Gå til innhold

Hva er galt med kjøttdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det helsemessig som gjør at mange er så neggative til kjøttdeigen? Det meste av kjøttdeig vi får nå er jo uten salt eller andre tilsettningsstoffer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi det er ganske så fett og er kvernet av det dårligste kjøttet på kua, restene liksom. Karbonadedeig er å foretrekke for helsas skyld.

Skrevet

Fettet i rødt kjøtt er ikke spesielt sunt, det er det eneste negative jeg kommer på :)

Skrevet

Hadde du sett kjøttet før det ble kvernet hadde du skjønt hvorfor.

Skrevet

Kjøttdeig er helt utmerket. Ikke bry deg om "helse"fanatikerne.

Skrevet

??? jeg har sett det og skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Skrevet

Men fettinnholdet er jo ikke større enn på mange andre stykker fra dyrene. Du har jo også kjøttdeig av kylling og gris for eksempel. Det er ikke spessielt fett heller. Det blir jo tross alt for dumt å kaste 70% av kjøttet fra et dyr. Kjøtt hadde blitt temmelig dyrt om vi skulle alt opp oksen bare for indrefiletens skyld, sån for å sette det på spissen.

Skrevet

Fett fett fett.

jeg spiser selv masse kjøttdeig, men fettet er grunnen til at det står på fy-lista hos mange.

Skrevet

Hva er det det inneholder som er skadelig da? At noe ser uapppetittelig ut på et tidspunkt betyr ikke at det er helsemessig dårlig.

Skrevet

Kjøttdeig fra kylling og gris er derimot noe annet.

Ja det er mere fett på mangre andrer deler av dyret, men det kan man skjære bort etter tilbredning, det kan man ikke på kjøttdeigen.

Skrevet

Kjøttdeig Gilde

mengde: 100 gram

kalorier: 196 kcal

karbohydrater: 0.3 g

proteiner: 17 g

fett: 14 g

Kjøttdeig Coop

kalorier: 190 kcal

karbohydrater: 0 g

proteiner: 18 g

fett: 13 g

Familiedeig Gilde

kalorier: 231 kcal

fett: 18 g

Karbonadedeig Gilde

kalorier: 124 kcal

fett: 6 g

Kjøttdeig svin Gilde

kalorier: 158 kcal

proteiner: 19 g

fett: 9 g

Skrevet

Fettinnholdet i kjøttdeig ligger vel på omtrent det samme som entrekot. Kylling og svinekjøttdeig er mye magrere.

Skrevet

Én ting er fettinnholdet (som er lavere enn i de fleste typer ost), mye viktigere er sammensetningen av ulike fettstoffer (mettet/umettet). Fett i seg selv er ikke nødvendigvis skadelig. Noen fetttyper er til og med helsebringende.

Skrevet

Takk for liste. Ser ut som helt OK sunn mat alt sammen.

Skrevet

Sunn? Kjøttdeig er da langt ifra sunt.

Det er ca 10 % fett og 1% salt. I tillegg er det mye vann og du sitter igjen med utrolig lite kjøtt. Kjøttdeig max en gang i uka er helt ok, men sunt er det LANG ifra.

Skrevet

Tull. Kjøttdeig inneholder proteiner og andre viktige næringsstoffer. Fettinnholdet er lavere enn i mange andre produkter, f.eks. ost. Saltinnholdet bestemmer du selv, når du steker den.

Skrevet

Å hjelp, 9 % fett! Jeg tror jeg dør!

Skrevet

Mengden fett

Typen fett

Salt og vann i de deigene der det er tilsatt

Nei, 14 % fett er kanskje ikke så ille. Men det er jo ikke uvesentlig hva slags type fett man putter i seg da..

Skrevet

Men hva slaks fett er det da, i forhold til i annet kjøtt?

Vann skal du jobbe en stund for å overbevise meg om at er farlig og det meste av kjøttdeigen vi får her er uten salt.

Skrevet

Det er ulike typer fett, både mettet og umettet, og sammensetningen varierer alt etter om det er kjøttdeig fra svin, storfe eller kylling/kalkun, og blandingsforholdet mellom disse. På den annen side er ikke et fettinnhold på under 10% så mye å bekymre seg over. Man spiser ikke kjøttdeig oftere enn maks én gang i uka uansett. Til Taco er det f.eks. vanskelig å kutte ut en av de viktigste ingrediensene. Selv gir jeg etter hvert blaffen i sunnhetshysterikerne her inne. Skal vedde på at de kommer til å dø av kreft eller hjerteinfarkt før de blir 70 pga høyt stressnivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...