Gå til innhold

Mobber som "skifter side"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg grenseløst over mine facebook-venner fra skoleårene som nå er "skinnhellige" og har avgitt "mobbeløftet"

De har klikket på en knapp på Facebook og lover å ikke mobbe eller se på at noen blir mobbet uten å ta affære.

Beklager, men de er ca 20 år for sent ute. Mange av dem ødela, eller var tilstede uten å løfte en finger, min barndom og oppvekst.

Noen av de har sagt unnskyld - men endel har ikke.

Jeg synes det blir litt patetisk å nå skulle avlegge et slikt elektronisk løfte. Men burde heller gi i seg selv å tenke: Hva kan jeg gjøre for å lære mine barn sosial samvittighet? Hvilke signaler skal jeg se etter?

Og ikke minst - om noen kontakter med fordi mitt barn er en mobber - så IKKE gå i forsvar, men ta det seriøst.

Beklager litt usammenhengende utblåsning - men måtte få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi er alle forskjellige - vet de at du følte deg mobbet av dem?

og hvorfor velger du å være venner med de på fb hvis de ødela din barndom og oppvekst?"

Skrevet

Oh yes, de vet. Var tatt opp på møter i klassen og greier av lærerene (Veldig feil måte å gjøre det på, men det ble de iallefall)

Og ja - jeg har de på face, mye fordi de har lagt meg til etter reunions osv. Jeg har tenkt at jeg skal gi folk en sjangse og flere av de (som skrevet) har bedt om unnskyldning - og endel av de har jeg ok kontakt med i dag.

Man kan ikke hate resten av livet, men jeg føler at å gå sånn ut med "mobbeløftet" blir hyklers.

Skrevet

Tolk det heller slik at de har innsett sine feil og mangler fra barne- og ungdomsårene og nå er bedre mennesker som jobber for å ikke mobbe - om ikke annet kan du sende de em mld "hvordan skulle du ha blitt stoppet den gang da du mobbet ......"

Skrevet

Helt enig med deg HI. Jeg har selv satt på min status at jeg ikke vil skrive under på det tullete mobbegreiene, av de enkle grunner som at man ikke skriver fysisk under på noe, så "kontraten" er ikke bindende. 2. Jeg er overbevist om at 50% av de som har skrevet under mobber daglig, og 3 dette vil aldri fjerne mobbing. Syns det er bra at noen tar opp tema, men jeg tviler faktisk på at det vil hjelpe..

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er facebookvenn med en jente fra min gamle skole, som vi slett ikke var snille mot da vi var 10-11 år. Jeg er ikke stolt av det, og jeg var med på å plage henne.

Heldigvis ikke over mange år, hun ble en naturlig del av miljøet og hadde et OK forhold med alle etter ca 6-7-klasse. Men jeg tenker på det når vi nå er facevenner: hun har jo garantert ikke glemt det.

Men hva kan jeg si? Jeg er gjerne med på å ikke mobbe noen på nettet, og skal når som helst skrive under på det. Jeg er ikke 10 år, og jeg har en mer velutviklet empati enn dengang.

Jeg syns det vi gjorde var feil og slemt og stygt, og jeg vil ikke gjøre noe lignende i dag eller se på at andre gjør det. Min moralske tilkortkommenhet i 4-5-klasse er ikke en definisjon på hva jeg står for nå, eller hvem jeg er i dag.

Om jeg skrev under på et slikt løfte ville det også være for min egen del: at ja, jeg husker det jeg gjorde, og det angrer jeg på. De som har opplevd meg sånn, kan få se at jeg tar avstand fra mobbing, nå som jeg er eldre og klokere.

Men både i mitt og ditt tilfelle: de voksne kunne ha gjort mer, kunne ha endret på et dårlig mønster og på dårlige holdninger. Unger er ikke ferdig utviklede individer, og ser ikke den langsiktige konsekvensen av sine valg.

Skrevet

Pashla: Har du bedt om unnskyldning til denne jente du var slem mot?

For om du ikke har gjort det, så vil ikke hun se at du angrer på det du har gjort. Det hjelper ikke å bare skrive under på noe, du må også gjøre opp for gamle synder.

Jeg ble mobbet fra 1-9 klasse. Hver eneste dag. Hver eneste dag i 9 år. Jeg har ikke regna på hvor mange dager det dreier seg om, men det er en vesentlig del av livet mitt, som har blitt totalt ruinert. Så og si alle på skolen deltok i mobbingen, og bare 1, EN ENESTE EN har sagt unnskyld. Mens mange av dem har skrevet under på det tullete mobbeløftet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Har ikke møtt jenta på 20 år, så nei, jeg har ikke bedt om unnskyldning.

Jeg antar at de som setter underskriften på mobbeløftet ikke helt klarer å nærme seg deg og ta opp temaet. Det er liksom litt tryggere å bare ta avstand fra det i generelle former. Nå som vi er store er det jo VÅR skam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...