Tokatter_USA Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Datteren vår på seks har en bestevenninne som hun traff første gang da hun selv var seks måneder gammel, og venninnen var 14 timer gammel! Altså er vi foreldrene venner, og jentene ser hverandre ofte utenfor skolen. Men før de begynte på skolen har de ikke gått i samme barnehage eller på samme aktiviteter. Men de er nesten som søstre når de er sammen - det er veldig fint å se. Nå går de i kindergarten (lik 1. klasse i Norge) i samme klasse, og siden de er så nært knyttet til hverandre er det blitt luftet at de kanskje burde splittes og plasseres i forskjellige klasser til høsten. Læreren mente ikke at det var viktig, men kanskje noe å tenke på. Jeg sa at de er likeverdige i vennskapet - ingen av dem dominerer den andre, og det synes jeg er viktig. Jeg vil helst at de skal få fortsette å være sammen. Datteren vår er ganske tilbakeholden, og de leker helst med hverandre, men de leker fint med andre også. Jeg synes det ville være brutalt å splitte dem etter bare ett år, spesielt siden det ikke virker som det er et stort problem - eller et problem i det hele tatt. Men da vi nevnte det for faren til den andre jenta, stilte han seg positivt til at de blir splittet. Jeg tror han synes at hans datter hermer for mye etter vår datter, og det gjorde hun mye før, men nå som de er i samme klasse og lærer de samme tingene, ser jeg mindre av det. Er det vanlig å splitte bestevenner? Ville dere foretrukket det?
Gjest Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Skal klassene omrokkeres på? Hvis ikke, ser jeg ikke hvorfor dere skulle lage et problem av noen som (tydeligvis) ikke er et problem. Hva hvis jentene får en ny bestevenninne i den nye klasseordningen, da? Skal man splitte igjen og igjen og igjen?
Verbena Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Nå er de ikke inndelt i klasser her på skolen, men grupper. Altså alle elevene er i et stort rom, men når de skal gå gjennom ting på tavla osv så deles de i tre. De deles også i gym, musikk og litt etter hva de skal gjøre. Gutten min og bestekompisen er på samme gruppe og det ser jeg at er veldig viktig for dem. Har ikke hørt noe snakk om at de skal splites, har derimot hørt at lærerne synes at det er bra de to er sammen. Gutten min kjente 2stk av de han begynte i klasse med før skolen startet. Vi flyttet hit i april og han er en type som trenger litt tid til å bli varm et sted før han blir kjent med andre. Men første dagen på SFO var det en annen gutt som også hadde første dagen sin og han kjente heler ingen andre, gått i barnehage på andre siden av byen pga jobb. Siden den dagen har de to vært sammen som erteris og det er krise om bare en av de skal på sfo eller en er syk. Så lenge ikke en er dominerende eller de opptrer utestengede mot andre i klassen og deres bånd ikke er forstyrende for undervisningen. Ser jeg ingen grunn til å skulle splite venner, ser heler det positive i at de får være sammen.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Såvidt jeg vet, er det ganske vanlig i USA bl.a å omrokkere klassene hvert år, og da er det vel alltid en vurdering hvordan man skal dele og hvorfor. Noen ganger taes foreldre med på råd, andre ganger ikke.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 I Norge må det nok vanligvis være veldig spesielle grunner til å splitte bestevenninner, dersom man går på skole med vanlige klasser her, går man jo gjerne sammen fra 1. til 7. klasse. Så jeg ble nesten sjokkert første gangen jeg skjønte hvorfor nabojenta kom gråtende hjem fra første skoledag (og det var ikke i 2.klasse, men et stykke opp i klassetrinnene) fordi hun plutselig ikke gikk i samme klasse lenger. Senere lærte jeg å se fordeler og ulemper med dette systemet med å splitt opp grupperinger og rokkere om på klassene. Men det er klart mammahjertet mitt, med lange norske aner, ville nok protestert kraftig på at datteren min hadde blitt skilt fra bestevenninnen.
Tokatter_USA Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2011 Ja, jeg tror det stemmer. Klassene omrokkeres. Men det hørtes ut som om læreren hadde lyst til å beholde denne klassen sammen, samtidig som hun sa at hun ikke hadde noe særlig å si om saken. Og det har vel ikke vi heller. Jeg så først for meg at bare en av dem skulle flyttes til en annen klasse, og det ville i hvert fall vært brutalt. Hvis de er forberedt på at alt skal byttes om, blir de kanskje ikke så lei seg. De får ny lærer også. Det er en ganske liten skole i en forholdsvis liten by, så de blir vel ikke helt borte fra hverandre. Men jeg håper likevel de får fortsette å være sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå