Amy_80 Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Hei alle! Jeg er helt grønn på dette her, og har frem til nå tenkt at uker i svangerskapet ble beregnet ut ifra eggløsning. Men nå har jeg jo skjønt at det ikke er slik? Jeg hadde siste mens (første dag) 4 januar. Deretter hadde jeg eggløsning 19 eller 20 jan (positiv test 20 på morgen, men pearly viser 19...) Tok en positiv graviditetstest 3 februar. Er jeg da 5 uker på vei? Selv om fosteret kun er litt over 2 uker? Ringte legen idag for å bestille time, og de sa at det ikke var nødvendig å komme før 7 mars, for det var ingen vits å teste noe før i uke 10. Når er det vanlig å ta første ultralyd - er det ved min uke 12? eller fosterets uke 12? Blir kjempetakknemlig for svar!
MK73 Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Ja, du er nesten 5 uker på vei. Mor ligger alltid to uker før fosteret. Legene teller fra første dag i siste mens, og så får du en endelig termin på ordinær ultralyd. Det er ikke vanlig i Norge med UL i uke 12. Det er kun en UL-kontroll lagt inn i standarden for svangerskapsomsorg, og vanligvis har man den i uke 17-19/20. De som har UL før det har typisk hatt IVF, eller har hatt blødninger, har høyrisikosvangerskap, har mistet flere ganger før eller betaler for det selv. Lykke til!
Amy_80 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2011 Takk for oppklarende svar! Da er jeg jo lengre på vei enn jeg har trodd... Men kortere ventetid for å fortelle det, da, for da er det jo bare 7 uker til uke 12!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå