Gå til innhold

Ang sykemelding uten fast ansettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for øyeblikket sykemeldt ut måneden, det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har om jeg blir sykemeldt etter dette også.

Er vikar uten fast ansettelse, dvs jeg får betalt KUN for de skiftene jeg allerede var skrevet opp på før jeg ble sykemeldt.

Vil det si at om dersom jeg er uheldig og blir sykemeldt videre neste mnd, får jeg ikke sykepenger? Får bare skift for 2 uker av gangen og vil ikke rekke å få noen nye skift for mars mnd før jeg eventuelt blir sykemeldt igjen:(

Hva gjør jeg da? Har jeg rett på noen stønader fra nav eventuelt? Bekymrer meg for dette, jeg har tjent opp retten til foreldrepenger men er jo en stund til de skal komme. Så da blir det å finne ut hva jeg skal gjøre i worst case scenario mtp penger fram til permisjon starter i slutten av mai...

Noen forslag eller tips?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hvis du ikke hadde vakter første 16 dagene, så får du ikke noe for de.

For disse dagene er det jobben din som skal utbetale deg for.

Men hadde du vakter, så får du det såklart.

Etter 16 dager er d Nav som skal utbetale deg.

Blir du videre sykemeldt har du rett på sykepenger, og dette skal da regnes ut ifra et gjennomsnitt på hva de mener du ville ha tjent om du kunne jobbet .. Sikkert vanskelig å si hvor mye du hadde jobbet om du var frisk, men arbgiveren din skal sende en utregning fra feks siste 3 mnd til Nav, så de regner ut en gjennomsnittsbetaling ut i fra dette.

Så det skal ikke være noe problem hvis du blir videre sykemeldt.

Man skal jo kunne klare seg og leve også, selvom man ikke har fat jobb. Dette er hvertfall slik jeg har opplevd at det har blitt gjort når jeg har vært sykemeldt, uten noe fast.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar!:D

Litt betryggende å vite at jeg ikke blir sittende uten noen form for inntekt om det verste skulle skje:)

Skrevet

Retten til sykepenger forutsetter at du har et vikariat som har en varighet på over 6 mnd.

Nav-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...