Gå til innhold

Retningslinjer ang diare' i bhg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er retningslinjene ang diare i deres barnehage??

Jeg er nødt til å si ifra til både styrer og evnt ped-ledere i vår bhg om retningslinjer for hva som blir regna som diare og ikke...

Jeg mener å huske fra da jeg jobba på avdeling at :

" barna måtte ha minst 2 RENNENDE bleier iløpet av kort tid "

Her så fikk gubben beskjed da han henta dattern vår idag at hun hade diare.. Det nekta jeg på at hun kunne ha hatt ettersom hun visstnok hadde bæsja på seg og at bæsjen kun hadde kommet i trusa.. Hun hadde på samme ullundertøybuksa som da hun ble levert i morges.. Da mener jeg det at det uansett F ikke kan bli betegna som diare! Var ikke en eneste flekk på den buksa hennes og heller ikke diarelukt... Den avdelingen der har voksne som tidligere har sendt hjem unger med "diare", og det ganske så ofte!

Nå er det flere foreldre som er lei, derfor lurer jeg på hva som blir praktisert i andre bhg? For denne bhg kunne fortelle foreldre at de ikke hadde retningslinjer ang diare...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som ped.leder selv, og vi ringer aldri foreldre, eller kaller det diarè med mindre det skjer mer enn èn gang i løpet av kort tid. Eller f.eks rett etter måltid da. Det er mange unger som har løs mage til tider, uten at det er diarè eller smittsomt! Er det skikkelig vann aktig og barnet i tillegg er litt tufst, ville jeg nok ringt etter første bleie. Men ALDRI ellers! Dette er også vanlig praksis på de andre avdelingene. Vi har i grunn høy terskel for å ringe etter foreldrene, litt for høy noen ganger. Men det går mer på forkjølelse og hoste etc.

Synes dette er en veldig relevant ting for deg å ta opp med lederene i barnahgen.

Lykke til!

Skrevet

Ja da har vi nok samme mening! :) Er nok nødt til å snakke med de ja, for dette går jo ikke i det hele tatt.... Som sagt, hadde vel dattern min hatt diare, så hadde hun ikke kommet hjem i samme ullstilongs som hun ble levert med i bhg.. Den bhg her har litt for lav terskel for å ringe tinn til foreldrene... spesielt den småbarnasvdelingen..

Skrevet

Jeg er også ped leder i barnehage og vi har samme retningslinjer som hun over; to rennende bleier i løpet av kort tid så ringer vi foreldrene. Vi har vært plaget av omgangssyka siden november, så vi har blitt nødt til å være så strenge at dersom barna blir syke skal de holdes hjemme 48 timer etter siste diarebleie eller oppkast. Det er ikke alltid en ser det på allmenntilstanden men som oftest merker en at barnet er dårlig i forkant.

Jeg ville også tatt dette opp med styrer. Meen, vi hadde ei jente som ikke bruker bleie som klaget på vondt i magen men som var helt fin i allmenntilstanden. Hun var på do to ganger og det var løst, helt vannete med små "flak" i (beklager den nøyaktige beskrivelsen...) og vi ringte for å få henne hjem. Da hun kom tilbake i barnehagen på mandagen (dette var på en fredag) fortalte moren at det var ikke noe rart hun hadde vært løs i magen - hele sana sol flaska hadde nemlig blitt tømt uten at mor hadde sett det! Så trenger ikke alltid å være omgangssyka men dersom de har to runder på do med diare eller to diarebleier så må vi ringe!

Skrevet

Snakka med styrer nå i formiddag.... De hadde ikke noe som het antall bleier der... Var ungen i dårlig form så ringte de! øøhh.. Joda, men syntes at de burde tenke mer over hva som var registrert som diare ja.. de skulle få tatt opp dette på personalmøtet neste gang!

Jeg vet jo jeg og at er almentilstanden dårlig, så ringer man jo! men når almentilstanden er på topp og ungen bæsjer seg ut i trusa uten at det kommer så mye som en flekk på stillongsen, nei da er det lov å tenke logisk mener jeg! Hun var jo enig i det hun og at dattern min ikke kunne ha hatt diare da.. :) Så håper det ordner seg framover :)

Skrevet

I bhg vår så ringer dem ikke en gang når barnet har feber, kan hente minsten og kjenne at hun har feber, jeg mener at på en småbarns avd så er ungene små og de kan faktisk bæsje ganske mange om dagen, og de kan spise frukt som de blir løse i magen av, så er det en bæsje bleie som er vannaktig og lukter fælt og det er flere bleier etter kort tid så kan man ringe, man merker det fort hvis ungen har diare, men er jo også de barna som har omgansyke og som er i topp form og. Men at dere blir ringt med en gang det det er litt drøyt. som regel hvis det er omgansyke så er de ganske slappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...