Gå til innhold

fra wikipedia- ang helsesekretær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra wikipedia:

Vanlige arbeidsoppgaver for legesekretær er:

Ta imot telefoner til legekontoret,

Ta imot pasienter som henvender seg direkte ved kontoret,

Sette opp pasienttimer i avtaleboka,

Gjøre klare resepter som er klarert av legen,

Assistere ved undersøkelser som gynekologiske undersøkelser og rektoskopi.

Assistere ved sying av kutt/skader.

Ta blodprøver samt utføre noen blodanalyser, samt å gjøre klar blodprøver for forsendelse.

Sette enkelte injeksjoner og vaksiner,

Enklere sårskift,

Øreskylling,

Åpne post og klargjøre post for sending.

Arkivere/registrere mottatt post.

For alle sykepleiere sin skyld håper jeg dere har mer utfordringer enn dette etter utdannelsen;)

dere har jo tross alt 6 års utdannelse. Siden det ser ut til at videregående skole medregnes i utdanningsgrunnlaget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir bare for dumt!

Dette er jo på generelt grunnlag, alle arbeidsplasser er ulike! Ikke sier det noe om erfaring, diverse kurs eller autorisasjoner man kan ha tatt osv.

Skrevet

Nå følger ikke vårt legekontor det som Wikipedia mener er helsesekretærens arbeidsoppgaver..... men dette inkluderer hverdagen min ja!

Skrevet

Så vis meg pesumlista til VK2 da;)

Skrevet

20:51

Nei,du er vel gjerne legen sin høyrehånd.

Må være en egen rase dere som har valgt den retningen.

Skrevet

20.54: nei, jeg er ikke legens høyre hånd. Det er vi faktisk alle vi som arbeider ved vårt legekontor. Både helsesekretærene, medisinske sekretærer, bioingeniøren og sykepleieren!!

Legene sitter godt skjult inne på kontoret for hverdagens problemer. Har faktisk måtte sendt en medarbeider på legevakt, da en narkoman knuste ei rute i ansiktet på henne. Vi har "stått vakt" utenfor døra til legen når de har truede personer inne (med politiet på tråden)

Så jeg er nok en av alle de høyrehendene som arbeider på det legekontoret!

Skrevet

Ja, det der er NOE av det en helsesekretær gjør på et LEGEKONTOR. Jeg er legesekretær på en ruspoliklinikk og jeg gjør helt andre ting enn det der. Hva en sekretær gjør kan ikke stadfestes av en artikkel på Wikipedia. Husk at de artiklene som står der er skrevet av "gud og hvermann". Hvem som helst kan skrive en artikkel der.

Men når det er sagt: Stort sett alle, også leger, sykepleier og andre som er avhengige av helsesekretærer i sin arbeidshverdag, undervurderer hva en helsesekretær faktisk gjør i løpet av en arbeidshverdag. Det er faktisk en forsker på R-BUP i Oslo som for øyeblikket skriver en doktoravhandling om helsesekretærer, deres arbeidshverdag og hvilke holdninger vi har til oss selv og andre har til oss. =) Gleder meg til den er ferdig. Tror det kan bli interessant lesning, både for helsesekretærer og annet helsepersonell.

Skrevet

Du Hl, du vet at hvem som helst kan skrive inn det de mener er fakta på wikepedia? Jeg kan skrive det jeg mener er oppgavene til en helsesekritær og når du da søker på det neste gang kommer det jeg skriver opp for det!

Så tar ikke det du skriver som fakta gitt..

Skrevet

det er vel ingen som ar påstått at dere ikke gjør en viktig jobb. Hadde ikke dere vært der hadde jo tiden til legen blitt brukt til unødvendige ting, som faktisk andre kan gjøre. Og det er der dere kommer inn i bildet.

Det de fleste reagerer på er nok at det virker som dere har satt dere selv på pidestall. De aller fleste har viktige jobber, alle må bidra for at samfunnet skal gå rundt. Derimot er det feil å sammenligne den type "utdannelse" med sykepleiere. Det er stor forskjell.

Ellers er jeg litt sjokkert over hvor mange her inne som ser ut til å jobbe med dette.

Skrevet

Herregud, dette begynner å bli for latterlig.

HI -ta deg en potet.

Skrevet

Kjære anonym 21.53.

Det er ikke helt sant det du sier der. Det har vært en MASSE hetsing av helsesekretærer i dag, og ganske mange påstander om at helsesekretærer verken gjør en god eller viktig jobb, så ikke kom å si at "ingen har påstått at dere ikke gjør en viktig jobb". Det blir rett og slett bare for dumt etter alt som har blitt skrevet i dag.

Det at en eller to helsesekretær nok overvurderer sine evner en smule betyr heller ikke at alle helsesekretærer setter seg på en pidestall, som du sier.

Ellers så tror jeg ikke du skal regne med at det er så veldig mange helsesekretærer her inne. Det er jo sånn at en person kan skrive flere enn ett innlegg i en debatt, spesielt når anonymknappen gjelder...

Hilsen en som IKKE er helsesekretær, men som er på "deres side" i denne debatten.

Skrevet

Kjære deg 22:08

Det meste av hetsen har gått på at de mener at de er kompetent til mer enn de virkelig er.

Ei sa til og med det nesten ikke var forskjell på de og sykepleiere. I mine øyne er det sykepleiere en hetser da.

Hilsen en som ikke er sykepleier, men som definitivt mener de fortjener mer respekt enn de får.Å si at utdannelsen deres er på videregående nivå, det er DET som er dumt.

Skrevet

Nei, det er det som er poenget her, anonym 22.14.

Nå gjør du akkurat det samme som alle andre her. Generaliserer alle helsesekretærer på grunnlag av det noen få (høyst sannsynlig en) helsesekretær(er) sier her inne på forumet. EN sa at det ikke var forskjell på de og sykepleiere, EN, ikke de andre helsesekretærene som er her inne.

Anonym 22.08 sa også at det var enkelte her som overvurderer sine evner som helsesekretærer. Du angriper feil person her anonym 22.14. Les det som blir skrevet før du angriper kanskje..??

Vi diskuterer dessuten ikke sykepleiere nå, men helsesekretærer.

Skrevet

Her føler jeg meg nesten forpliktet til å svare- ja jeg er også helsesekretær. Jobber på et av landets største sykehus. Jeg kunne aldri ha funnet på å gi medisinske råd over telefonen eller luken, men opplever at pasienter blir oppgitt når de ikke får det svaret de forventer. Vi mottar mye dritt men også mye skryt og det skal være sikkert at hverken leger og sykepleiere hadde klart driften av en stor avd/poliklinikk uten sekretæren. Det er mye som avhenger av oss, tro det eller ei om du vil. En helsesekretær har maaaange oppgaver, på et legekontor hjelper sekretæren legen i det daglige arbeidet. Hvorfor skal legen analysere urin eller blod? Og ingen sykepleier ville vel heller sitte på et legekontor når hennes kompetanse er mye bredere..

Jeg opplever at jeg har en utakknemlig jobb, men jeg vet at den er viktig for min arbeidsplass og noe annet driter jeg i! Lønna er faktisk ikke den verste heller sammenlignet med mange andre høyere utdannede yrker...

Skrevet

Tja, for alt du vet kan det være noen få som hetser her inne så det som blir sagt om yrkesgruppen trenger ikke være representativt heller. Så "alle andre" du snakker om trenger slettes ikke være mer enn noen få. Men det gjelder kanskje ikke den veien;)

At jeg har dårlig erfaring med den yrkesgruppen har egentlig fint lite med hva som skrives her å gjøre. Ofte er det desverre slik at de som har minst utdannelse roper høyest.

Hva jeg velger å diskutere er vel ikke opp til deg?

Forøvrig bør du fornye hersketeknikkene dine;)

Skrevet

Hvor er det brukt hersketeknikker her, som ikke du selv bruker??? Bare må spørre om det kjenner jeg.

Du må gjerne diskutere sykepleiernes kår, men start din egen tråd i så fall. Idiot.

Skrevet

Idiot ja. Det var konstruktivt.

Dette er min tråd og uansett forbeholder jeg meg retten til å nevne sykepleiere i en setning om jeg føler for det.

Ha en fortsatt fin kveld:)

Skrevet

Se der ja. Enda mer hersketeknikk fra den som kritiserer andre for å bruke det... Bra stil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...