♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Er lei posesupper og tenkte det var på tide å lage suppe fra bunnen av )
TøffiTrynet☠ Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Blomkålsuppe: Kok blomkålbuketter til de er passe møre. Ta vare på kokevannet! Lag jevning med smør og mel. Spe ut med kokevannet. Smak til med salt, pepper og grønnsaksbuljong. Ha i litt matfløte/kremfløte for den gode smakens skyld. Til slutt tar du i blomkålbukettene og serverer. Kan varieres ved at du også har oppi brokkoli. Og/eller kjøttboller, bacon, sopp eller krutonger om du liker det. Samme framgangsmåten er også god til aspargessuppe. Da bruker du hermetiske asparges, og sper med en blanding av vann og kraften fra boksen. Da er det også godt med ferske reker oppi.
Fruen i huset Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Jeg har også i gulrot, selleri og purre i blomkålsuppe, gir nydelig smak... Har i en eggeplomme sammen med matfløta.
Fruen i huset Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Jeg har også i purre, selleri og gulrot i blomkålsuppa...Gir nydelig smak =)
♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2011 Tusen takk! Det hørtes veldig enkelt og greit ut. Skal prøves ut i morgen! )
Libido- Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Elsker supper, her er mine knallgode favoritter =) Deilig kyllingsuppe 400 gr kyllingfileter 1 ts karri 0,5 ts cayennepepper salt og pepper 0,5 stk gul paprika 0,5 stk rød parika 1 stk purre Ca 7,5 dl vann 2 stk hønsebuljong 1 dl eplejuice, lysekloster el. hvitvin 1 beger creme fraiche Litt fløte 1. Del kyllingfiletene i små biter. Stekes i smør. Krydres med karri, cay.pepper, salt og pepper. Legges så til siden, strø litt mel over. 2. Paprikane og purren brunes. 3. Kok opp vann, buljong, eplejuice/lysekloster/hvitvin, creme fraiche og fløteskvetten. Skal koke i ca 7-8 min. Ha i paprika og purre etter halvgått koketid og kyllingbitene på slutten.. Verdens beste blomkålsuppe 1 stk blomkål 1 stk stor gulrot 1 stk purre 4 stk kruspersillestilk 1 l kjøtt-/kyllingkraft eller buljong salt pepper 40 g smør 2 ss hvetemel 2 stk eggeplomme 1,5 dl matfløte sprøstekt bacon Sprøstek baconterninger og legg på litt kjøkkenpapir (for å trekke ut fettet). Vask og rens blomkålen og del den i små buketter. Skyll og rens grønnsaker og del i biter. Kok opp kraft og legg i blomkålbukettene og la dem trekke i 2-3 min, til de er knapt møre. Ta dem opp. Legg avkjær fra blomkålen og grønnsakene (unntatt blomkålbukettene) i kraften og la koke i 15-20 min. Smak til kraften med salt og pepper. Sil fra kraften.(Se tips) Smelt smør i en kasserolle og rør inn hvetemel og spe med kraften. Kok opp og la suppen koke 8-10 min. Trekk kasserollen til side. Rør sammen fløte og eggeplommer og tilsett litt suppe i denne blandingen. Hell så eggeblandingen tilbake i kasserollen under omrøring. Tilsett blomkålbukettene. Varm opp til rett under kokepunktet. Suppen må ikke koke etter at eggeblandingen er tilsatt. Server blomkålsuppen med et dryss av sprøstekte baconterninger og fersk hjemmebakst. Tips: Kokt blomkålavskjær og grønnsaker kan moses med litt av kraften med en stavmikser eller i en foodprocessor. Den mosede grønnsakmassen kan tilsettes i suppen. Selv kjører jeg alt med stavmikseren. Nydelig tomatsuppe (fra pratekompaniet) 1 dl olivenolje 4 store sjalottløk 3-4 fedd hvitløk 3 ss tomatpuré 800g hermetiske tomater (2 bokser) 4 soltørkede tomater (kan sløyfes) 5 friske stoore modne tomater (f.eks dyprøde klasetomater) 4 dl kylling eller grønnsakskraft salt sukker pepper Ha olivenoljen i en stor gryte. Varm den opp og ha i finhakket sjalottløk og hvitløk (jeg kjører det i hurtigmikseren). La det surre sammen med tomatpuréen til løken er myk. Tilsett hermetiske tomater og evt. soltørkede tomater. La dette småkoke i ca. et kvarter, gjerne mye lenger om man har tid. Skjær de friske tomatene i små biter og ha dem oppi suppen sammen med krydderet og buljongen/kraften. La det småkoke i ca. 10 minutter. Ha suppen i en blender eller hurtigmikser og kjør den helt glatt. Ha den tilbake i gryten, og evt. litt fløte om man vil runde av smaken. Smak til med sukker (jeg brukte vel 2 ss i hele gryten, måtte ha såpass), salt og pepper. La alt småkoke i ca. 10 minutter til.
Odine! Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Grunnoppskrift, 1 person: 1 dl melk 3 dl vann 1 spiseskjei tomatpure 1 spiseskjei smør 1 spiseskjei mjøl 1 ts buljong evt litt salt Alt kokes i fem minutter, eller hvis du har makaroni oppi så kokes det til makaronien er ferdigkokt. Min versjon: Hakk opp hvitløk og brun lett i smøret. Bytt ut litt av vannet med hermetiske hakkede tomater Tomatpureen kan evt byttes ut med tomatsaus fra Heinz i kartong. Jeg krydrer med det jeg måtte ha i skapet: pepper, paprikapulver, provancekrydder og friske urter. Man tager hva man haver. Når hvitløken er brunet så slenger jeg oppi alle de andre ingrediensene og koker i minst 5 minutter. Hvis du vil gjøre suppa ekstra god kan du bytte ut litt av melka med fløte.
Gjest Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Aspargessuppe. Nam, nam. - 1 bunt fersk asparges - 1 liter vann og en terning kylling buljong og en terning grønnskasbuljong.(hvis du ikke har kraft fra før) - 1 ss hvetemel + litt smør - 1 dl fløte - 1 eggeplomme - salt og pepper - 50 g bacon, i småbiter, stekt. Kok asparges i grove biter i kraften til den er mør (3 min ca) Hiv deler av kraften med aspargesen i en blender (eller bruk stavmixer) Smelt smøret og ta i hvetemelet, spe med halvparten av kraften. La det koke i 5 minutt. Ta i aspargespuréen i. Rør i eggeplommen og fløten. Hvis du vil avansere så pisker du kremfløten til krem først og har i (gir en enda mer luftig suppe.) Suppen må ikke koke etter att eggeplommen er i. Er suppen tykk nå tar du i bare mer av kraften. Bacon tas i ved servering, ca en ss pr porsjon.
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Fiskesuppe - helt fantastisk god ;o) Følg linken. http://heidislillehus.blogspot.com/2011/01/oppskrift-pa-en-fantastisk-fiskesuppe.html God appetitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå