Gå til innhold

Hvordan telle uker og planlegge ul?


Amy_80

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg er helt grønn på dette her, og har frem til nå tenkt at uker i svangerskapet ble beregnet ut ifra eggløsning. Men nå har jeg jo skjønt at det ikke er slik?

 

Jeg hadde siste mens (første dag) 4 januar.

Deretter hadde jeg eggløsning 19 eller 20 jan (positiv test 20 på morgen, men pearly viser 19...)

Tok en positiv graviditetstest 3 februar.

 

Er jeg da 5 uker på vei? Selv om fosteret kun er litt over 2 uker?

 

Ringte legen idag for å bestille time, og de sa at det ikke var nødvendig å komme før 7 mars, for det var ingen vits å teste noe før i uke 10.

 

Når er det vanlig å ta første ultralyd - er det ved min uke 12? eller fosterets uke 12?

 

Blir kjempetakknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er nesten 5 uker på vei. Mor ligger alltid to uker før fosteret. Legene teller fra første dag i siste mens, og så får du en endelig termin på ordinær ultralyd.

 

Det er ikke vanlig i Norge med UL i uke 12. Det er kun en UL-kontroll lagt inn i standarden for svangerskapsomsorg, og vanligvis har man den i uke 17-19/20.

 

De som har UL før det har typisk hatt IVF, eller har hatt blødninger, har høyrisikosvangerskap, har mistet flere ganger før eller betaler for det selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar! Da er jeg jo lengre på vei enn jeg har trodd... :)

Men kortere ventetid for å fortelle det, da, for da er det jo bare 7 uker til uke 12!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...