Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Er det vedtatt med 12 uker fra 1. Juli i år? Link om noen har:)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Når skal denne latterlige fedrekvoten oppheves egentlig? Helt SYKT at de rødgrønne ikke har noen betenkeligheter med å gripe inn i folks privatliv på denne måten, kvalmende, de har jo ingen skam!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 23:43 : Ingen som tvinger dere til å motta pengene fra Staten. Penger som kommer med noen regler og føringer (som de fleste pengene fra Staten gjør). Dere står fritt til å betale selv og dermed også bestemme alt selv.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Ja, det er vedtatt http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/263060.cms
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Ja, herregud. Tenk at myndighetene tvinger fedre til å ta imot penger fra staten i hele 3 måneder for å kunne være hjemme med babyen sin!!!!!! Det er så kvalmende at jeg spyr!!!
3 nøtter til Askepott Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Jeg synes det er sykt at mannen kan ha rett til å ta ut mer en damen. Skulle nok helst sett at det ble valgfritt alle ukene. Her i huset vil ikke faren være hjemme med ungen i 10 uker, han synes det er altfor lenge hjemme, mens jeg godt kunne gått hjemme lenger.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Grunnen til at faren KAN ta ut mer er fordi man ser at mødre uansett tar mesteparten av permisjonen. Man har funnet ut at den eneste måten å få fedre til å ta permisjon på er å gi familiene valget mellom at far tar permisjon eller så får de ikke den tida med permisjon. Bare se på oversikten på NAV over antall dager far egentlig er i permisjon. Faktisk ikke særlig mange som tar mer permisjon enn fedrekvoten. Ved å utvide fedrekvoten øker man også antall dager far er med barnet. Om alle ukene hadde blitt valgfrie hadde nok tida babyen får med far blitt enda mindre. Ser jo i diskusjoner at mange kvinner omtaler den valgfrie perioden som sin permisjon. Om faren til din unge ikke vil være hjemme med ungen i 10 uker i strekk så er det jo bare å ta ut permisjonen som gradert uttak.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Far har krav på 10/12 uker, mens mor har krav på 3 før fødsel og de 6 påfølgende ukene etter fødsel.. Men dersom mor og far ønsker at far skal ta ut mer en fedrekvoten, er det krav til mor at hun må ut i 100% jobb/studier.. Så slik sett kan man jo bli "tvunget", slik at mor blir nødt til å være hjem mer enn far. Trodde da virkelig de ukene som ikke er "pliksuker" var uker man selv skulle kunne fordele, men neida.. litt mye føringer kanskje?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Jeg mener at det burde være valgfritt hvordan man bruker permisjonen. Jeg vet om flere fedre som velger bort pappa permen. Og jeg vet også om fedre som har levert barn i bhg og brukt pappapermen på seg selv. Jeg vet også om mødre som ville gått gjennom ild for å få være lenger hjemme sammen med barna sine. ¨ For mine barn var det faktisk litt traumatisk å være hjemme med meg hver dag i 10 mnd, og plutselig var det pappa som skulle ta over. Det fines ingen brukbare løsning som gir mor mulighet til å være hjemme med sine bitte små. Jeg synes di tukler med naturen.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #12 Skrevet 8. februar 2011 Noen som har ordentlig peiling på dette?? Jeg lurer på en ting. Hva skal til for å få innvilget at 6 av ukene overføres til mor?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 Fedrekvoten er valgfri, du sier jo selv at flere fedre velger bort pappapermen. Ingen som tvinger noen av oss, mødre eller fedre, til å ta i mot foreldrepengene. Hvis det er traumatisk at far tar over, hvordan vil det da være å sende ungene i barnehagen til fremmede?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #14 Skrevet 8. februar 2011 Det skal mye til for å få overført fedrekvoten til mor.. De tre eneste godkjente grunnene er 1) far har ikke opptjent rett til foreldrepenger, 2) mor er aleneforsørger eller 3) far er så syk at han ikke kan ta vare på barnet alene....
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #15 Skrevet 8. februar 2011 Herregud så latterlig. Synes det er bak mål at noen skal bestemme noe som helst ang organisering av familielivet mitt!! I dette ammevennlige landet (sto faktisk i artikkelen ang puppavvenning at de fleste kvinner er hjemme til barnet er rundt ett år og skal da slutte å amme) så skal altså kvinner som ønsker 100% lønn tvinges ut i jobb senest når barnet er 8 mnd. Ammefri roper sikkert noen. Men hva med pendlere? Mange pendler jo både en time og to for å komme seg på jobb... Vi har valgt politikerne, men ikke for å få deres barnehagementalitet tredd nedover ørene.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #16 Skrevet 8. februar 2011 Og bare for å presisere det: Jeg har aldri stemt på de kjøtthuene som styrer landet i dag.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #17 Skrevet 8. februar 2011 Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å si noe om dette, for jeg syns jeg har diskutert denne saken nok, men jeg føler bare at jeg må. Min mann har en utrolig vanskelig sjef. Han får ikke lov til ditt og får ikke lov til datt. Om han ikke hadde hatt krav på noe fedrekvote, så hadde han ikke hatt mulighet til å være hjemme med barnet i det hele tatt. Fordet sjefen hans forventer at jeg som mor skal ta vare på barna (gammeldags). Jeg er overlykkelig over at han kan få tatt ut permisjon (les. har krav på) i 12 uker, så jeg får fullført utdannelsen min, slik at vi får to inntekter og ikke bare en. Dessuten så velger vi helt selv NÅR far skal ta ut sin permisjon, så sant det ikke er de tre ukene før eller de 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor. Så valgfrihet har vi da uansett. Og jeg er helt sikker på at det ikke bare er min mann som har en vanskelig sjef.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #18 Skrevet 8. februar 2011 Det er en forskjell på å gjøre denne permisjonsdelen obligatorisk for far, slik at den ellers faller bort og å lovfeste RETTEN til permisjon. Med oppsigelsesvern i permisjonstiden. Da kan ingen sjef 'være vanskelig'. For jeg går ut fra at han blir like sur over denne permisjonen som om den var selvvalgt. Og jeg et også gammeldags. Små barn har behov for mambaen sin det første året. Spes med tanke på amming.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2011 #19 Skrevet 12. mars 2011 Synes at det er no forbanna tull at far skal ha 12uker..!!! Hver enkelt familie burde ha retten til å kunne bestemme denne fordelingen selv!!! (Noen argumenterer at denne ordningen også vil få ned skilsmissestatistikken......jeg tror heller det motsatte vil skje her...)*himle* Fader ta de inkompetente folka på Stortinget......
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2011 #20 Skrevet 12. mars 2011 hva du tror er ikke av interesse når forskning viser at du tar feil
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2011 #21 Skrevet 12. mars 2011 til dere som vil oppheve fedrekvoten. ikke syt, når dere ikke blir ansatt fordi dere har barn. ikke syt, når menn i samme arbeid får høyere lønn. ikke syt, når du ikke blir valgt inn i verv du ønsker deg. for du er kvinne, du vil ikke dele og du burde kjenne din plass
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #22 Skrevet 13. mars 2011 Hvis målet er å unngå at mødre skal stille til kort i arbeidslivet, så får regjeringen heller gjøre noe med alle de hjemmeværende konene eller alle de småbarnsmødre som jobber deltid. Fravær fra arbeidslivet i større eller mindre grad teller nok mer for deres karrieremuligheter og lønn enn noen usle uker i svangerskapspermisjon. Så regjeringen får kvotefeste dette også: for hver kvinne som er hjemmeværende, så må en far være hjemmeværende. Hvis kona jobber 50 %, så må mannen også jobbe 50 %. Er jo kun på den måten det blir rettferdig. Detaljstyring av folks privatliv sier du? Vel, gjennomsnitsnordmannen koster staten LANGT mer enn han/hun bidrar i skatt, så vi er alle substituerte i større eller mindre grad. Og så lenge staten gir oss penger, så bør jo staten også kunne legge føringer for oss.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #23 Skrevet 13. mars 2011 Jeg syns det er helt idiotisk at det kun er en av disse tre grunnene som må oppfylles for at fedrekvoten kan overføres til mor. Helt ok at det er visse regler. Men, hva når pappa er student da? Min mann er student, og det funker dårlig for han å bli borte fra studiene i 10 uker. Ja, noe kan han ta ut i feriene, men sommerferien rekker han ikke, og det andre feriene blir slettes ikke 10 uker. Så da er de ukene rett og slett tapt for oss. Forbanna dritt!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #24 Skrevet 13. mars 2011 Takke være endringen i fedrekvoten må mitt andre barn begynne enda tidligere i barnehage enn storebror. Pappa er selvstendig (enkeltmannsforetak) og kan ikke være borte fra jobb så lenge. Sjefen min vil ikke gå med å gradert uttak. Alternativet er enten at jeg også er hjemme (uten lønn) de dagene pappa har permisjon eller at vi ikke tar ut hele fedrekvoten (3 uker fedrekvote kan brukes under sommerferien). Hurra for valgfriheten og evnen til å vurdere hva som er best for meg og mine.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #25 Skrevet 13. mars 2011 Men KJÆRE alle dere som hisser dere så voldsomt opp over denne fedrekvoten. Bruker ord som "tvunget ut i jobb for tidlig", "skal de som ønsker 100% jobb bli tvunget ut i jobb etter BARE 8 måneder?" Dere blir både kvalm og oppgitt og jeg vet ikke hva... Mye vil ha mer og fanden vil ha fler... INGEN tvinger dere ut i jobb! Ikke etter 8 måneder, ikke etter 1 år og faktisk ikke i det hele tatt. Man har faktisk rettigheter her i dette landet som sikrer at man kan være hjemme i flere år med barna sine. Men man må selvfølgelig betale for dette selv! I stede for å fokusere på hvor heldig man er i dette landet og være dypt takknemlig for alt man faktisk får, så skal man altså syte og klage fordi man ikke får mer. Og atpåtil må man DELE med faren til barnet. Herrejemini, så urettferdig! Ikke sant? Jeg skal fortelle dere hva som gjør MEG kvalm. Utakknemlige mødre som tror at hele verden dreier rundt deres akse. Jeg forstår godt at mange har lyst til å være lenger hjemme, og det er et valg for den enkelte familie. Men det kan ikke forsvares samfunnsøkonomisk dersom staten skal betale for dette. DET skjønner dere vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå