Gå til innhold

Når skal/var dere på første kontroll, og har dere betalt for legebesøk pga svangerskapet?


Tre små troll :)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om første kontroll i uk 12-16, hvilket jeg synes er veldig sent. Har vært på kontroll med de to første barna mye tidligere enn det. I tillegg har legen tatt betalt for to besøk som har vært utenfor kontroll, men begge grunnet graviditet. En gang for å få henvisning til fysio pga bekkenløsning og en annen gang pga uvi som må behandles i svangerskap.

 

Hadde en annen lege da jeg var gravid de to første gangene, og tør ikke si meg uenig med legen, men trodde svangerskapsomsorg skulle være helt gratis. Dvs alle legebesøk som omhandler svangerskapet...

 

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde første kontroll i uke 12, men det var hos JM og ikke lege. Her er det iallefall en del pågang, men alt har vært gratis så langt. Har tatt ukentlige blodprøver hele 1. trimester pga stoffskifte- og det har ikke vært noe prat om betaling!!

Kanskje prøve å bytte lege hvis du syntes det er ubehagelig å ta opp tema med nåværende lege?

 

Lykke til, håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege på 1. kontroll i uke 10, det vanlige er mellom uke 10-12 en gang fikk jeg beskjed om. Jeg mener at alle svangerskapsrelaterte legebesøk skal være gratis, så synes det er rart du måtte betale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte jeg faktisk til Helfo (som er ansvarlige for alle refusjoner etc) og spurte, og fikk der beskjed om at legen ikke kan ta betalt for legebesøkene jeg har hatt, da det er svangerskapsrelatert.

 

Så hvis jeg må til legen igjen utenom faste kontroller skal jeg iallefall si det!

 

Men orker ikke bråke for å få tilbake pengene jeg allerede har betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke betale så mye som en eneste krone. Spiller ingen rolle om det er de obligatoriske timene eller ikke, du har nemlig rett på og komme utenom også dersom du er bekymret uten og betale.

 

Forrige gang jeg var gravid, ble det forsøkt krevd inn fra legevakta. Jeg spurte rett ut om jeg faktisk skulle betale som vanlig når jeg var der pga svangerskapet - de skjekket og da var det likevel ikke nødvendig at jeg betalte.

 

Det er mange som sikkert gjør feil her og som ikke er klar over regelverket selv om de jobber på et legekontor:-)

 

Ikke betal npe mer, og hadde det vært meg hadde jeg bedt om og få tilbake det jeg hadde betalt så langt - de har jo godt av og lære de også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første svankerskapskontroll i uke 8 (hos fastlege) og går der kostnadsfritt hver 4 uke. Går også til UL hver 4-5 uke hos en dreven gynokolog hvor jeg betaler et liten egenandel (kr 100) men dette er etter eget ønske :)))

Håper dette var til noe hjelp. Normal Svangesrskapsomsorg skal være kostnadsfritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...