte opp med en spiseforstyrrelse. Ble helt besatt av antall kalorier jeg fikk i meg i forhold til hva jeg forbrente, og at alt jeg spiste skulle være sunt og bra for meg. Trente hver eneste dag og spiste mindre og mindre. Ble et kick å se vekten krype nedover og nedover. Ble til slutt radmager og sliter med dette enda. Er på bedringens vei, men tanker om mat, kalorier og forbrenning kverner rundt i hodet mitt stort sett hele tiden. Det er fryktelig slitsomt å gå rundt med konstant dårlig samvittighet hver gang jeg spiser mer enn jeg "burde". Jeg er fremdeles undervektig og få hele tiden høre at jeg ikke burde tenke sånn, og at jeg kan unne meg hva som helst, men det er ikke så enkelt desverre. Jobber med meg selv hele tiden og håper jeg klarer å få et normalt forhold til mat og kropp igjen snart. ha i bakholdet at en enkel "slankekur" kan få fæle følger selv om man selv tror at man er sterkere enn som så.

Skrevet

Trist å høre, men jeg vet akkurat hvordan det er.

Har selv hatt spiseforstyrrelse for noen år siden, bare at jeg hadde bulimi.

Så det er derfor jeg skrev lenger opp at det ikke er bra for meg å telle kalorier hele tiden, da jeg lett kan bli for fokusert på det.

Jeg er "frisk", men vet at en spiseforstyrrelse lett kan komme tilbake.

Og det er også en grunn til at jeg ikke hiver meg på en diett.

Vil prøve å gå ned på en bra måte, selv om det kan ta tid og ha ett normalt forhold til mat, hvor jeg til tider kan spise usunt og ikke tenke for mye på hva jeg spiser.

Høres kanskje umulig ut for noen, men jeg skal nok klare det på min måte ;)

Klem til deg 14.03

HI

Skrevet

Hvordan kom du deg ut av bulimien, hi? Selv om min spiseforstyrrelse arter seg annerledes, er det jo i hodet det hele sitter, men kanskje det er andre tanker som ligger bak bulimi enn anoreksia?

Skjønner godt at du vil være forsiktig da, ja. Det kommer nok alltid til å være en viss fare for tilbakefall for oss som har slitt med (og fremdeles sliter med) en spiseforstyrrelse. Savner å kunne nyte et måltid uten å sitte å tenke på hvor mye jeg har spist og tenke at "nå må jeg gi meg" selv om jeg ikke er mett.

Håper du finner ut av det, hi, og klarer å finne et sunt og godt kosthold som passer deg.

Klem tilbake fra 14.03:)

Skrevet

Hvis du titter innom i kveld, så kan jeg prøve å få svart deg da.. kan ta litt mer tid enn jeg har akkurat nå, hehe.

HI

Skrevet

Det du beskriver er vel omtrent det opplegget Grete Rode har. Fungerer helt fint det. Jeg har spist helt vanlig mat, men mindre porsjoner og kuttet alt godteri, snop og kaker utenom på lørdasger og store dager. Ellers har jeg gjort små endringer på kostholdet.

Trener mer enn tidligere gikk ned nesten 10 kg. Der har jeg holdt meg nå snart et år.

Skrevet

Hei HI

jeg ammer mitt første barn, han er snart 6 mnd, og jeg er så godt som nede i startvekta før fødsel igjen. jeg spiser myyye dritt i løpet av en dag. er seriøst hekta på sukker :( jeg er heelt sikker på at dersom jeg klarer å kutte snopet og brusen (og kakene) så vi jeg gå ned i vekt. er kanskje lettere fordi jeg ammer.

jeg tror du har rett:) prøv å kutte ut snop så skal du se kiloene stikker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...