Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Vet i alle fall at de som jobber på f.eks senter for jobbmestring der kan ikke de som jobber der se saker som ligger under Nav trygd. Også lurer jeg på om det blir registrert noe sted dersom jeg sjekker f.eks opp hvorfor naboen er innvilget en type stønad??
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 I utgangspunktet så har jo alle tilgang til arkivet og tilgang til alle personer i datasystemene. Men vi bruker ikke tid på å sjekke andres saker, det har vi ikke tid til. Vi har heller ikke lov til å gå inn i datasystemene å sjekke folk som vi ikke jobber med sakene til. Alt vi gjør blir loggført så dette kan sjekkes ved evt kontroll. Jeg har såpass mye å gjøre at jeg aldri tar meg tid til å sjekke andre enn de jeg jobber med, dessuten interesserer det meg ikke. Hva naboen skulle være sykemeldt for gidder jeg ikke å bry meg med. Man blir ganske "metta" på sensitiv informasjon og legeerklæringer etter og ha jobbet en stund i nav. Vi har også lav terskel for habilitetssaker. Dersom jeg får saker med folk jeg kjenner så gir jeg det til en annen saksbehandler. Når det gjelder nærmeste familie er vi sperret for innsyn i de sakene. Der er alt flyttet til et annet fylke. Hvordan skal du kunne sjekke at naboen har stønad?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Jeg forstår det slik at du er ansatt i NAV og har planer om å bryte loven. FY FAEN FOR ET RÅTTENT MENNESKE DU ER!!!! Du har IKKE LOV til å sjekke opp folk du kjenner, med mindre det er i forbindelse med en konkret sak du jobber med!! Hva om jeg som sykepleier sjekker hvem du er, og logger meg inn på sykehusjournalen din og sitter og godter meg og lese om alt som bare angår deg privat!! Du er klar over at det i verste fall er fengselsstraff for det du har lyst til å gjøre?? Jeg skal anmelde deg til moderatorene, du burde miste jobben!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Ikke lov 15:23?? Jobbet en periode på nav, og hadde fritt innsyn til alle mappene i arkivene der. Så det var sånn sett fritt frem for alle ansatte å se i hvem som helst av medlemmenes mapper. Må nevnes at det var før nav ble sammenslått med arbeid og sosial. Så det var kun trygdebrukeres mapper. Var ingen lover og regler om at innsyn i andre saksbehandleres mapper var forbudt. Taushetsplikten står veldig sterkt uansett, og man lar jobben ligge igjen på kontoret for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Hvis du jobbet i NAV burde du vite at man ikke har lov til å snoke i mapper selv om du fysisk har tilgang! I dag er det meste elektronisk og man legger igjen psor etter seg i journaler. de ansatte har også ulike tilganger slik at ikke alle kan se sensitiv informasjon f.esk. I noen systemer har man også kun tilgang på brukere i egen kommune - ikke i hele landet.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Ja, det er fritt frem å se - men vi har ikke lov å snoke i andres mapper. Det finnes lover og regler på dette som du skulle ha skrevet under på når du ble ansatt. Tydelig at det ikke ble gjort i ditt tilfelle. Det skremmer meg litt at andre nav-ansatte tydeligvis anser det som fritt frem å snoke i saker man ikke jobber med. Og hvordan har dere tid til det? Det kommer da klart frem i arbeids - og velferdsforvaltningsloven at taushetsplikten vår er svært omfattende. Er du klar over at vi egentlig ikke engang har lov å diskutere saker med andre kollegaer?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Må bare si at dere er noen patetiske, umoralske og stygge mennesker hvis dere sitter og snoker i kjentfolks mapper. Det kan være særdeles private ting som står der, jeg tror ikke dere har hjernekapasitet til å forstå hva i all verden det er dere driver med. Jeg må bare si jeg håper dere noen gang selv får erfare at noen snoker i noe som er deres, og bare deres. Noe dere kanskje for første gang har delt med noen andre, slik at dere skulle få hjelp. Jeg blir så skremt hvis det er sånn systemet er, og selv om jeg ikke har noe med nav å gjøre annet enn fødselspermisjon, så nåde den som snoker i mine saker, den kommer til å bli offentlig uthengt!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Nei, det har man ikke. Det kommer helt an på hvor man jobber hen innen nav. Jeg jobber som vert på brukersenteret, og jeg har begrenset tilgang i systemene. Nok til at jeg får hjulpet til med det jeg skal, men ikke noe mer. De eneste gangene jeg har søkt på noen som ikke har stått foran meg og bedt om hjelp er under opplæring. Da søker vi opp et vilkårlig men vanlig navn, som Bjørn Hansen, bare for å lære systemene. Det å "snoke" i folks mapper er i grunnen fullstendig uinteressant, spør du meg. Om du lurer på hvorfor naboen din har stønad så ville jeg heller ha slått av en prat med han over hagegjerdet og spurt. Om det er det at du har mistanke om svindel så ville jeg stukket innom kontoret til saksbehandleren hans og luftet min bekymring der.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Øh, de av oss som jobber i nav har vel sagt det stikk motsatte: At vi KKE kan det og at vi IKKE har tid tildet...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Men hun jobber ikke der nå...hun sier jo selv at hun jobbet en periode før samlokaliseringen. For alt vi vet så kan den perioden ha vært i 1987...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #12 Skrevet 8. februar 2011 Jeg jobbet også på trygdekontor før sammenslåing, og det var samme regler for taushetsplikt da også.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 Forøvrig virker det som HI også jobber i nav, siden hun lurer på å sjekke hva naboen driver med....
Håp,en bedre hverdag Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 Hvordan fungerer det som nav ansatt i fht tjeneste rettslige behov. Nye kjæreste til min eks hadde plutselig masse innlogginger på meg uken etter de ble sammen..Verken før eller etter.Nav begrunner dette med at alle nav ansatte får saker opp (post) og må omdirigere disse og derfor står hun som innlogget på meg..Jeg hadde ingenting med nav å gjøre så synes dette er spesielt. Hva gjør man?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 3 timer siden, Håp,en bedre hverdag skrev: Hvordan fungerer det som nav ansatt i fht tjeneste rettslige behov. Nye kjæreste til min eks hadde plutselig masse innlogginger på meg uken etter de ble sammen..Verken før eller etter.Nav begrunner dette med at alle nav ansatte får saker opp (post) og må omdirigere disse og derfor står hun som innlogget på meg..Jeg hadde ingenting med nav å gjøre så synes dette er spesielt. Hva gjør man? Høres veldig merkelig ut. Kontakt fylkesmannen du. Anonymkode: 8929d...fd5
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 Man får ikke «plutselig» opp gamle saker til omdirigering. Hun var inne og snoka! Meld det...! Anonymkode: 285aa...294
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 11 timer siden, Håp,en bedre hverdag skrev: Hvordan fungerer det som nav ansatt i fht tjeneste rettslige behov. Nye kjæreste til min eks hadde plutselig masse innlogginger på meg uken etter de ble sammen..Verken før eller etter.Nav begrunner dette med at alle nav ansatte får saker opp (post) og må omdirigere disse og derfor står hun som innlogget på meg..Jeg hadde ingenting med nav å gjøre så synes dette er spesielt. Hva gjør man? Hvordan/hvor ser du at noen har logget inn på deg? Anonymkode: d01ab...9f6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Det hadde jeg anmeldt, hun har snoket og det har hun ikke lov til! Anonymkode: c22c0...401
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 Man har tilgang men ikke lov til å se/snoke i mapper. Dvs jeg kan sjekke mapper til klienter jeg har ansvar for men ikke til naboen min hvis naboen ikke har meg som saksbehandler. Hver gang man åpner en mappe legger du igjen elektroniske spor. Anonymkode: cd167...c01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå