Gå til innhold

Ang. arbeidstider når jeg er 50% sykemeldt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble fra i dag 50% sykemeldt i en full stilling pga bekkenløsning. Jobber normalt sett fra 08-16.

Hvem er det som bestemmer den nye arbeidstiden??

Sjefen min vil at jeg skal jobbe fra 11-15. Jeg jobber i en stor kantine, og det er i dette tidsrommet det er mest stress.

Da går det i ett hele tiden, så jeg kan jo skjønne at han vil ha meg der da. Men for min egen del er dette den verste tiden å jobbe på...

Masse gåing, tunge løft og veldig travelt, så jeg kan ikke bare ta meg en pause hvis jeg føler jeg trenger det.

Er dette noe vi må bli enig om, noe han kan bestemme eller noe jeg kan bestemme? Vet jo at jeg har krav på tilrettelegging, men vet ikke om arbeidstider er en ting jeg kan kreve tilrettelagt...

Noen som vet?? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe du og sjefen må bli enige om, men jeg mener det er du som har det siste ordet uansett.

Du kan si til ham at siden du trenger pauser for å avlaste bekkenet i ny og ne så kan du f.eks ta halvparten av den travleste tiden. Da kan du f.eks jobbe fra 08/09 til 13. Det kan jo være taktisk å prøve å være imøtekommende, samtidig som du må tenke på deg selv. For det er nettopp det sjefen din gjør, han tenker på hva HAN trenger.

Ikke alltid at det er mulig.

Sjefen min ville at jeg skulle jobbe en hel dag i uken når jeg var 50%, dette pga ei som hadde fri denne dagen hver uke. Sa til ham at det ville være mot sin hensikt da jeg var 50% nettopp pga jeg ikke greide å gå hele dager. Så samlet heller sammen så det ble 1 ekstra time den dagen.

Husk at du må ha halvparten av 37,5 timer fordelt på uken. Så kan du sammen med sjefen bli enige om hvordan disse timene skal legges opp.

Skrevet

Det er du som bestemmer. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for deg.

Som arbeidsgiver har du plikt til å legge arbeidsforholdende til rette for gravide. Arbeidet skal tilrettelegges slik at det ikke er til skade for den gravide eller fosteret.

Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler § 34 sier at gravide og ammende skal ha mulighet for å kunne legge seg ned og hvile under egnede forhold.

Les mer på arbeidstilsynet.no

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

Arbeidstiden er helt klart noe du har krav på å få tilrettelagt :) Men du må tørre å være tydelig på hva du trenger.

Skrevet

Det er arbeidsgiver og du som skal bli enige om dette, men ja det er du som har siste ordet.

Siden du jobber i kantine regner jeg med at du kanskje er kokk, det er jeg også. jeg gikk turnus i begynnelsen av graviditeten og ble 50% sykemeldt. Da ville sefølgelig sjefen at jeg skulle ta senevakter hver kveld.......når jeg sefølgelig var alene og måtte gjør ALT det tunge selv! Legen min ble rett og slett forbanna og skrev at jeg annen hver dag skulle gå 50% på 1 vakt og 2vakt siden da var det andre på jobb som kunne hjelpe meg med de tungeløftene. Han mente at jeg skulle begynne tidlig/senere annene hver dag fordi jeg hadde godt av å komme meg opp til et "tidlig" tidspunkt. Jeg var jo sefølgelig trøtt og sliten og kunne såve døgne rundt, var jo gravid...

Arbeidsgiver ble jo ikke noe serlig blid, siden da måtte jo hun ta noe av seinvaktene selv.....Husk at det er deg selv du skal tenke på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...