Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 når jeg leser tråder her på anonymforumet om hvor mye utgifter folk har. Så forteller noen familier at de har 80 000 i utgifter, og forklarer det med at de har høye boligkostnader, og "vi spiser dessuten lavkarbo og ren mat, det er dyrere enn annen mat!" Arrrgh, eter dere bare fjellvaktelegg og økologisk tapirbiff, eller? Hørt om okselever, torskerogn og chili con carne uten carne, dvs bønnechili? Null karbo, mye protein, og pisse billig. Men lavkarbo kan visst ikke kombineres med lavstatus. Får heller bruke 30 0000 på neshornhalesuppe og trøfler.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Jeg og mannen spiser lavkarbo og vi bruker bare rent kjøtt og skikkelige produkter i matlagingen. Vår månedsbudsjett på mat ligger på cirka 6000 kroner (inkl. hygieneartikler). Så det er absolutt mulig å bruke "vanlig" med penger når man går på lavkarbo. Bare vær flink å planlegge og bak en del selv.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 6000 høres mye ut. Vi er 5 i familien og bruker rundt 3000 på alt vi kjøper i daglig handelen hver måned.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Er dere 5 i familien og klarer dere med 3000 kr i mnd (dvs 100 kr gj,sn pr dag)på husholdiningsartikler og mat, tipper jeg at kostholdet deres er temmelig ensformig og inneholder lite frukt feks. Det vil si at hver av dere kun forbruker 20 kr dalig.. Vil påstå at det ikke er mulig!!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Vi er 5 i familien: Jeg handler på rema 1000 / kiwi. Spiser ikke veldig dyr mat, men våres frukt- og grøntbudsjett er på ca. 500 i uka, så åssen du får 3000 til å strekke til, skjønner ikke jeg. Da skulle jeg hatt 1000 kr. som skal rekke til fisk, kjøtt, brød, knekkebrød, pålegg, hygieneartikler, bleier osv. Det er vanskelig å få til næringsrike og sunne middager til under hundrelappen, hvis man ikke skal leve på bønner som eneste proteintilskudd.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Det er fult mulig jo.. Det er snakk om å prioritere og være prisorientert. Mat trenger ikke å koste så mye. FirstPrice er mye billigere enn mye annet, og f.eks kyllingpakkene er jo også mye større. Om man kanskje en litt smart og handler stort i Sverige fra tid til annen, så kan man fint klare seg på 3-4000 mnd, selv med en stor familie. Men jeg skjønner jo at mange ikke kan kjøre FirstPrice, for det er jo lavstatus. Herregud. For meg er man ressusjsterk om man klarer å forvalte pengene sine skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Ja, og alle bor jo på svenskegrensa... Jeg har prøvd ut det meste av lavprismerkene, og mye av det smaker faktisk dritt. Jeg bruker selv de frosne kyllingfiletene, og de er faktisk helt ok. Dessuten kjøper jeg first price eple og banan, men 3-4000 i mnd. Nope. Går ikke...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 Kan ikke du som bare bruker 3000 kr i måneden til mat for 5 skrive ned det du kjøper? Ville jo vært til stor hjelp for dem som sliter økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 Hvis noen virkelig forsvarer at de har 80 000 i utgifter i mnd så synes jeg faktisk det er til å grine av. Har dere så mye penger at dere må sløse så finnes det en drøss med trengende mennesker (og dyr) som kunne fått smake litt av deres overflod. En ting er å spare og leve fornuftig, men å leve i luksus og kjøpe en haug med unødvendige ting er bare ekkelt med tanke på hvilken verden vi lever i. Ta dere en tur til et u-land og besøk fattige barn som verken har klær eller tilstrekkelig mat.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Samme som 09.32 Jeg er også prisbevisst og bruker billigvariantene der jeg syns de er gode, men ellers ikke. Det er stadig gode tilbud i butikkene her i Norge, men å bruke i gjennomsnitt 20 kr pr person pr dag tror jeg er helt urealistisk! Du hadde ikke engang klart det om du bodde i Sverige. Hvis du er helt ærlig med deg selv så vet du det også!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 3000 i mnd på 5 stk...Wow det er lite, spiser dere bare pølser i lompe da eller? det er jo fysisk umulig...vi er 5 stk sjøl og bruker minst det dobbelte i mnd og da lager vi nomal og variert mat/sun mat og kjøper mye frukt og grønt ...pluss alt av såper og bleier( 1 pk i uka) ol. tror jeg hadde sliti litt hvis jeg skulle brukt 3000 i mnd...hadde måtte nedprioritert mye av den sunne maten og sånn isåfall.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 Vi er 6 i familien og bruker iallefall 7-8000 på mat i mnd, og vi kjøper mye first price, alikevell så kommer vi opp i den summen. Vi bor litt langt unna svenskegrensa til at det vil lønne seg å handle der da Kan ikke skjønne at det går ann å spise sundt for 5 mennensker på 3000 kr i mnd, det går bare ikke ann. Har du regnet med det du handler i sverige da?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Tja, det er jo noe sannhet i det da. Vi bruker ca 10 000 kr i mnd på mat og husholdningsartikler. Da er vi 2 voksne og 4 barn. Litt av grunnen til at det er så dyrt er jo nettopp fordi vi kjøper mye frukt, salat-ting, grønnsaker, rene kjøttprodukter og det grove og sunne alternativet i stede for det billigste. Så lenge vi ikke MÅ spare penger på maten, så gjør vi det ikke heller. Jeg synes ikke det er om å gjøre å finne billigst mulig mat så lenge man ikke sliter økonomisk og må det, men å heller kjøpe kvalitet. Vi handler mest på billigbutikker, og jeg kan godt kjøpe billigmerker på mye, men ikke alt. Vi bruker vel i snitt ca 3500 kr i måneden bare på frukt, salat og grønnsaker. Så jeg for min del blir veldig skeptisk når noen som har 3-4 barn sier at de bare bruker f.eks 5000-6000 kr i mnd på mat og "og da spiser vi masse frukt og sånt og veldig sunt". Jeg skulle likt å se deres kvitteringer og matbudsjett... Kan skjønne det dersom de er selvforsynt da, men de fleste er jo ikke det.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #14 Skrevet 9. februar 2011 3000 i mnd er 100 kr dagen det, og det klarer ihvertfall ikke jeg å kjøpe mat til 5 personer en hel dag for....
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #15 Skrevet 9. februar 2011 Hei Alva! Står på profilen din at du er født i 1935. Får vel mat på sykehjemmet du da? He-he!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. februar 2011 #16 Skrevet 9. februar 2011 Hehe.. Neida, er så sprek for alderen jeg, at jeg får bo hjemme ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #17 Skrevet 9. februar 2011 Det er nok fordi du spiser så godt og variert
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #18 Skrevet 9. februar 2011 Vi er en familie på 5 med tre barn der to er tenåringsgutter med stor MATLYST!! Her går det opptil tre brød om dagen og 15 liter melk i uka! Middagen er helt vanlig, ikke noe fancy hverdagskost her, men ting som seibiff med løk,kjøttpudding,stekt flesk,fiskeboller i hvit saus,en del pasta og fast hver fredag taco...plus noe ekstra i helgen som løvstek.lasagne el hjemmelaget pizza o.l. Vi har et matbudsjett på ett sted mellom 6-8000 kr hver mnd og da er svenskehandel inkludert. Kjøper en del da ting er på tilbud, og kjøper også en del billigmerker,noe jeg bare syns er ett tegn på vett og økonomisk sans. Tror ikke vi hadde klart oss på 3000 kr mnd,men det har kansje litt å si på alderen på unger osv!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #19 Skrevet 9. februar 2011 vi er en familie på 5 med tre små barn under 6 år men læll har vi ett matbudsjett på 6-8000 så tror ikke det har så mye med alder på barna å gjøre i det hele tatt. 3000 i mnd på 5 personer er uansett alt for lite, med tanke på at man skal ha flere måltider per dag...skjønner ikke hvordan det kan gå ann å bruke så lite og alikevel bli god og mett flere ganger daglig....uten å sulte seg sjøl da..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå